Prevenirea începe cu educația: Importanța cunoașterii bolilor cu transmitere sexuală de către elevii de gimnaziu

Poate că nici un alt domeniu al existenței umane nu a generat atâtea incertitudini sau  nu e atât de inhibant într-o conversație ca sexul, iar interesul elevilor, întrebările  și curiozitățile lor sunt tot mai frecvente pentru acest domeniu. Informația referitoare la sexualitate și reproducere este binevenită la orice vârstă, iar pentru categoriile expuse riscurilor, înainte de a fi interesantă sau utilă este în primul rând necesară. Cea mai expusă riscurilor este categoria reprezentată de adolescenți.

La pubertate, ca rezultat al etapei hormonale, interesul pentru sexualitate se dezvoltă, iar după Wilkins „sexualitatea se construiește” (se învață) ca și limba maternă, este parțial înnăscută, parțial formată prin învățare. Și dacă rolul esențial în dezvoltarea sexualității umane revine învățării, atunci este decisiv ca învățarea să fie una de calitate și să promoveze modele de bună conduită. Singura care poate gestiona această învățare sexuală de calitate, distribuind uniform tuturor elevilor un set de modele valoroase de înțelegere a sexualității umane este școala.

Foarte mulți copii din România nu au părinți. Potrivit INS (Institutului Național de Statistică)  copii.gov.ro/1/wp-content/uploads/2023/01/Situatie-copii-cu-parinti-plecati-la-munca-30-09-2022.doc  peste 75.000 de copii au unul dintre părinți plecați la muncă în străinătate. La aceste cifre se adaugă copiii neglijați de părinți și copiii cu părinți analfabeți la propriu. Educația sexuală de bună calitate ar putea diminua unele probleme sociale (graviditatea adolescentelor, numărul de îmbolnăviri cu boli cu transmitere sexuală, abuz, agresiune sexuală) care au ca punct de plecare ignoranța sexuală și exprimarea inadecvată a sexualității.

Antrenarea elevilor în activităţi realizate interactiv, folosind tehnologia digitală, prin prezentări, discuţii libere despre BTS, despre factorii de prevenţie sau cauzali ai acestor boli, despre alte probleme legate de sexualitate, ar duce la un progres considerabil în dezvoltarea unor competenţe şi abilităţi ce le permit pe lângă dezvoltarea proceselor cognitive superioare (organizarea acţiunii de gândire, manifestarea gândirii libere, creatoare e.t.c) şi manifestarea unor comportamente pozitive, sănătoase şi constructive.

Implicarea elevilor în mod sistematic în astfel de activităţi pot să facă evidente în conduita de studiu, competenţe transdisciplinare într-o mai mare măsură decât cei care nu sunt antrenaţi într-un astfel de mod de predare.

„O educație benefică ar trebui să prezinte semnificația, consecințele și modalitatea concretă de împlinire a funcției sexuale și nu (numai) descrierea anatomică a organelor sexuale, care mai mult stârnește decât educă” – spune Dumitru Dulcan. De aceea, alegerea acestei teme este o provocare. Educația sexuală nu se reduce doar la educația contraceptivă  sau sănătatea sexuală, ea nu presupune doar informare ci și formare. Informarea și educarea în domeniul sexualității trebuie să fie adaptate vârstei și nivelului de dezvoltare și să permită elevilor să:

  • să dezvolte deprinderi de viață precum gândirea critică, autodezvoltarea și deprinderea de a lua decizii;
  • să câștige informații corecte privind sănătatea și drepturile în domeniul sexualității și reproducerii.

Sexualitatea nu reprezintă un aspect minor, pe care școala să-l poată marginaliza sau ignora lăsându-l pe seama educației informale. O.M.S. include în definirea stării de sănătate „rolul capital pe care-l are satisfacția sexuală în echilibrul fizic și psihic al omului”.   Relația complexă dintre starea de sănătate și latura sexuală a fost demonstrată de rezultatele cercetării medicale și în prezent se admite că sexualitatea se implică, într-o formă sau alta în etiologia majorității afecțiunilor psihopatologice cunoscute  și a cazurilor de inadaptare socială. Pe de altă parte, sexualitatea este nucleul central al identității personale și sociale a individului; ea include modul în care se definește, în care își proiectează valorile  de iubire, intimitate, modul în care ia decizii și își asumă responsabilitatea o persoană.

Abordarea acestei teme este deosebit de importantă pentru elevii de gimnaziu și din alte motive:
1. Prevenția bolilor cu transmitere sexuală (BTS): Informarea elevilor cu privire la BTS și modurile de transmitere este esențială pentru a-i proteja de infecții. Educația îi poate ajuta să înțeleagă riscurile și să adopte comportamente responsabile pentru a preveni răspândirea acestor boli.
2. Perioada critică de dezvoltare: Gimnaziul reprezintă o etapă de tranziție în dezvoltarea personală și socială a elevilor. În această perioadă, adolescenții pot fi expuși unor influențe negative și informații incorecte cu privire la sănătatea sexuală. Prin educația adecvată, se poate contracara dezinformarea și promova comportamente sănătoase.
3. Educația sexuală corectă și responsabilă: O educație sexuală bine fundamentată și bazată pe informații științifice le oferă elevilor oportunitatea de a înțelege schimbările și transformările prin care trec în timpul adolescenței, ajutându-i să ia decizii mai informate și responsabile în ceea ce privește viața lor sexuală.
4. Prevenirea sarcinilor nedorite: Informarea cu privire la contracepție și prevenirea BTS poate ajuta la reducerea numărului de sarcini nedorite la adolescenți, ceea ce, la rândul său, poate contribui la scăderea abandonului școlar și a altor consecințe sociale negative asociate.
5. Înțelegerea relațiilor sănătoase: Educația pentru sănătate sexuală poate contribui la formarea unor atitudini pozitive față de relații și la dezvoltarea unor comportamente consimțite și respectuoase în cadrul relațiilor interpersonale.
6. Consolidarea cunoștințelor: Educația în domeniul sănătății sexuale oferă elevilor oportunitatea de a învăța și de a asimila cunoștințe despre anatomie, fiziologie și igienă sexuală, precum și despre diverse metode de prevenire a BTS.
7. Creșterea autonomiei și asumarea responsabilității: Cunoștințele acumulate prin educația pentru sănătate sexuală îi pot ajuta pe elevi să-și dezvolte autonomia și să asume responsabilitatea pentru propriile lor decizii legate de sănătatea lor sexuală.

În ansamblu, educația pentru sănătate sexuală joacă un rol crucial în promovarea sănătății și bunăstării elevilor de gimnaziu, oferindu-le instrumentele necesare pentru a-și proteja sănătatea, a lua decizii informate și a dezvolta relații sănătoase și responsabile.

Bibliografie
1. Albulescu I. , Pragmatica predării. Activitatea profesorului între rutină și creativitate, Ed. Paralela 45, 2008.
2. Antonesei, L., Polis și Paideia. Șapte studii despre educație și politici educative, Ed. Polirom, Iași, 2005.
3. Băban, A. ,(coord), Consiliere educațională, Ed. SC Psinet, Cluj-Napoca, 2001.
4. Dulcan D.C, Inteligența materiei, Editura Teora, București,1992
5. Stoica T, Sexologie și educație sexuală, Ed. R, București, 1993.

 

prof. Mioara Lichi

Școala Gimnazială Scarlat Longhin, Dofteana (Bacău) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mioara.lichi

Articole asemănătoare