Povești prin geometrie

De-a lungul timpului, elevii mei au realizat, sub îndrumarea mea, diverse povestiri cu subiect dat în care personajele sunt elemente din geometrie: unghiuri, patrulatere, linii importante în triunghi. O să vă prezint în rândurile de mai jos una dintre ele.

Cearta dintre un pătrat și un trapez

De-a lungul timpului s-a demonstrat că există mai multe figuri geometrice cum ar fi: triunghiul, dreptunghiul, pătratul, trapezul, etc. Totul a început când un vânzător de figuri geometrice avea o vitrină cu figuri în magazinul său. Într-o zi s-a hotărât că ar fi vremea să mai arunce din figurile care s-au învechit și nu le-a cumpărat nimeni. A început să arunce din ele. Erau cinci aruncate și mai trebuia una. Mai rămăsese doar un poligon regulat cu patru laturi și un patrulater convex având două laturi opuse paralele și celelalte două neparalele.

Trecuse mult timp și nu se hotărâse încă. Le-a pus la loc în vitrină și sa întors acasă. La un moment dat figurile au prins viață și a început o ceartă aprigă între ele.

– Auzi tinere!, spuse pătratul, eu cred că ar trebui să te arunce pe tine.
– Ce te face să crezi asta?, întrebă trapezul îngâmfat.
– Păi cum să încep? Eu sunt mai de folos ca tine și am și mai multe proprietăți.
– Ia stai să vezi tu că eu am mai multe proprietăți. Ți le voi spune pe ale mele și tu mi le vei spune pe ale tale, iar la final cine are mai multe proprietăți va rămâne în vitrină.
– Încep eu!, spuse pătratul. Eu sunt un romb cu un unghi drept, dar, în același timp, și un dreptunghi cu două laturi consecutive congruente.
– Eu sunt un patrulater convex, am două laturi opuse paralele și celelalte neparalele.
– Și eu am laturile opuse paralele dar și egale. Toate unghiurile mele sunt drepte, iar laturile alăturate sunt perpendiculare.
– Diagonalele mele sunt concurente, iar, câteodată, pot fi și perpendiculare și concurente, ca și la tine.
– Perimetrul meu este egal cu patru înmulțită cu latura, iar aria este egală cu pătratul laturii.
– La mine, aria este egală cu produsul dintre media aritmetică a bazelor și lungimea înălțimii. Iar câteodată, înălțimea poate fi egala cu media aritmetică a bazelor (trapez isoscel ortodiagonal ), iar câteodată cu media geometrică a bazelor (trapez dreptunghic ortodiagonal) .
– Eu am patru axe de simetrie, iar mijloacele laturilor formează un alt pătrat.
– Si la mine mijloacele laturilor formează un romb.

Și tot așa au continuat cearta până au ajuns la final. S-a dovedit că pătratul are mai multe proprietăți ca trapezul, ceea ce a demonstrat că trapezul va fi aruncat. A venit vânzătorul și a luat ambele figuri în mână. Le-a șters de praf și le-a pus din nou în vitrină care fuse și ea curățată de praf.

Nu trebuie niciodată să te cerți cu cineva, deoarece nu vei obține ceva bun. Din decizia vânzătorului de a păstra ambele figuri au avut de câștigat amândouă, ele rămânând și în prezent prietene foarte bune.

Prin o asemenea activitate, copiii rețin câteva dintre proprietățile pătratului și trapezului și își vor dezvolta și imaginația.

 

prof. Petrache Melian

Școala Gimnazială Ion Rotaru, Valea lui Ion (Bacău) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/petrache.melian

Articole asemănătoare