Am așteptat publicarea rezultatelor aplicațiilor pentru obținearea acreditării Erasmus+ cu nerăbdarea unor copii care așteaptă darurile de Crăciun. Odată cu obținerea Acreditării pentru mobilități Erasmus+ în domeniul „Educație școlară”, număr de referință 2022-1-RO01-KA120-SCH-000111573, în Școala Gimnazială „Tudor Vladimirescu” din Târgoviște a început… pentru demararea activităților: formarea echipei de lucru, studierea documentației, întocmirea documentelor, organizarea selecțiilor pentru mobilitățile elevilor și ale cadrelor didactice, acțiuni de promovare și de pregătire culturală și lingvistică. Au urmat numeroase discuții, încercări de identificare a unor parteneri care să ne permită îndeplinirea obiectivelor propuse, dar și încadrarea în buget. Interesul elevilor pentru proiectele Erasmus este evident, având în vedere numărul mare de candidați înscriși și de seriozitatea cu care au tratat tot procesul. Eforturile s-au materializat și s-a reușit stabilirea primei mobilități cu elevii, în Malaga, Spania.
Astfel, în perioada 19-23 februarie 2024, un grup de 12 elevi și 2 cadre didactice însoțitoare pleacă într-un schimb de experiență, încercând să afle cum se obține starea de bine în școală și nu numai, cum se depășesc și soluționează conflictele. În prima zi, partenerii noștri Erasmus, Colegio Cardenal Herrera Oria, Malaga, ne întâmpină cu bucurie și gheața se sparge rapid, fiecare înțelegând cât de mult poate învăța de la ceilalți.
Școala gazdă beneficiază de un spațiu generos, cu o zonă întinsă pentru sport și activități în aer liber. După momentul organizatoric și vizitarea locului, au loc câteva joculețe de intercunoaștere și, dacă partenerii spanioli nu ar purta uniformă, nici nu ne-am da seama care sunt elevii noștri. Bariera lingvistică nu există, copiii comunică extraordinar în limba engleză, iar jocurile îi apropie și mai mult. Tot grupul completează jocul „Găsește pe cineva ca tine”, se prezintă într-o activitate de genul „Răspunde-aruncă-întreabă” și ne dăm seama că jocurile didactice din Spania nu prea diferite de cele din România. Le ținem companie în timpul pauzei lor de masă, de la care nu au făcut rabat doar pentru că eram noi acolo, după care ne mutăm pe terenul de sport. Aici, toată lumea vorbește limbajul universal al sportului și orice grijă legată de adaptare se evaporă. Pentru următoarea oră ne privim elevii cum discută, se joacă, râd, se bucură pe deplin de experiență. Seară primei zile pe tărâm malaghez continuă cu o plimbare curioasă, cu toții încercând să surprindem și să păstrăm în minte toate frumusețile din jur. Spania ni se arată diferită, provocatoare, iar discuțiile animate din grup – fiecare are de creat un material, pe o anumită temă – ne fac să înțelegem că nu au încheiat ziua, ci caută, împart păreri, studiază locul, oameni, învață.
Marți, activitățile încep tot de dimineață și continuă ritmul început în prima zi. Pentru început, au loc alte activități menite să asigure starea de bine în școală – diferite joculețe de intercunoaștere la care toți elevii participă cu entuziasm. Urmează o activitate despre mediere care ne captează total atenția pentru următoarele ore. Elevii spanioli ne prezintă echipa de mediatori din școala lor, modul cum aceasta a fost formată și cum anume contribuie la soluționarea unor situații dificile apărute. Este prezentată o scenetă care ilustrează felul cum operează această echipă, iar noi înțelegem cu câtă seriozitate tratează această problemă și cât de implicați sunt. Urmează un joc de asociere a unor cartonașe, de genul „Găsește perechea” – noțiuni legate de mediere și stare de bine și definițiile acestor concepte.
Miercuri, este programată o vizită culturală la Cueva del Tesoro, prilej de descoperire a altor frumuseți malagheze. Grupul, care deja nu mai poate fi împărțit în elevi de două naționalități, ia o gustare împreună în timp ce așteaptă intrarea în peșteră și propune diferite jocuri și întreceri care fac să răsune locul de râsetele lor. Peștera este o bucurie pentru ochii tuturor și urmărim fascinați ghidul care prezintă istoria locului și ne îmbogățește cu informații și povești foarte interesante. În autocar se cântă melodii românești pe care prietenii noștri le cunosc bine. Ne continuăm ziua explorând frumusețile orașului și descoperind, pas cu pas, informații despre cultura spaniolă.
Joi, ajungem la școală la ora stabilită. In așteptarea grupului nostru, care nu își terminase încă activitatea, urmărim o clasă primară desfășurând o activitate în aer liber. Elevi și profesor, așezați pe jos, discutau nederanjați de beton sau de gândul că s-ar putea murdări… Curioși să afle despre noi, ne întreabă diverse lucruri și îi invită pe ai noștri la un joc, pe care l-am numit „Eșarfa”. Și uite așa, spontan, băieții noștri înalți, se amestecă printre piticuții de clasa a II-a și curtea răsună de încurajări. Continuăm activitățile stabilite cu alte ateliere de lucru și timpul curge pe nesimțite.
Vineri este o zi încărcată de emoții! Se simte tristețea plecării… Atelierul de astăzi presupune familiarizarea grupurilor cu unele tradiții naționale. Ne este prezentat un dans malaghez și apoi ne prindem într-o horă românească. Are loc evaluarea săptâmănii și sunt înmânate certificatele de participare. După despărțirea grea de noii prieteni, plecăm cu convingerea că indiferent câte grupuri vor veni la Colegio Cardenal Herrera Oria, Malaga, niciunul nu va avea dinamismul, empatia și spiritul de echipă al grupului nostru.
Lecții învățate despre starea de bine și despre soluționarea conflictelor?
1. Comunicarea este cheia rezolvării oricărei situații.
2. Activitățile în aer liber aduc o stare de bine necesară procesului educațiv.
3. Spațiul de învățare trebuie să fie prietenos.
4. Învățăm despre mediere și implementăm.
Povestea malagheză a fost o reușită! Cei 12 elevi de clasele V-VIII – Delia M., Anastasia, Ana S., Teodora N., Patrick G., Andres T., Daria I., Titus I., Daria D., Andrei C., Radu C. și Teodor S. – au format o echipă deosebită. Ei ne-au oferit o lecție de unitate, toleranță, implicare și dorință de a evolua. Văzându-le entuziasmul pe chipuri în fiecare zi și lacrimile la plecarea din școala gazdă, ne-am dat seama că tot efortul depus pentru o astfel de mobilitate merită. Este o satisfacție aparte să vezi în ochii elevilor tăi mulțumirea pentru un lucru bine făcut, iar replica „Mulțumim, doamnele! a fost cea mai frumoasă experiență din viața mea!” subliniază esența proiectelor Erasmus: oferirea de oportunități de învățare deosebite și de experiență pentru o viață întreagă.
* * *
Autori:
Prof. Alina-Ionela Stoian
Prof. Florentina Chira
Școala Gimnazială „Tudor Vladimirescu”, Târgoviște