În perioada 5–9 mai 2025, un grup de 10 elevi ai Școlii Gimnaziale „Tudor Vladimirescu” a participat la o mobilitate Erasmus+ organizată în Osijek, Croația, în cadrul Programului Erasmus+ de Acreditare în domeniul educației școlare. Școala gazdă: Osnovna škola August Šenoa, Osijek, Croatia. Această mobilitate a avut ca scop dezvoltarea competențelor sociale și emoționale ale elevilor, consolidarea spiritului european și promovarea unui climat educațional sănătos și sigur.
Un aspect deosebit al acestei mobilități îl constituie faptul că deplasarea s-a realizat prin green travel, utilizând mijloace de transport prietenoase cu mediul. Astfel, elevii și profesorii însoțitori au dat un exemplu concret de responsabilitate față de natură și de respect pentru principiile sustenabilității promovate de Erasmus+.
Obiectivele mobilității
Activitățile propuse au vizat:
- asigurarea stării de bine a tuturor factorilor implicați în procesul educațional, elevi și profesori deopotrivă;
- adoptarea unei conduite adecvate pentru prevenirea și soluționarea situațiilor de agresiune, prin exerciții de mediere și gestionare a conflictelor;
- activități de coeziune de grup, care au stimulat colaborarea, solidaritatea și spiritul de echipă între elevi.
- Activități de învățare și dezvoltare personală
Experiența în Croația a fost una deosebită. Am fost întâmpinați cu prietenie și căldură și ne-am bucurat de un program de bun-venit, așa cum și noi am fi pregătit pentru oaspeți de-ai noștri. Școala croată, similară cu școlile românești: coridoare care răsună de verva și de energia elevilor, jocuri pictate de jos și locuri de recreere și de interacțiune amplasate acolo unde spațiul este puțin mai generos. Ce este diferit? Curtea școlii. Vastă, cu un teren de sport, dar și cu zonă verde, umbroasă, unde se pot desfășura diferite activități outdoor. Hm!!! Altfel, ai zice că ești pe meleaguri natale. Copiii se integrează ușor și se implică entuziaști în activitățile propuse de gazde.
Pe lângă partea teoretică, mobilitatea a inclus și activități aplicative, în care elevii au lucrat în echipe internaționale, experimentând direct valoarea diversității culturale și a colaborării. Aceste exerciții au contribuit la crearea unui climat de încredere, la întărirea abilităților de comunicare și la dezvoltarea unei atitudini proactive față de problemele întâlnite în mediul școlar.
Câteva dintre activitățile desfășurate au fost:
Atelierul de traforaj
Elevii au devenit, pentru mai bine de o oră, ucenici în meșteritul lemnului. Munca a părut grea, dar rezultatele i-au făcut fericiți.
Atelierul de darabană
Asigurarea stării de bine în școala se poate obține prin muzică și diferite activități de ritm. Inițierea în cântatul la darabană a fost o provocare pe care elevii noștri au acceptat-o imediat și de care s-au bucurat foarte tare.
Minecraft Educațional
O surpriză a fost faptul că elevii din Croația folosesc Minecraft Educațional în cadrul orelor de informatică și TIC
Minecraft Educațional este o versiune a jocului Minecraft, adaptată pentru a fi utilizată în procesul didactic, oferind un mediu virtual creativ unde elevii pot colabora și rezolva probleme, dezvoltându-și gândirea critică și abilități practice în diverse materii, de la programare și STEM, la istorie și științe sociale.
Prin intermediul jocului online, elevii învață noțiuni de matematică, știință, istorie, programare și lucru în echipă. Elevii noștri au participat la o activitate de tip escape-room în Minecraft Educațional. Aceștia au pătruns într-o lume virtuală, unde erau închiși într-o clădire sumbră. Pentru a evada, a trebuit să rezolve mai multe provocări și puzzle-uri legate de matematică, logică și cultură generală. Elevii au lucrat în echipă, au căutat indicii ascunse, au descifrat coduri și au deschis uși secrete. A fost o activitate care a demonstrat că jocurile online pot avea și beneficii, pot stimula creativitatea, gândirea critică, dar și cooperarea sau rezolvarea de probleme.
Atelierul de Lino Printing
Atelierul de Lino Printing a fost foarte apreciat de elevi. Experiența a fost inedită, nimeni din echipa noastră nu mai făcuse acest tip de „sculptură”. Ceea ce a părut simplu inițial, s-a dovedit a fi provocator! Odată desenele realizate, s-a trecut la transferarea lor pe bucata de linoleum. Unele desene au fost transferate invers, pentru că nu toată lumea a folosit hârtie de transfer😊. După ce problema a fost rezolvată, s-a trecut la „sculptat”. Aici, unii mai îndemânatici, alții mai stângaci, dar toată lumea și-a predat „opera” spre imprimare. Satisfacție deplină! Zâmbete, nerăbdare, câteva zgârieturi, un „nu mă pricep deloc”…, dar fiecare avea să poarte, după uscare, un tricou cu imprimeu marcă proprie!
Ce este Lino Printing?
Este o tehnică de tipărire în relief: se taie într-o placă de linoleum, se lasă în relief doar zonele care vor fi tipărite, apoi se aplică cerneală și se presează pe hârtie sau material textil.
Materiale de bază:
- Foaie de linoleum (clasic sau special pentru gravură);
- Unelte de tăiere – dăltițe în V sau U pentru a crea linii și suprafețe;
- Acuarele/ culori (pe bază de apă sau ulei);
- Rolă pentru aplicarea uniformă a culorii;
- Hârtie/ material textil sau alt suport pe care se imprimă;
- Rolă/ trafalet mic sau simplu, presare manuală cu un obiect tare, precum o carte, sau chiar cu mâna.
Procesul de lucru:
1. Se desenează un model pe foaie de calc sau pe o hârtie de transfer;
2. Se transferă desenul pe placă (inversat, pentru că tiparul iese în oglindă);
3. Se taie zonele care trebuie să rămână albe/ neimprimate;
4. Se aplică acuarele/ vopsea/ cerneală pe suprafața rămasă în relief;
5. Se transferă imaginea pe hârtie prin presare.
Atelierul de porumb
Cum mai seamănă Croația cu țara noastră? Prin ocupațiilor oamenilor. Da! Și croații, ca și noi, s-au ocupat și se ocupă cu cultivarea pământului. Este verde această țară! Verde crud, verde natural, „un verde de Croația” cum a stabilit întreaga echipă, pentru că aceasta este o diferență sesizabilă. Și croații cultivă porumb, grâu, legume…
Coordonatorul nostru a avut ideea grozavă de a ne duce într-o gospodărie autentică și participăm la un atelier de … porumb. Un agricultor local ne-a povestit despre cultivarea și întrebuințarea porumbului și i-a provocat pe elevi să curețe boabele de porumb de pe cocean.
A fost o experiență inedită! Frigul pătrunzător, ploaia necontenită, explicațiile și poveștile gazdei, ne-au făcut, pe noi, adulții, să ne gândim cu nostalgie la porumbul fiert cu răbdare de bunici în zilele geroase de iarnă și la preșurile din foi făcute la orele de lucru manual. Elevii noștri, curioși și atenți, s-au implicat în concursul spontan de curățat porumb și au făcut mălai mare la moara manuală pusă la dispoziție de proprietar. Eforturile le-au fost răsplătite cu un patrikaș de pui și o ciorbă de fasole absolut divine, gătite de fiul gazdei la foc domol de lemne. Activitatea a însemnat o întoarcere la frumusețea lucrurilor simple. Ne-a amintit de tradiții și obiceiuri care trebuie păstrate.
Mesaje antibullying
În curtea școlii gazdă, elevii au creat mesaje antibullying folosind diverse materiale din natură: frunze, conuri, ramuri, flori..
Dimensiunea culturală a mobilității
Un element important al programului l-a constituit și descoperirea specificului cultural croat. Elevii au participat la o vizită culturală în centrul istoric al orașului Osijek, unde au explorat principalele obiective: catedrala neogotică „Sfântul Petru și Pavel”, Piața Ante Starčević și cetatea Tvrđa – un ansamblu baroc impresionant, martor al istoriei și tradiției locale. Într-o după-amiază, am vizitat Parcul Natural Kopački Rit, un loc aparte, situat între fluviul Dunărea și râul Drava, pentru ca în altă după-amiază să viziteze orașul Đakovo.
Aceste vizite culturale au contribuit la dezvoltarea sentimentului de apartenență la comunitatea europeană și la valorizarea diversității ca resursă de învățare și îmbogățire personală.
Participarea la această mobilitate Erasmus+ a avut un impact puternic atât asupra elevilor, cât și asupra școlii. Elevii s-au întors acasă cu:
- o înțelegere mai profundă a importanței stării de bine în educație;
- abilități mai bune de comunicare și lucru în echipă;
- deschidere culturală și apreciere pentru patrimoniul european comun;
- conștientizarea rolului propriu în protejarea mediului, prin alegerea unor modalități sustenabile de călătorie.
„Această experiență mi-a dat încredere în mine și m-a făcut să îmi doresc să contribui mai mult la atmosfera de respect din clasa noastră”, a mărturisit un elev din echipa noastră.
Pentru Școala Gimnazială „Tudor Vladimirescu”, această mobilitate reprezintă o confirmare a angajamentului de a forma cetățeni europeni activi, empatici, responsabili și prietenoși cu mediul, care vor contribui la construirea unei comunități școlare bazate pe respect, incluziune și cooperare.
Experiența din Osijek, Croația, nu a fost doar un schimb educațional, ci și o lecție de viață, care va continua să inspire elevii și profesorii implicați în proiectele Erasmus+ viitoare.
* * *
Autoare:
profesor Alina-Ionela STOIAN
profesor Florentina CHIRA