Povești care ne apropie – Experiența noastră în cercul de lectură european

Totul a început într-o dimineață liniștită de primăvară, într-o sală de clasă în care, de obicei, se citeau textele din manual și se completau exerciții. De data aceasta, am pus deoparte caietele și le-am adresat elevilor o întrebare simplă: „Care e cartea voastră preferată?”.

După o clipă de uimire, mâinile au început să se ridice. Copiii au început să povestească despre personaje îndrăgite, aventuri palpitante, povești care le-au rămas în suflet. Așa a început călătoria noastră în „European Reading Group”, un proiect internațional care ne-a deschis o lume nouă, o lume în care cartea devine o punte între copii din toată Europa.

Un cerc de lectură altfel

Am creat un mic cerc de lectură la clasă. Ne întâlneam în fiecare săptămână și alegeam cărți, le comentam, desenam scene, imaginam finaluri alternative. Dar partea cea mai frumoasă a fost atunci când am înțeles că nu suntem singuri: că în alte colțuri ale continentului, copii ca noi fac exact același lucru.

Prin intermediul platformei proiectului, am început să postăm titlul cărții preferate, autorul și, cel mai important, gândurile elevilor. Spuneau simplu, sincer: „Ne-a plăcut pentru că ne-a făcut să râdem” sau „Pentru că ne-am recunoscut în personajul principal”. Am adăugat și fotografii: cu copiii citind, desenând, râzând în jurul unei povești.

Ce s-a întâmplat apoi ne-a surprins și pe noi.

Elevii au început să citească și postările celorlalți. Au descoperit că în Polonia se citește un autor care le era complet necunoscut, că în Italia copiii iubesc poveștile fantastice, că în Portugalia o clasă a ales o carte despre prietenie care i-a emoționat. Lectura a devenit dialog.

Unul dintre băieții noștri, timid de obicei, a spus: „Aș vrea și eu să citesc cartea aceea cu fetița care face magie în bibliotecă. Cred că mi-ar plăcea.”. Iar o fetiță, după ce a văzut un colaj făcut de o clasă din Finlanda, a exclamat: „Putem să facem și noi un afiș așa? Dar în română și engleză!”

Lectura ne-a adus mai aproape de Europa. Dintr-o activitate aparent simplă – alegerea unei cărți și împărtășirea impresiilor – s-a născut o experiență educațională interdisciplinară și profundă. Am folosit limba română pentru a redacta gândurile noastre, limba engleză pentru a le traduce și comunica cu ceilalți, educația artistică pentru colaje și afișe, iar tehnologia pentru a posta, edita și prezenta.

Proiectul „European Reading Group” ne-a învățat să cooperăm, să ne exprimăm opiniile, să ascultăm și să respectăm alte puncte de vedere. Copiii au devenit mai încrezători, mai curioși și, poate cel mai important, mai interesați de lectură.

Mai mult decât un proiect, este o poveste care continuă.

Ce ne-a oferit acest proiect? Nu doar ocazia de a citi. Ci ocazia de a face parte dintr-o comunitate europeană a poveștilor. Elevii au înțeles că, indiferent de limba vorbită sau de țara din care provin, toți copiii simt la fel când vine vorba de prietenie, emoție, curaj și imaginație.

Un cerc de lectură nu mai este doar o activitate de clasă. Este o fereastră deschisă spre lume, un spațiu în care educația devine vie, în care profesorul este ghid, iar elevul – explorator.

Concluzie – Cartea care ne unește

„European Reading Group” a fost pentru noi o călătorie printre pagini și oameni. Am descoperit că lectura poate să unească mai mult decât cuvintele: poate să creeze prietenii, punți culturale, emoții comune.

Într-o lume care se mișcă repede, în care granițele se estompează, cartea rămâne un reper. Iar noi, dascăli și elevi, rămânem povestitori. Pentru că în fiecare pagină citită, în fiecare rând împărtășit, se naște o nouă lecție despre lume, despre ceilalți, despre noi înșine.

* * *

Autori: Ancuța Maria Crăciun și Marius Adrian Crăciun
Liceul Tehnologic „Liviu Rebreanu”, Maieru

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Ancuța Crăciun

Liceul Tehnologic Liviu Rebreanu, Maieru (Bistriţa-Năsăud), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ancuta.craciun