Povestea banilor – O incursiune inedită în lumea finanțelor la clasa pregătitoare

Activitatea a fost realizată după fișa recomandată de Școala de bani BCR și adaptată pentru Clasa Pregătitoare. Cu ocazia Săptămânii Globale a Banilor, am avut la clasă un invitat de la Banca BNR Brașov, în persoana dnei Genia Tabără. Elevii Clasei Pregătitoare B, de la Școala Gimnazială Nr. 12 Brașov, îndrumați de doamna profesor Mariana Lazăr, au pregătit surprize pentru invitat, printre care un poster de la BNR cu bancnotele și monedele aflate în circulație, câte o planșă cu bancnotele românești cu o poezie despre personalitatea și elementele caracteristice care apar pe avers și reversul fiecărei banconte. De asemenea, în final, elevii au recitat și poezii despre bancomat și card. Invitatul de la BNR a venit cu o prezentare PPT și cu multe povești interesante despre banii care cântă, care recită, care vorbesc etc.

Scopul activității: Familiarizarea copiilor cu noțiuni de bază despre bani, economisire și mijloace de plată moderne, prin joc, poezie și activități creative.
Obiective:
• Să înțeleagă ce este trocul și cum au apărut banii
• Să recunoască bancnotele și monedele românești
• Să afle despre folosirea bancomatului și a POS-ului
• Să înțeleagă ideea de economisire
• Să prezinte pușculițe/bancomate din materiale reciclabile realizate
• Să-și fixeze cunoștințele prin joc și poezie

1. Captarea atenției – Povestea trocului (5 min)

A început cu povestea despre troc  „Într-o lume în care nu existau bani, oamenii făceau troc – schimbau obiecte între ei. Un măr pentru o pâine. Dar dacă nimeni nu voia mărul tău?”

Elevii au formulat răspunsuri precum:
„Aș mai pune și o banană, poate așa vor!”
„Îl mănânc eu și schimb altceva!”
„Îi fac o față zâmbitoare mărului și poate se răzgândesc!”
„Îl transform în suc și îl dau la schimb!”
„Îl dau cadou, poate primesc o jucărie înapoi!”
„Îl țin pentru mai târziu, poate îi e foame cuiva!”
„Fac o prăjitură cu el și o schimb pe o carte!”
„Îl decorez cu sclipici și îl schimb pe o păpușă!”

Copiii au discutat despre cum ar face troc între ei: „Ce ai da la schimb pentru o jucărie sau o prăjitură?”
Copiii au dat tot felul de răspunsuri haioase: un pupic, o îmbrățișare, o felicitare, o altă jucărie, etc…
Elevii au improvizat câteva exemple de troc cu ce au avut la dispoziție: banană, mere, o eugenie, etc.

2. Cum au apărut banii? (5 min)

S-a prezentat un filmuleț animat despre apariția banilor de la BNR: Istoria banilor – BNR Să vorbim despre bani și bănci
• de la fildeș și pietre șlefuite
• la monede din metal
• apoi la banknote
Au aflat când a apărut leul, moneda națională românească, când s-a înființat monetăria statului, de unde vine denumirea de leu, unde se fabrică monedele și bancnotele.

https://www.youtube.com/watch?v=kkUR9peE-6k&t=7s

3. Povestea bancnotelor românești (10 min)

Invitatul de la BNR a prezentat un material PPT cu bancnotele și personajele importante de pe ele, precum și cu elementele de siguranță.
Copiii au urmărit și au participat la discuții, analizând imaginile prezentate:
• Cine este pe bancnota de 1 leu? Dar de 5 lei? etc
• Ce simboluri sunt pe avers/revers?

4. Explorare practică – Planșa cu bancnote și monede (5 min)

Copiii au primit câte o bancnotă color laminată și a trebuit să se grupeze în funcție de valoarea nominală a bancnotei, să o identifice pe posterul mare de la BNR și să o analizeze.
Au observat: culoarea, dimensiunea (au măsurat cu rigla), personaje/personalități-nume-domeniu, simboluri.

5. Fixarea cunoștințelor prin poezii (5 min)

Au recitat împreună câte o poezie cu elementele-cheie (avers, revers, personalități, simboluri). De ex:
”Bancnota roz, de 10 lei, o floare de nalbă poartă pe ea
Și pictorul Nicolae Grigorescu, cu pensula și paleta sa.
Pe verso, tu vei observa, un fragment din tabloul Rodica
Și o casă țărănească din Oltenia tu poți admira.”
Copiii au repetat ce au auzit.

6. Discuție despre POS, card și bancomat (5 min)

Copiii au prezentat un POS, un card bancar și un bancomat, precum și explicațiile simple ale utilizării acestora:
• Cardul păstrează banii noștri în siguranță.
• POS-ul este „cutiuța” de la magazin care „citește” cardul.
• Bancomatul ne dă bani când avem nevoie.

7. Economisim! (10 min)

Discuție: De ce e bine să economisim? Ce putem face cu banii păstrați?
Ce este o pușculiță? Ce este un bancomat?
O fetiță a prezentat o pușculiță mobilă, confecționată din materiale reciclabile, care se rotește la fiecare monedă introdusă.

8. Activitate interactivă- Bancnotele românești (5 min)

Copiii au trebuit să ordoneze bancnotele pe axa numerelor, în funcție de valoarea nominală și de personalitățile care apar pe ele.
• Elevii au lucrat în echipe la tabla Smart
• Elevii au denumit personalitățile și au ordonat bancnotele crescător pe axă, în echipă

https://learningapps.org/display?v=paooeo3vc20 (creație proprie)

Lecția s-a încheiat cu audierea cântecului Imnul micilor bancheri, creație proprie.

https://www.youtube.com/watch?v=IvSuEXtGA5g&ab_channel=MihaelaLazar

Reflecție după activitate – Povestea banilor
Această activitate interdisciplinară, desfășurată în cadrul Săptămânii Globale a Banilor, a permis integrarea temei „Povestea banilor” în mod natural și atractiv în procesul de învățare. Am utilizat fișa de la Școala de Bani, am personalizat-o și am colaborat cu un reprezentant al BNR pentru a aduce un plus de autenticitate și entuziasm în rândul copiilor.
Am atins următoarele domenii:
• MEM – prin numărarea și compararea valorilor bancnotelor și monedelor, așezarea acestora pe axa numerelor și măsurarea dimensiunilor bancnotelor.
• CLR – prin receptarea și exprimarea unor mesaje orale în contexte familiare (dialoguri, poezii, povestiri), precum și prin denumirea și descrierea bancnotelor și simbolurilor de pe acestea.
• Dezvoltare personală – copiii au învățat despre valoarea economisirii, importanța alegerilor financiare și exprimarea adecvată a emoțiilor și a opiniilor.
• AVAP –confecționarea de pușculițe din materiale reciclabile, dezvoltând creativitatea și imaginația elevilor.
• MM – audierea și interpretarea de cântece tematice despre bani și economisire, folosind mijloacele specifice vârstei, pentru a întregi experiența de învățare prin muzică.
Elevii au fost entuziasmați, implicați și curioși pe tot parcursul activității. Au pus întrebări, au făcut observații pertinente și au demonstrat o înțelegere surprinzător de bună pentru vârsta lor. Integrarea conceptelor economice în viața de zi cu zi a contribuit la formarea unei atitudini pozitive și responsabile față de bani și modul de economisire a lor.
Filmul activității:

https://www.youtube.com/shorts/5woRRoz49gw

„Mi-a plăcut cel mai mult când am așezat la tabla SMART bancnotele pe rând, ca o scară de bani, după personalități și valoarea nominală!”
„Doamna de la Banca Națională ne-a povestit de banii care cântă și vorbesc, dar eu cred că și banii pot dansa!”
„Eu am făcut o pușculiță mobilă și un POS dintr-o cutie de carton și am primit aplauzele tuturor colegilor. Economisesc pentru o carte cu benzi desenate!”
„Eu am confecționat un bancomat și le-am explicat colegilor cum se folosește.  Vreau să am și eu card, dar roz, ca să cumpăr jucării pentru toată lumea.”
„Am învățat că nu e bine să cheltui toți banii. Mai bine îi păstrez în pușculiță și apoi îmi iau ceva important!”
„Am aflat despre toate personalitățile de pe bancnote din poezii și poze, dar cel mai mult mi-a plăcut când le-am măsurat. A fost distractiv!”
„Eu am făcut troc cu colegul meu: o eugenie pentru un măr. A fost distractiv!”
„Mi-a plăcut foarte mult imnul bancherilor! Cred că doamna are o baghetă magică, nu doar un joben magic!”

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Mariana Mihaela Lazăr

Școala Gimnazială Nr. 12, Brașov (Braşov), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.lazar