Platformele digitale: cheia succesului în proiectele Erasmus. Proiectul Jobs4Future

Într-o perioadă plină de provocări și incertitudini, în care pandemia de COVID-19 a pus la încercare modul în care educația și colaborarea internațională se pot desfășura, proiectul Erasmus+ KA229 – 2020-2023 – Jobs4Future a reprezentat un motiv de speranță și o oportunitate unică pentru elevii și cadrele didactice implicate. Platformele digitale au devenit astfel cheia succesului în implementarea acestui proiect ambițios, demonstrând capacitatea lor de a susține și facilita educația de calitate în contexturi dificile.

Inițiat și coordonat de către Liceul Teoretic Ion Barbu din București, România, proiectul a avut ca obiectiv principal explorarea lumii locurilor de muncă și inspirarea tinerilor să-și aleagă carierele cu inima. Partenerii din Portugalia, Tenerife, Grecia și două școli din Turcia s-au alăturat cu entuziasm acestui demers educațional, concentrându-se pe tema „Jobs4Future”. Scopul a fost clar: conectarea elevilor cu experiențe și modele de succes din diverse domenii profesionale, în ciuda restricțiilor impuse de pandemie. Contextul pandemic a solicitat inovație și adaptabilitate, iar platformele digitale au oferit soluția ideală pentru continuarea activităților educaționale și colaborative.

Cu toate că primul an al proiectului s-a desfășurat exclusiv online, acest lucru nu a diminuat impactul și semnificația sa. Grupurile de elevi au avut ocazia să interacționeze cu profesioniști din diferite domenii prin intermediul întâlnirilor online regulate, care au avut loc de minim două ori pe lună. Aceste întâlniri au oferit elevilor o perspectivă directă asupra diversității de cariere și a experiențelor profesionale, motivându-i să-și exploreze propriile pasiuni și interese în ceea ce privește viitorul lor profesional. Utilizarea platformelor digitale a permis organizarea eficientă a acestor sesiuni, contribuind la menținerea unui nivel ridicat de implicare și entuziasm în rândul participanților.

Eforturile susținute ale echipei de coordonare și a partenerilor implicați au dus la obținerea unei prelungiri de un an pentru proiect, permițând desfășurarea tuturor mobilităților planificate și întâlnirea face-to-face cu partenerii. Această prelungire a fost esențială pentru consolidarea legăturilor și crearea unei comunități puternice între școlile implicate. Proiectul a fost evaluat cu nota maximă din mai multe perspective, datorită calității membrilor echipelor partenere, comunicării eficiente și continue, precum și diversității activităților desfășurate. Aceste elemente au contribuit în mod decisiv la succesul și impactul pozitiv al proiectului.

Unul dintre cele mai semnificative aspecte ale acestui proiect a fost impactul său asupra viitorului profesional al elevilor implicați. Prin interacțiunea directă cu modele de succes și prin explorarea diverselor domenii profesionale, elevii au fost inspirați să-și construiască propriile cariere, având ca model excelența și pasiunea pentru ceea ce fac. Platformele digitale au jucat un rol crucial în facilitarea acestor interacțiuni și în oferirea unor experiențe de învățare autentice și relevante.

Cu încrederea dobândită și cu lecțiile învățate din proiectul anterior, Liceul Teoretic Ion Barbu și partenerii săi au depus deja o nouă aplicație de proiect, intitulată „Skills4Future”. Acest nou proiect își propune să continue munca începută, aducând împreună patru dintre partenerii din proiectul anterior și unul nou, pentru a continua să inspire și să pregătească viitoarele generații pentru provocările și oportunitățile lumii profesionale. Utilizarea platformelor digitale va rămâne un element central în acest demers, asigurând continuitatea și adaptabilitatea activităților educaționale.

În concluzie, proiectul Erasmus+ KA229 – 2020-2023 – Jobs4Future a fost nu doar o experiență educațională, ci și o călătorie de explorare și inspirație pentru elevii implicați. Cu încrederea și sprijinul oferit de astfel de proiecte, tinerii vor continua să-și construiască un viitor luminos și plin de realizări. Platformele digitale s-au dovedit a fi instrumente esențiale în gestionarea succesului proiectelor Erasmus, oferind soluții inovatoare pentru educația de calitate în perioade de criză.

 

prof. Luiza Lucia Crivăț

Liceul Teoretic Ion Barbu (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/luiza.crivat

Articole asemănătoare