Perspective europene în educația nonformală – Erasmus+

Educația nonformală a căpătat o importanță tot mai mare în Europa, oferind alternative și completări valoroase la sistemele tradiționale de învățământ. Aceasta se axează pe dezvoltarea competențelor de viață, abilităților sociale și profesionale, promovând o învățare continuă și adaptabilă. Metodele inovative joacă un rol crucial în acest context, contribuind la o educație mai incluzivă și personalizată.

Uniunea Europeană susține activ educația nonformală prin diverse programe și inițiative, precum Erasmus+, care promovează mobilitatea, schimburile interculturale și dezvoltarea profesională. Politicile europene subliniază importanța învățării pe tot parcursul vieții și includerii sociale, încurajând statele membre să implementeze strategii naționale de educație nonformală.

Educația nonformală se caracterizează prin flexibilitate, abordări centrate pe elev și un accent puternic pe experiențele practice și colaborative. Aceasta se desfășoară în afara cadrului formal al școlilor și universităților, incluzând activități precum voluntariatul, formarea profesională, și participarea la diverse cluburi și organizații.

Metodele inovative în educația nonformală sunt esențiale pentru a răspunde nevoilor diverse ale învățăceilor și pentru a stimula interesul și motivația acestora. Printre aceste metode se numără:

  • Învățarea bazată pe proiecte: Această metodă permite participanților să lucreze pe proiecte reale, dezvoltând abilități de planificare, colaborare și rezolvare a problemelor.
  • Gamificarea: Utilizarea elementelor de joc în procesul educațional, cum ar fi punctele, nivelurile și recompensele, pentru a face învățarea mai atractivă și motivantă.
  • Învățarea experiențială: Aceasta implică participarea activă la activități practice și reflecția asupra acestor experiențe, facilitând o înțelegere mai profundă și aplicabilă.

Am avut ocazia, în cadrul Săptămânii verzi și Școlii altfel, să desfășor cu  elevii multe activități în care mi-am propus promovarea educației pentru mediu și dezvoltarea durabilă. Aceasta oferă o oportunitate excelentă pentru integrarea educației nonformale, aducând împreună elevi, profesori și comunități pentru a învăța despre protecția mediului prin activități interactive și practice. Exemple de astfel de activități, pe care le-am desfășurat cu succes și au avut mare impact asupra elevilor, au fost: activități de plantare în grădina școlii, discutii despre identificarea posibilelor soluții pentru stoparea/atenuarea poluării din imediata vecinătate a școlii, Flash-mob în Parcul Nichita Stanescu Ploiesti, ocazie cu care copiii au fost  fi poziționați ca statui  pe aleile parcului, apoi  înmânarea către trecători a unor   flyere cu texte motivaționale pentru combaterea poluării- realizate la activitățile anterioare, excursii inedite cum ar fi cea  în Geoparcul UNESCO- Ținutul Buzăului,  unde au luat contact și cu Comunitatea Slow Food Buzău Land: producători artizanali (apicultori), fermieri, producători de alimente,  scrierea de scrisori colective adresate adultilor despre orașul curat pe care copiii și-l doresc cu precizarea soluțiilor găsite de ei în acest scop, realizarea din materiale reciclabile a unor diorame cu medii de viață diferite, care au fost subiectul unei expoziții la Muzeul Județean de Știintele Naturii Prahova. De mare antren si angajament au fost și activitățile: „Vânătoarea de comori” în curtea și grădina școlii și explorarea unui „Metru pătrat de biodiversitate”, în care am urmărit  dezvoltarea spiritului de cunoaştere şi de investigaţie a elevilor;  cunoaşterea unor elemente de biodiversitate aparţinând unor tipuri de medii diferite; implicarea elevilor in investigarea/ explorarea mediului natural; cunoașterea   fenomenelor naturii,  conectarea
mai strânsă cu natura, și implicit motivarea învățării pentru durabilitate, dobândirea unei stări de bine; implicarea sociala.

  • Tehnologia digitală: Utilizarea platformelor online, aplicațiilor mobile și realității virtuale pentru a crea medii de învățare interactive și accesibile. Rapoartele acestor activități au fost realizate folosind diverse aplicatii digitale la care au lucrat si elevii: Canva, Randerforest, Storyjumper etc.
  • Abordările interdisciplinare: Integrarea cunoștințelor din diferite domenii pentru a oferi o perspectivă holistică asupra problemelor complexe.

Programul Erasmus+ este unul dintre cele mai cunoscute programe europene, Erasmus+ sprijină mobilitatea studenților, profesorilor și tinerilor, facilitând schimbul de bune practici și inovare în educația nonformală.
European Solidarity Corps: Aceasta inițiativă promovează voluntariatul și proiectele comunitare, oferind tinerilor oportunități de a dezvolta competențe valoroase într-un context nonformal.

  • Youthpass: Un instrument care recunoaște și validează competențele dobândite prin participarea la proiecte de educație nonformală, contribuind la creșterea recunoașterii acestora pe piața muncii.

Educația nonformală și metodele inovative aduc multiple beneficii, printre care:
– Dezvoltarea competențelor transversale: Abilități precum gândirea critică, colaborarea și adaptabilitatea sunt esențiale în societatea modernă și sunt promovate eficient prin educația nonformală.
– Incluziunea socială: Programele nonformale pot oferi oportunități de învățare și dezvoltare pentru grupurile defavorizate, contribuind la reducerea inegalităților.
– Motivarea și implicarea: Metodele inovative pot crește interesul și angajamentul participanților, făcând procesul de învățare mai plăcut și eficient.

Educația nonformală reprezintă un pilon important al sistemului educațional european, complementar educației formale.
Metodele inovative joacă un rol crucial în asigurarea relevanței și atractivității acestei forme de educație, contribuind la dezvoltarea competențelor necesare pentru a face față provocărilor societății contemporane.

Prin susținerea și promovarea educației nonformale, Europa își asigură o bază solidă pentru o societate incluzivă, adaptabilă și pregătită pentru viitor.

Referințe
Comisia Europeană. (2023). Educația nonformală și recunoașterea acesteia în cadrul UE.
Programul Erasmus+. (2024). Ghidul participantului.
European Solidarity Corps. (2024). Oportunități pentru tineri.
Youthpass. (2023). Despre recunoașterea competențelor dobândite în educația nonformală.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Monica Stoica

Școala Gimnazială Andrei Mureșanu, Ploiești (Prahova), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/monica.stoica