Pedeapsă sau recompensă

Au copiii performanțe mai bune la școală , dacă primesc întăriri prin steluțe aurii, premii sau chiar recompense bănești?  Planurile de stimulare cresc productivitatea muncii?  Este mai bine să lauzi decât să plătești performanța?

Unele studii au arătat că dacă îi recompensezi pe elevi pentru rezolvarea unei probleme, ei sunt mai înceți decât elevii nerecompensați; că artiștii sunt mai puțin creativi atunci când primesc comisioane; că oamenii care sunt recompensați pentru un comportament de bun-simț sunt mai puțin înclinați să-și schimbe comportamentul pe termen lung, decât cei care nu sunt recompensați.

Kohn susține că, cu cât întărești înclinația unei persoane pentru o anumită activitate, cu atât ea își va pierde interesul pentru activitatea pentru care a fost recompensată. De asemenea, recompensele pot da rezultate imediat, dar pe termen lung ele tind să eșueze din diferite motive.

Există o dispută importantă dacă literatura academică vastă, experimentală, susține poziția lui Kohn sau nu. Dezbaterea continuă, dar ea i-a determinat pe oameni  să se gândească serios  la folosirea și posibil la abuzul de scheme de întărire în școală și la locul de muncă. Există situații în care întărirea pozitivă funcționează și situații în care comportamentele dezirabile se obțin prin pedeapsă.

Până se hotărăsc cercetătorii, cadrele didactice se confruntă zilnic cu provocări.  Ce vor face? Cum vor proceda? Ce tehnici  vor aplica? Întărirea pozitivă sau pedeapsa?

Bibliografie
1. Stixrud, W. (2024). De vorbă cu copilul tău. Editura Paralela 45.
2. Icard, M. (2024). Opt obstacole care pot ajuta un copil să aibă succes. Editura Univers.

 

prof. Elena Meda Dochin

Liceul de Arte Constantin Brăiloiu, Târgu Jiu (Gorj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/elena.dochin

Articole asemănătoare