Digitalizarea educației este o necesitate. Nu se mai poate realiza lecții care să nu aibă integrate resurse digitale, mai ales acum când elevii noștri sunt tot atrași de Tehnologia Informatică. Elevul numai are dispoziția de a realiza sarcinii de lucru pe baza unor fișe de lucru, dorește mereu să facă ceva nou, interactiv, care să-i stimuleze creativitatea. Nu este receptiv sa privească la tabla inteligentă, vrea să participe activ, să aibă sarcini de lucru interactive pe baza unor resurse digitale. În acest context, cursul de formare „Pedagogie digitală – metode și resurse pentru educație inovativă” a fost o oportunitate valoroasă pentru dezvoltarea competențelor digitale și pedagogice ale profesorilor. Urmez acest curs în care învăț cum pot să proiectez, să utilizez resurse care să fie accesibile elevilor mei, ținând cont de nivelul intelectual al acestora, de ritmul lor de lucru.
„Succesul este o călătorie, nu o destinație. Acțiunea este deseori mai importantă decât finalul.” – Arthur Ashe
Pornind de la achizițiile pe care le-am realizat în cadrul acestui curs, am să prezint cum am realizat resurse pentru elevi la disciplina Istorie, clasa a V-a, pentru tema Orașul stat Babilon. Am urmărit să dezvolt următoarele competențe:
3. Aplicarea principiilor și a metodelor adecvate în abordarea surselor istorice.
1.1. Utilizarea termenilor specifici cronologiei epocii antice, în diferite situații de comunicare scrisă sau orală
3.3. Localizarea în timp și în spațiu a faptelor istorice din Antichitate, pe baza surselor istorice
4.2. Utilizarea surselor istorice în vederea ilustrării unui fapt istoric
Rezultate așteptate ale învățării:
O1: să localizeze pe hartă orașul stat Babilon pe baza hărții și a explicațiilor primite de la profesor
O2: să indice corect, pe o axă cronologică, timpul istoric la care face referire lecția utilizând informațiile furnizate de profesor și jocul didactic
O3: să utilizeze corect termeni istorici precum: rege, templu;
O4: să menționeze cel puțin 2 regi pe baza surselor si a informațiilor oferite de profesor;
O5: să prezinte principalele construcții din orașul stat pe baza informațiilor primite de la profesor și a resurselor utilizate.
Am realizat resurse digitale, interactive, cu caracter ludic care să faciliteze o învățare reală, autentică, accesibilă, flexibilă. Am urmărit să realizez sarcini de lucru care să permită o evaluare formativă, să pot corecta în timp real greșelile de învățare ale elevilor căci dacă nu se corectează o eroare de învățare imediat aceasta este foarte greu de „îndreptat” ulterior.
Demersurile digitale au creat mult entuziasm in rândul elevilor, căci activitățile de predare – învățare au fost percepute ca activități ludice, nu ca sarcini de lucru care să faciliteze învățare. Elevii nu au mai fost stresați de realizarea sarcinilor de lucru, le- au realizat în ritmul propriu fără a fi timorați de frică că vor greși, că vor râde colegi de răspunsul lor. Cei mai timizi, care anterior nu participau la lecție, au avut curaj și au realizat sarcinile.
Resurse digitale: aplicații de gramificare
learningapps.org/42260167
learningapps.org/42261468
learningapps.org/42261597
Pentru evaluare, am utilizat un test grilă care poate fi accesat la:
wayground.com/join?gc=55105706
Un astfel de demers didactic mi-a adus numeroase beneficii ale actului educațional. Elevii au participat activ la procesul instructiv-educativ, ora de istorie nu a mai fost o”obligație” ci o bucurie, elevii au fost interesați de subiectul lecției, au reținut mult mai ușor informațiile științifice. Acestea cunoștințe au fost rezultatul muncii lor. Chiar și testul, fiind prind intermediului unui joc, a fost primit cu bucurie, căci nu au realizat valoare formativă a acestuia.
În concluzie, pedagogia digitală este o necesitate în procesul educațional. Trebuie să înțelegem că societatea este într-o continuă evoluție iar noi trebuie să ne adaptam acestor noi realități. Această experiență de formare m-a motivat să explorez în continuare resurse digitale, să promovez învățarea activă și să împărtășesc colegilor idei și instrumente utile pentru o educație modernă și eficientă, reală, autentică. Menționăm că o astfel de abordare stimulează elevii să participe activ la ore, căci dispare monotonia, plictiseală. Elevul pătrunde în „Laboratorul științific al istoriei”.