Acest articol prezintă exemplu de bună practică prin care elevii pot eficientiza parcursul lor educațional în vederea alegerii unui profil de liceu potrivit, care să îi satisfacă nevoile si aptitudinile și interesele profesionale. Acestea sunt realizate prin integrarea strategiilor didactice și instrumentelor digitale moderne în activități de consiliere psihopedagogică. Au fost utilizate instrumente digitale precum Learningapps, Padlet, Mentimeter, Power Point, Google Forms.
Introducere
Pașii parcurși de un elev spre viața de liceu reprezintă un prag important în dezvoltarea personală și profesională a unui tânăr. Această etapă nu doar că aduce noi provocări academice, dar și oportunități esențiale pentru orientarea școlară și profesională. Într-o lume din ce în ce mai digitalizată, lecțiile digitale devin instrumente valoroase în ghidarea elevilor spre trasee educaționale și cariere viitoare.
Disciplina: Consiliere psihopedagogică
Modulul/ Tematica: Orientare școlară și profesională
Titlul activității: Pașii mei spre liceu
Grup țintă: clasa a VIII a
Durata activității: 50 minute
Obiective:
- Identificarea pașii optimi necesari în alegerea carierei/ profilului
- Determinarea factorilor care îi pot conduce pe elevi la obținerea unor performanțe școlare ridicate
- Motivarea elevilor pentru stabilirea unui scop în ceea ce privește orientarea lor școlară și profesională
- Dezvoltarea competențelor digitale privind crearea de conținutri digitale și utilizare a platformelor digitale în orientarea scolară
Tehnologie digitală integrată: Resurse digitale: tablă interactivă, laptop, videoproiector, platforme digitale: Google Docs, Learningapps, Padlet, Mentimeter
Produse: Răspunsuri la chestionare, jocuri interactive.
SCENARIUL ACTIVITĂȚII:
1. Exercițiul de captare a atenției. (5 min)
– Profesorul consilier propune elevilor să participe la jocul Hârtia în bătaia vântului. Pentru acest exercițiu este nevoie de 3 elevi voluntari care vor primi o foaie de hârtie și va trebui să anticipeze întâi unde va cădea această foaie dacă va fi lăsată liberă și mai apoi să îi dea drumul.
– Se va observa că rareori coincide locul anticipat cu cel în care aterizează hârtia. Apoi, se încearcă să se redirecționeze hârtia prin orice mijloc către un loc ales.
– Se subliniază diferențele dintre cele două situații. Apoi se concluzionează că dacă nu ne stabilim o țintă pentru viitorul nostru apropiat sau îndepărtat, există riscul să fim purtați în direcții nedorite de vânt. ”Adu-ți aminte în fiecare moment al zilei care sunt visurile tale și vei străluci!”
2. Desfășurarea activității ( min)
Activitatea 1 – Etapele luării unei decizii ! 10 min ( resursă digitală)
Integrarea resursei digitale: Profesorul consilier prezintă elevilor etapele importante în luarea unei decizii cu ajutorul unei prezentări publicate https://docs.google.com/presentation/d/1jtJLBioYt3oCzRILKdy7eYlZ7j5JDUVelPoIfBRZlaw/edit?usp=sharing .
Se explică fiecare etapă astfel încât elevii să-și însușească pașii pe care trebuie să îi parcrugă în vederea alegeri profilului potrivit la liceu. ”Adu-ți aminte în fiecare moment al zilei care sunt visurile tale și vei străluci!”
Activitatea 2 – Casa carierei 10 min ( resursă digitală)
Integrarea resursei digitale: Elevii sunt invitați să se gândească la demersul lor în alegerea profilului și liceului pe care își doresc să-l urmeze. Primesc link-ul https://padlet.com/ancaschintee11/casa-carierei-ykfz8tl6k8mikdlq către aplicația Padlet unde au sarcina de a- și imagina cum arată Casa a carierei, acordând o semnificație fiecărei componente a casei, astfel:
– Fundația casei – persoanele care te pot ajuta;
– Pereții casei – calități de care ai nevoie pentru a face față cerințelor acelui profil/liceu;
– Ușa casei – acțiuni pe care trebuie să le faci pentru a ajunge unde îți dorești
– Acoperișul carei- liceul/profilul pe care dorești să îl urmezi.
Activitatea 3 – Miturile carierei 10 min (resursă digitală)
Profesorul consilier propune elevilor câteva mituri despre carieră. Ei au sarcina să se poziționeze pro sau contra acestor mituri și să argumenteze răspunsul lor.
Integrarea resursei digitale: Profesorul consilier propune elevilor câteva mituri despre carieră. Cu ajutorul platformei Learningaps elevii lucrează îndividual. Pe tabla interactivă se accesează link-ul din aplicația interactivă https://learningapps.org/41364360 , iar aceștia au sarcina de a poziționa afirmațiile fie în zona destinată răspunsului pozitiv, fie în zona destinată răspunsului negativ. Totodată ei trebuie să argumenteze alegerea făcută.
Activitatea 4 – Exercițiul de încheiere – Mulțumesc- 5 min
– Elevii sunt invitați să transmită un gând de mulțumire unei persoane care le este alături de ei și îi susține în reușita lor școlară. Prin acest feedback pe platforma Mentimeter profesorul urmărește să vadă dacă elevul și-a ales persoane potrivite pentru a-l susține în realizarea unei alegeri profesionale optime și sporirea încrederii în cadrele didactice și familie.
https://www.mentimeter.com/app/presentation/alppy6w5z5et6o6qpt1eudboq6ck1g4j/edit?source=share-modal – link resursă
https://www.menti.com/albbkgmrrie8 -link completare
Aceste mesaje pot fi scrise pe o foaie de hârtie și dăruite persoanei căreia se adresează.
Activitatea 4 – Discursul motivațional al profesorului consilier- 5 min
Profesorul consilier transmite elevilor un gând de încurajare și mesaje de sensibilizare elevilor, astfel încât să contribuie la creșterea stimei de sine și reducerea anxietății legate de examenul de evaluare națională.
Resursa este o prezentare ppt care are 14 sliduri. Această prezentare a fost transformată într-un video.
Activitatea 5 – Evaluare și reflcție – 5 min
Fiecare elev este invitat să răspundă la chestionarul google forms https://forms.gle/5dEe9hBNueYdsux48
Concluzii
Integrarea instrumentelor digitale în activitățile de consiliere au un rol important în facilitarea personalizării serviciilor de orientare școlară și profesională. Ele optimizează relațiile dintre consilier și elevi, dar sprijină și identificarea optimă a intereselor și abilităților profesionale.
Prin această diseminare doresc să ofer un model de bună practică colegilor mei consilieri școlari, dar și cadrelor didactice care lucrează cu elevii de la clasele terminale.