Activitatea umană nu este în exclusivitate motrică, intelectuală, tehnică etc, ci este doar preponderentă. Rezistența este o realitate valabilă pentru orice formă de activitate, la care participă toate sistemele și aparatele constitutive ale organismului uman, precum și funcțiile acestuia. Rezistența este deci o rezultantă a morfofuncționalității organismului uman sub toate aspectele sale. (A. Dragnea – 1984, apud Simion G. Mihăilă I, Stănculescu G., 2011). Perfecționarea rezistenței și amploarea valorilor sale sunt condiționate de un ansamblu complex de determinanți. Printre acești factori, rolul central îl dețin capacitățile sistemelor cardiovascular și respirator, ale aparatului muscular și ale celorlalte funcții organismice care susțin executarea efortului, calitatea proceselor metabolice și a resurselor energetice disponibile.
Transdisciplinaritatea – o provocare a învățământului modern (Studiu)
Evoluția societății contemporane și-a pus amprenta asupra tuturor domeniilor de interes, învățământul fiind un domeniu supus nenumăratelor schimbări atât la nivel macroeducațional, cât și microeducațional. Obiectivul principal ale educației actuale îl constituie minimalizarea modelului didacticist, împus de didactica tradițională și implementarea modelului curricular , susținut de didactica modernă.
Jocul – puntea magică spre învățarea timpurie
Educația timpurie reprezintă fundamentul pe care se construiesc toate achizițiile ulterioare ale copilului. În această etapă, jocul nu este doar o activitate plăcută, ci principalul mijloc prin care copiii explorează lumea, își dezvoltă gândirea și își formează deprinderi socio-emoționale. Din perspectiva unui profesor pentru educație timpurie, rolul nostru este să împletim elementele ludice cu obiectivele educaționale, transformând fiecare moment din grădiniță într-o oportunitate de învățare activă.
Transformăm educația împreună: Întâlnirea ambasadorilor eTwinning 2025
În perioada 3–6 august 2025, stațiunea Mamaia a devenit punctul de întâlnire al ambasadorilor eTwinning din întreaga țară, reuniți într-un eveniment dedicat schimbului de bune practici, planificării strategice și consolidării comunității educaționale europene din România.
Importanța educației digitale în grădinițe – între inovație și responsabilitate
Într-o societate profund marcată de tehnologie, educația digitală nu mai poate fi ignorată nici în primii ani de viață ai copilului. Grădinița, ca prim mediu educațional formal, trebuie să reflecte schimbările profunde ale lumii contemporane, pregătindu-i pe copii nu doar pentru școală, ci și pentru o realitate în care competențele digitale devin esențiale pentru adaptare și reușită.
Rolul platformelor educaționale în activitatea didactică
Platformele de învăţare online îmbunătăţesc calitativ conţinutul învăţământului, conducând la ameliorarea procesului instructiv-educativ prin însuşirea unor procese de învăţare active şi autonome, creşterea interesului elevilor pentru instruire, crearea unor medii noi de învăţare formală sau nonformală, individuală şi în grup. Platformele educaționale oferă oportunități de învățare, instruire și programe cu ajutorul mijloacelor electronice, însă recomandăm o atitudine echilibrată în ceea ce privește accesul copiilor la ecrane, precum diferite dispozitive sau televizor deoarece privitul la ecrane creează o atitudine mentală pasivă a copilului, inhibă imaginația și nu contribuie la dezvoltarea gândirii logice, la exersarea construirii frazelor, deci la dezvoltarea limbajului, provoacă probleme de atenție, de sănătate-încurajând sedentarismul.
Profesorul și învățarea digitală
Transformarea peisajului educațional prin integrarea tehnologiilor digitale constituie una dintre cele mai semnificative provocări ale sistemelor de învățământ contemporane. De la primele forme de învățare la distanță până la conceptualizarea învățării ubicue, evoluția tehnologică a determinat nu doar diversificarea modalităților de acces la conținutul educațional, ci și reconfigurarea fundamentală a proceselor de predare-învățare.
Paralelă între metodele tradiționale și metodele moderne de predare la disciplina matematică
Odată cu trecerea timpului, generațiile de elevi se schimbă și metodele de predare trebuie să se adapteze modului de gândire al copiilor, încercând să îi atragă pe aceștia spre studiu. Profesorii se perfecționează continuu și aleg, în funcție de lecție și de clasă, metodele tradiționale sau moderne de predare care se potrivesc cel mai bine.
Manualul de literatura română ca mesaj multiplu
Manualul de literatură reprezintă un mesaj multiplu, menit să resemnifice o lume complexă pentru cel ce invaţă. Ideal, într-un manual de literatură sunt necesare comentarii extrinseci, sprijinite de alte registre ale comunicării, prin care să fie redusă distanţa dintre cel ce a scris candva şi cel care citeşte acum, întrucât raporturile literaturii cu imaginea, cu artele frumoase şi cu muzica sunt variate şi complexe. Beneficiarul cărţii, oricare ar fi el, va înţelege astfel mai bine noţiunile de teorie şi istorie literară, diversele concepte legate de universul plastic şi sonor al operei, aportul inedit de semnificaţii şi experienţă cultural-sensibilă, atunci când, în manual, ca şi în activitatea de predare-invăţare, ele sunt susţinute de un context evocator imagistic adecvat.
Eminescu în oglinzi paralele – o experiență educațională transdisciplinară
Lucrarea de față reflectă o experiență educațională inovatoare și transdisciplinară, desfășurată sub forma unei lecții aplicative cu titlul „Eminescu în oglinzi paralele”. Activitatea a reunit mai multe discipline – limba și literatura română, istorie, fizică, matematică, religie și biblioteca școlii, cu scopul de a valorifica o abordare integrată și profundă asupra personalității și operei lui Mihai Eminescu. Prin această interconectare, elevii au fost stimulați să dezvolte gândirea critică, să reflecteze moral și să realizeze conexiuni între cunoaștere, emoție și valori. Astfel, lecția reprezintă un exemplu elocvent de bună practică pentru un învățământ modern, centrat pe competențe transdisciplinare și pe dezvoltarea unei perspective holistice asupra cunoașterii.