În jurul noţiunii de timp sunt multe de spus… Pot fi acuzată de nostalgie, pot fi acuzată că văd totul prin ochii sufletului, dar, cine nu recunoaşte că anii de liceu i-au marcat existenţa are o problemă de sinceritate. Gândindu-mă la aceasta, am hotărât, în urmă cu vreun an, să fac o lecţie deschisă la dirigenţie, o lecţie prin care să pun faţă în faţă două generaţii de elevi. Argumentul a venit de la sine… Ascultând împreună cu elevii mei din clasa a XI-a un cântec vechi, dar îndrăgit, al lui Dan Spătaru, mi-am dat seama că răspund pozitiv provocării pe care aveam să le-o lansez şi atunci mi-am spus: dacă, pentru totdeauna, „un crâmpei din viaţa noastră” a rămas aşezat undeva, într-o bancă de aici sau de-aiurea, atunci activitatea noastră se justifică.
Dinamica din familie în concordanță cu mediul școlar
Școala și familia sunt două instituții interdependente, care trebuie să colaboreze armonios. Împreună, ele trebuie să construiască o relație bazată pe încredere, respect reciproc și dragoste față de copil, deschisă către dialog și schimb de idei. Părinții joacă un rol fundamental în dezvoltarea copiilor, oferindu-le nu doar sprijin material, ci și un mediu familial sănătos, plin de afecțiune și valori morale.
„Alege conştient! Stop hărțuirii şcolare!” model de parteneriat educațional
Fenomenul bullying-ului în mediul școlar reprezintă una dintre problemele majore ale sistemelor educaționale contemporane, cu impact semnificativ asupra dezvoltării psihosociale a elevilor. Conform cercetărilor internaționale, prevalența hărțuirii școlare a crescut constant în ultimul deceniu, generând consecințe grave asupra performanțelor academice, stării de bine emoționale și integrării sociale a victimelor (Olweus, 2013). În contextul educației românești, această problemă necesită abordări sistematice și evidence-based, care să integreze perspectivele pedagogice, psihologice și comunitare.
Teatrul, modalitate de dezvoltare a creativității copiilor
Într-o lume în continuă schimbare, capacitatea de a gândi creativ devine esențială pentru a ne adapta la noi situații și a găsi noi oportunități de dezvoltare. Creativitatea este esența inovării și a dezvoltării umane. Stimularea creativității contribuie la dezvoltarea gândirii critice, a autonomiei, a încrederii în sine și a capacității de adaptare. Ne ajută să ne înțelegem mai bine pe noi înșine și lumea în care trăim.
Importanța literaturii lui Duiliu Zamfirescu în contextul culturii române
Duiliu Zamfirescu este una dintre personalitățile remarcabile ale literaturii române de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului XX. Pe lângă activitatea sa literară, el a avut o carieră impresionantă ca jurist, diplomat, politician și membru al Academiei Române. În plan literar, însă, contribuția sa principală rămâne în domeniul prozei realiste, fiind considerat unul dintre fondatorii romanului modern românesc. Deși uneori umbrit de figuri precum Mihai Eminescu, Ion Creangă sau Ion Luca Caragiale, Duiliu Zamfirescu are un loc important și bine meritat în patrimoniul cultural românesc.
Influența dansurilor populare asupra motricității elevilor din ciclul gimnazial
Cultura unui popor reprezintă un complex unitar de valori materiale şi spirituale create de oameni prin cuceriri asupra lor înşişi, concretizate în ştiinţă, artă, moravuri drept, organizarea vieţii sociale şi de stat, sau în felul de a trăi. Alături şi împreună cu teatrul, muzica, pictură, sculptură, cinematografia, DANSUL, că artă străveche ce străbate istoria omenirii ca una dintre primele manifestări ale omului, este un fenomen general ale cărui începuturi le găsim la cele mai vechi popoare.
Rolul și importanța activităților extrașcolare în procesul instructiv-educativ
Pedagogul american Bruner consideră că „oricărui copil, la orice stadiu de dezvoltare i se poate preda cu succes, într-o formă intelectuală adecvată, orice temă”, dacă se folosesc metode şi procedee adecvate stadiului respectiv de dezvoltare, dacă materia este prezentată „într-o formă mai simplă, astfel încât copilul să poată progresa cu mai multă uşurinţă şi mai temeinic spre o deplină stăpânire a cunoştinţelor”.
Realitatea virtuală și augmentată – noi orizonturi pentru elevi
Realitatea virtuală (VR) este un mediu 3D simulat care permite elevilor să exploreze și să interacționeze cu un mediu virtual într-un mod care aproximează realitatea. Instrumentele digitale create cu tehnologii VR, cum sunt mediile de învățare 3D, permit elevilor să înțeleagă concepte teoretice avansate.
Metoda proiectului și tehnica 3-2-1
Proiectul este „un proces şi în acelaşi timp un produs” (Ionescu, M., 2003, p. 14). Este un proces în care elevii investighează, descoperă, prelucrează informaţii, sunt actori cu roluri multiple, experimentează, cooperează etc. Este un produs care reflectă efortul individual, de grup, reprezintă expresia performanţei individuale şi de grup, constituie dovada implicării personale şi a interesului pentru implinirea unui parcurs colectiv.
Types of Games Used in Teaching English to Young Learners
Games that are used in teaching English can be divided into categories in many different ways. One way of dividing educational games is by categorizing them into groups depending on their model. Ingvar Sigurgeirsson (1995) has divided games into the following categories: games for dividing larger groups into smaller groups, introduction-games, group games, physical games, educational games, theoretical expression games, drawing and coloring games, educational card games, word games, story games and question games.