Outdoor Education: A New Way of Teaching and Learning (Mobilitate Erasmus+)

Experiența mobilității școlare „ICAR – Innovation and Creativity Arise Results” a debutat cu o interesantă călătorie spre Italia, cu multe emoții, dar și mult entuziasm. După un zbor de 1 oră și 30 min. am aterizat în „Orașul roșu”. După ce ne-am familiarizat cu noua noastră „casă”, am realizat o plimbare pentru a descoperi locurile minunate despre care am citit în timpul pregătirii pentru curs.

„Pentru a avea grijă de lume, trebuie să o iubești. Pentru a o iubi, trebuie să faci parte din ea. Și pentru a fi parte din ea, trebuie să petreci mult timp în ea.”

A urmat  întâlnirea cu ceilalți colegi de curs. Participanții au venit din toată Europa, Belén și Lidia din Spania, Bettina și Stephanie din Germania, Eva din Cehia, Pertti din Finlanda, Max din Germania, Ludivine din Franța, Mario din Germania. Am fost informați despre programul cursului, modul de organizare, despre oraș și modul de deplasare. A urmat prânzul de „bun venit”.

După-masă, am participat la un tur,  Am descoperind inima vibrantă a Bolognei, Piața Maggiore, înconjurată de unele dintre cele mai importante clădiri istorice ale orașului, inclusiv Palazzo d’Accursio, Basilica di San Petronio și cele două turnuri emblematice, Asinelli și Garisenda.

În introducerea cursului, am fost familiarizați cu conceputul outdoor, au fost prezentate principii cheie și beneficii ale educației pentru dezvoltarea personală, socială și relațională. Activitatea practică s-a desfășurat în grădina campusului, un exercițiu „Contact with the World”. Au fost evidențiate  legătura cu natura (expunerea prelungită la spațiile exterioare creează o legătură specială cu mediul înconjurător), îmbogățirea cunoștințelor  despre mediu, deprinderile de îngrijire și protecție a mediului.

Pentru a  patra  zi a cursului au fost stabilite activități de orientare și exerciții în natură – Vila Ghigi, un parc aflat la periferia orașului, destinat activităților de învățare și recreere. Am exersat  o serie vastă de activități și jocuri pe care le voi putea aplica împreună cu elevii mei, având confirmarea că învățarea nu are loc numai în sala de clasă. Toate jocurile și activitățile propuse au oferit oportunitatea de a fi implicați, de a împărtăși activitățile cu restul grupului. Experiențele acestei zile au oferit idei pentru a putea crea propria activitate în aer liber.
Seara a fost potrivită activităților culturare, descoperind alte locuri speciale din Bologna,  Bazilica San Petronio si Fantana lui Neptun, Palatul d’Accursio, un complex de trei palate construite in perioade si stiluri diferite, incepand cu secolul al XII-lea.

În zilele următoare, am aprofundat  principiilor educației non-formale (ENF), o metodă de predare care cuprinde multe activități în aer liber. Această abordare pune accentul pe experiențele practice pe care elevii le dobândesc în timp ce participă la activități sau sarcini ca punct central al procesului de învățare. Îndrumând elevii de-a lungul întregului ciclu și asigurându-ne că le punem întrebările reflexive potrivite, ei pot conecta noile cunoștințe pe care le dobândesc și le pot pune în practică.

Activitățile culturale au presupus petrecerea unei zile alături de colegii de la curs în,,Orașul muzeu”, Florența. Plimbarea pe jos pe strazile vechi si fermecatoare ale orasului cu o arhitectura uimitoare a fost deosebită.

Aplicația Action Bound (UrbanOutdoor Education). Am învățat despre  Vânătoare de comori din lumea reală și plimbări ghidate utilizând platformă online „Bounds”, creat pe computer, folosit pe Smartphone și tabletă pentru a realiza o excursie în jurul unui oraș sau al unei clădiri, îmbogăţit cu chestionare şi informații de descoperit.

Activitatea practică s-a desfășurat în zona centrală a orașului Bologna, Piața Mogiore. Împărțiți pe echipe, utilizând aplicatia Bound, am parcurs un traseu presărat cu  misiuni de identificare a unor clădiri istorice, a locurilor, obiectelor care aveau legătură cu personalități ale orașului (Lucio Dalla).

Ultima parte a activităților de învățare a fost dedicată realizării unei experiențe în aer liber,  personalizate pentru grupul țintă al fiecărui participant. După ce am studiat principiile abordării învățării în aer liber, am  înțeles cele 10 reguli Kurt Hahn și semnificația lor și ne-am implicat în diverse activități urbane și naturale, fiecare dintre noi a conceput o lecție în aer liber pe baza subiectului predat. Având în vedere nivelul de vârstă al elevilor, precum și abilitățile și subiectele pe care am dorit să le abordăm, am planificat cu meticulozitate sesiunea, am prezentat-o celorlalți participanți la curs și am primit feedback cu privire la modul de îmbunătățire a acesteia.

Ultima zi de curs a oferit posibilitatea de a purta discuții privind viitoare colaborări între participanti. S-a desfășurat activitatea de evaluare finală precum și validarea rezultatelor învățării. Ceremonia de certificare a fost emoționantă deoarece am legat legături frumoase cu colegii și formatoarea, Izabel Martines.

* * *

Proiect de mobilitate şcolară „ICAR – Innovation and Creativity Arise Results”
Nr. Proiect: 2023-1-RO01-KA121-SCH-000130561
7-13 aprilie 2024

 

prof. Luminița-Ana Enescu

Școala Gimnazială Nr. 3, Cugir (Alba) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/luminita.enescu

Articole asemănătoare