Programul Erasmus+ reprezintă una dintre cele mai valoroase inițiative europene dedicate educației, formării profesionale și colaborării internaționale. Prin oportunitățile de mobilitate pe care le oferă, cadrele didactice își pot dezvolta competențele profesionale și interculturale, beneficiind de schimburi de bune practici și de formare într-un context european. Participarea la astfel de programe contribuie direct la modernizarea instituțiilor de învățământ și la crearea unei culturi organizaționale bazate pe colaborare, inovație și leadership eficient. Dezvoltarea personală, empatică și interculturală reprezintă un punct foarte important în perfectionarea cadrelor didactice deoarece contextual actual oferă zilnic tot felul de provocări cărora trebuie să le facem față.
Fiind beneficiarii unei acreditări Erasmus+, obținută în anul 2022, în luna aprilie a acestui an, trei cadre didactice din școala noastră au avut șansa de a participa la cursul internațional „Leading Teams for School Success”, desfășurat în Madeira, Portugalia, sub coordonarea organizației Learning Together. A fost o săptămână intensă de descoperiri profesionale și personale, petrecută într-un mediu în care educația și cultura portugheză s-au împletit armonios pentru a crea un spațiu autentic de învățare și inspirație.
Cursul a avut ca temă centrală leadershipul educațional și arta de a îndruma echipe spre succes, iar participanții au explorat, pas cu pas, ce înseamnă să fii lider într-o comunitate școlară modernă. De la stilurile de conducere și importanța autocunoașterii, până la inteligența emoțională și comunicarea nonviolentă, fiecare zi a adus noi provocări și reflecții.
Printre opiniile participanților: „Am învățat că un lider eficient nu este doar cel care dă direcția, ci acela care inspiră și creează un climat de încredere și cooperare”, „Atelierul despre comunicarea empatică și feedbackul constructiv mi-a schimbat perspectiva asupra modului în care interacționez cu colegii și elevii” și „Madeira ne-a oferit nu doar cunoștințe, ci și curajul de a privi educația cu alți ochi – cu empatie, cu pasiune și cu încredere în oameni”.
Activitățile de grup, studiile de caz și exercițiile de reflecție personală au contribuit la dezvoltarea competențelor cheie pentru conducerea echipelor școlare:
- abilitatea de a motiva și inspira membrii echipei;
- gestionarea eficientă a conflictelor prin empatie și ascultare activă;
- coachingul și mentoratul ca instrumente de creștere profesională;
- planificarea strategică și valorizarea talentelor din organizație;
- comunicarea clară, asertivă și constructive între membrii echipei;
Experiența Erasmus+ a fost, în același timp, o lecție de interculturalitate. Profesorii noștri au colaborat cu participanți din alte țări europene, descoperind perspective noi asupra educației, dar și asemănări profunde între provocările sistemelor școlare. Schimbul de idei, vizitele culturale și atmosfera caldă a insulei Madeirei au transformat această mobilitate într-o experiență de viață, nu doar de învățare.
La întoarcerea acasă, cei trei profesori au împărtășit colegilor cunoștințele dobândite, devenind ,,agenți ai schimbării” în comunitatea școlii derulând proiecte la nivelul școlii, ateliere despre comunicare și leadership, dar și manifestând o deschidere mai mare spre reflecție și dialog, toate fiind roade ale acestei experiențe Erasmus+ deosebite.
Astfel, prin participarea la programele Erasmus+, școala noastră continuă să își consolideze profilul european, promovând înțelegerea, cooperarea și leadershipul empatic ca repere pentru o educație de calitate.
Mobilitatea din Madeira a fost mai mult decât o formare profesională – a fost o călătorie către redescoperirea sensului profund de a fi dascăl.