Oportunități de învățare și schimb de experiență în educație prin proiectele Erasmus+

Participarea la proiectele Erasmus+ reprezintă una dintre cele mai valoroase oportunități de dezvoltare personală și profesională atât pentru cadrele didactice, cât și pentru elevi. Dintre activitățile oferite, job shadowing-ul este o metodă inovatoare de învățare prin observarea directă a modului în care colegii din alte țări își desfășoară activitatea didactică. Această practică oferă nu doar o privire asupra diferitelor sisteme educaționale, dar și ocazia de a reflecta asupra propriilor metode și de a aduce îmbunătățiri în clasă.

De-a lungul carierei mele de profesor, am avut oportunitatea de a participa la mai multe proiecte Erasmus+, fiecare aducându-mi perspective noi și valoroase asupra educației, dar și ocazia de a colabora cu profesori din diverse țări europene. Proiectele Erasmus+ la care am participat și experiențele dobândite:

1. The Transnational Adult School Prototype (Italia, 2017)

Acest proiect a fost dedicat educației adulților, având scopul de a dezvolta un prototip de școală transnațională, adaptată pentru învățarea continuă. Am fost impresionată de flexibilitatea și inovația acestui sistem, care ia în considerare nevoile adulților din diverse culturi și țări. Am observat cum tehnologia poate facilita educația continuă, integrându-se perfect în procesul de învățare. Această experiență m-a ajutat să înțeleg provocările și soluțiile din domeniul educației adulților și cum putem aduce îmbunătățiri în acest sector.

2. Trans-flipping the Classroom in an Inclusive Learning Community (Slovenia și Macedonia, 2022)

Acest proiect a fost o oportunitate extraordinară de a învăța despre metoda „flipped classroom” și cum poate fi aplicată într-o comunitate educațională inclusivă. În Slovenia și Macedonia, am văzut cum această abordare transformă învățarea, punând accent pe activitatea elevilor și implicarea lor directă în procesul educațional. În plus, am descoperit cum această metodă poate fi adaptată pentru elevii cu nevoi educaționale speciale, creând un mediu de învățare echitabil și accesibil. Experiența mi-a schimbat perspectiva asupra predării și m-a inspirat să aplic noi abordări în clasă.

3. Together in Europe (Colegiul Tehnic Iuliu Maniu, 2022)

Acest proiect a fost despre colaborare și parteneriate europene, oferindu-mi șansa de a lucra îndeaproape cu profesori din alte țări. Schimbul de idei și bune practici a fost extrem de valoros, iar accentul pus pe competențele interculturale și digitale m-a făcut să reflectez asupra modului în care pot integra aceste aspecte în predarea mea. Am realizat cât de important este să dezvoltăm competențe digitale în rândul elevilor și să îi pregătim pentru o lume globalizată, în care colaborarea între culturi diferite este esențială.

Acreditarea și implementarea noilor proiecte Erasmus+

Pe baza experiențelor valoroase acumulate din aceste proiecte, am avut oportunitatea să fac parte din echipa de acreditare și implementare a noilor proiecte Erasmus+ la Colegiul Tehnic Iuliu Maniu, axate pe două domenii importante:

VET (2023)
Acest proiect pune accent pe dezvoltarea competențelor profesionale ale elevilor, oferindu-le oportunitatea de a participa la stagii de practică internaționale. Implicarea mea în echipa de acreditare și implementare mi-a permis să colaborez cu instituții din străinătate. Elevii beneficiază de experiențe reale, dobândind atât competențe tehnice, cât și interculturale, esențiale pentru viitoarea lor carieră profesională.

Educație Școlară (2024)
Acest proiect își propune să dezvolte competențele digitale, interculturale și de mediu ale elevilor și profesorilor. Profesorii vor participa la sesiuni de formare și schimburi de bune practici cu colegi din alte țări europene, iar elevii vor fi implicați în activități internaționale menite să le dezvolte abilitățile academice, personale și ecologice. Proiectul pune un accent puternic pe ecologizare și sustenabilitate, integrând cunoștințe și practici menite să crească responsabilitatea față de mediu. De asemenea, are un accent puternic pe incluziune socială, oferind oportunități de dezvoltare tuturor elevilor, indiferent de contextul lor socio-economic.

Această experiență în proiectele Erasmus+ mi-a permis să cresc profesional și să aduc schimbări semnificative în activitatea mea didactică.

 

prof. Margareta Strimbeanu

Colegiul Tehnic Iuliu Maniu (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/margareta.strimbeanu

Articole asemănătoare