În perioada 6-10 iunie 2022, un grup de cinci elevi, membri ai cercurilor de informatică și robotică, împreună cu două cadre didactice de la Palatul Copiilor Bistrița au participat la o activitate de tip Learning, Teaching and Training, desfășurată la Istituto D’Istruzione Secondaria Superiore „Archimede” Taranto – Italia, alături de reprezentanți de la Mavikent Mustafa Ayse Acarbulut Anadolu Lisesi Kumluca – Turcia și PTG „Tsar Simeon Veliki” Targovishte – Bulgaria.
Mobilitățile din cadrul proiectului „ICT Olympic Games” și-au propus atingerea obiectivelor specifice ale Programului Erasmus+, prin extinderea formării de specialitate în domeniul IT, dezvoltarea abilităților transversale și a competențelor digitale, inovația, gândirea critică, rezolvarea problemelor și învățarea algoritmică. Elevii și-au putut aplica și valoriza ideile, prin realizarea propriilor materiale digitale, prin experiențe de învățare, promovând egalitatea, implicarea și dezvoltarea personală, incluziunea socială, cetățenia activă și angajarea în era digitală, folosind resurse educaționale specifice.
Activitățile întâlnirii au debutat cu workshopul elevilor „The Pros and Cons of Smart Home Technology”. Fiecare echipă a abordat prin antiteză conceptul de casă inteligentă, configurarea eficientă a locuinței, în care aparatele și dispozitivele pot fi controlate automat de la distanță. Argumentele pro pentru dispozitivele dintr-o casă inteligentă, interconectate prin internet, care permit utilizatorului să controleze funcții precum securitatea casei, temperatura, iluminatul și alte subsisteme integrate, au fost analizate în antiteză cu argumentele contra, sau dezavantajele configurării și utilizării unei case inteligente (cele mai importante fiind investiția costisitoare și riscul pierderii securității datelor).
Toţi elevii participanți au concluzionat că digitalizarea nu e un trend și nu este o industrie, nu este legată de un sector anume, ci reprezintă o abordare transversală care schimbă fundamental cursul existenței tuturor. Calitatea vieții cetățenilor, dar și protejarea planetei este și trebuie să fie scopul final al acestui efort comun.
Workshopul „ICT in education”, desfășurat cu implicarea tuturor cadrelor didactice prezente la întâlnirea de proiect, s-a materializat într-o oportunitate de a afla și împărtăși metode didactice moderne, activ-participative, creative și interactive. Participanții au avut posibilitatea de a se dezvolta personal și profesional prin schimb de idei și practici educaționale moderne, alături de colegi din școlile europene partenere. Comparând programele ICT implementate în instituțiile de învățământ partenere, experiențele digitale împărtășite de cei prezenți, dificultățile și exemplele de bune practici ale gazdelor și ale oaspeților, am observat similitudini și deosebiri, strategii utile și soluții inovatoare, avangardiste, aplicate în sistemele educaționale din alte țări europene.
Atelierul s-a concretizat într-o dezbatere cu privire la schimbările educaționale și structurale necesare, care vizează încurajarea inovației în educație cu ajutorul noilor tehnologii. Acestea nu au limite și sunt într-o continuă dezvoltare, iar folosirea lor oferă elevilor posibilități nelimitate de învățare și evoluție.
Au urmat activitățile care s-au concentrat pe învățarea socială și emoțională. Împărțiți în echipe internaționale, liceenii s-au documentat și au realizat materiale video, care au avut ca tematică prezentarea obiectivelor turistice vizitate (Grotte di Castellana, Alberobello, Castelul Aragonese), împărtășirea trăirilor și dinamica emoțiilor. Realizarea produselor multimedia a oferit elevilor oportunitatea de a aborda în mod ingenios subiectele de educație media, valorificându-și, în același timp, potențialul intelectual și creativ.
Pentru structurarea și completarea informațiilor și a produselor finale ale proiectului, pe platforma eTwinning, s-au desfășurat întâlniri de lucru, fiind valorificate, în ateliere comune, experiența profesorilor care au implementat proiecte recunoscute sau premiate, oferind colegilor mai puțin experimentați, formarea deprinderilor de lucru pe platformă, de utilizare a instrumentelor de comunicare și colaborare în cadrul comunității educaționale eTwinning.
O atenție deosebită s-a acordat evaluării progresului, a rezultatelor și impactului proiectului, activităților de diseminare organizate de fiecare partener.
În ultima zi au fost înmânate, într-un cadru festiv, certificate de participare de către directorul instituției gazdă și întreaga echipă de proiect, tuturor elevilor și profesorilor implicați.
Programul mobilității a fost dens, am trăit împreună, profesori şi elevi, depășind graniţele lingvistice, adevărate schimburi de experienţă în domeniul educației, înțelegând mai bine diversitatea culturilor și a valorilor europene, simțindu-ne integrați într-o societate globală bazată pe cunoaștere, evoluție și dialog intercultural.