Obiecte în formă de cerc – scenariu didactic

Lucrarea de față își propune să aducă în discuție un scenariu didactic al unei zile, pus în aplicare la grădiniță, nivel preșcolar I, grupa mică, având ca tema săptămânală cercul, tema zilei fiind obiecte în formă de cerc. Scopul activității este familiarizarea copiilor cu reprezentarea în plan – cercul. Tipul de activitate este transmiterea de noi cunoștințe și formare de noi deprinderi.
Sala de grupă va fi amenajată în concordanță cu tema propusă, structurată pe centre de interes. Înainte de a începe întâlnirea de dimineață va avea loc gimnastica de înviorare după care copiii se vor așeza pe pernuţe.

Activitatea zilei va debuta cu „Întâlnirea de dimineață”. După salutul copiilor, aceștia vor fi provocați să observe şi să denumească caracteristici ale vremii, după care asistentul zilei va  nota aceste caracteristici.

În continuare, se va desfășura  activitatea de științe – cunoașterea mediului care se va realiza prin intermediul  mijlocului de realizare lectura educatoarei, frontal respectându-se toate secvențele didactice. Această activitate va reprezenta preambulul întregii zile, deoarece copiii vor fi motivați să participe la centre pentru a descoperii  materialele puse la dispoziție având ca tema forma cerc.

Centrele care vor fi puse la dispoziția copiilor în cadrul activităților liber alese 1 sunt:

– Artă, unde copiii vor realiza activitatea de pictură prin tehnica ştampilării “Cercuri colorate pe faţă de masă aşezate”- lucrare colectivă
– Ştiinţă, la acest centru copiii vor avea de identificat obiectele rotunde din cutie, aşezându-le pe masa luminoasă

Domeniul Om şi societate –activitatea practică gospodărească “Biscuiţi rotunzi” se va realiza la centru Viaţă practică, unde copiii vor obţine prin apăsare biscuiţi în forma de cerc. La finalul zilei, Activitatea liber alesă 2 o voi realiza sub forma unui joc de mişcare “Sari din cerc în cerc”. Pornind de la mingea din cutie educatoarea va iniţia o scurtă conversaţie pentru a pregăti introducerea în tema, “Povestea lui cerculeţ”, pe care o va lectura copiilor. După lecturarea poveştii educatoarea anunţă tema zilei: “ne jucăm cu obiecte în forma de cerc”

Educatoarea le citeşte povestea copiilor cu imaginile din carte întreptate spre copii. Lectura este expusă după următorul plan:
1. Cerculeţ este  foarte vesel, energic, jucăuş.
De dimineaţă până seara este în plină mişcare. Este foarte mulţumit să vadă că multe lucruri care-l înconjoară  îi seamănă.
2. Într-o dimineaţă când era încă în pat, aude un sunet
Oare ce să fie?
3. Era ceasul rotund care suna de zor și făcea:
TIC-TAC-TIC-TAC
Chiar şi ceasul care ticăie mereu măsurând timpul cu precizie, are formă rotundă, iar Cerculeţ este foarte mândru de aceasta.
3. Se ridică din pat, merge la baie… si cine credeți că-i zâmbește?
Este oglinda rotundă.
5. Şi farfuria din care mănâncă zilnic Cerculeţ este tot rotundă ca el.
6. După ce s-a spălat și a mâncat, privește pe fereastră.
Oare ce vede?
7. Soarele care străluceşte pe  cer şi pe care îl salută vesel în fiecare dimineaţă are forma rotundă, ca el.
8. Dar mingea cu care se joacă zilnic Cerculeţ…..nu este rotundă?
Ba da! Şi ce se mai rostogoleşte când o loveşti cu piciorul….! Şi ce se mai bucură băieţii când se marchează un gol.
Toţi copiii iubesc jocurile cu mingea.
9. Chiar si roţile bicicletei au formă de cerc. La fel şi roţile maşinilor de toate mărimilor, ale trenului, ale avionului…
10. Acum Cerculeț e obosit
Va merge la culcare. Este foarte mulțumit de tot ceea ce a văzut, de tot ceea ce a constatat.
Şi mâine este o zi.
Va mai căuta multe alte lucruri din jurul lui care au aceeaşi formă rotundă ca si el.

Pornind de la aceasta poveste, copiii vor desfășura pe centre activități în care se vor juca cu materiale în forma cerc. Cea de-a doua activitate pe domenii experienţiale este domeniul om şi societate în cadrul căreia copiii vor avea de obținut prin apăsare biscuiți în forma de cerc. Această activitate se va realiza în cadrul activităților liber alese 1 la centrul Viață practică.

Activitățile liber alese I vor fi structurate astfel:
ARTĂ: “Cercuri colorate pe față de masă așezate”. În cadrul acestui centru copiii vor avea de pictat forma cerc pe faţa de masă prin  tehnica ștampilării;
ŞTIINŢE: Copiii vor avea de identificat din cutie obiectele de formă rotundă, pe care le vor aşeza pe masa lumininoasă.
Se va face intuirea materialului didactic şi modul de realizare. Vor avea loc exerciţii de încălzirea muşchilor mâinilor.
Copiii realizează mişcările sugerate de textul jocului cu mâinile:
“Umerii ii vom mişca
Spatele vom îndrepta
Degetele-mi sunt petale
Se deschid ca la o floare
Vântul bate ne-ncetat
Vârful degetelor bat
Iar apoi le răsfirăm
Si la un pian cântăm
Morişca o învârtesc
Şi la lucru eu pornesc”.
Educatoarea îndrumă copiii pe parcursul întregilor activități și verbalizând cu ei oferindu-le indicații și ajutor la nevoie.

Activitatea liber aleasă II se va realiza cu cercuri, jocuri de mișcare jocul fiind: “Sari din cerc în cerc”.

La final, are loc evaluarea zilei, sunt descrise aprecieri verbale, finale.

 

prof. Romina Claudia Tunsu

Grădinița cu Program Prelungit Dumbrava Minunată, Satu Mare (Satu-Mare) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/romina.tunsu

Articole asemănătoare