O sută de zile de școală – o sută de motive de bucurie

Școala trebuie să fie locul unde fiecare copil vine cu drag, cu deschidere, cu încredere, unde fiecare copil găsește sprijin pentru a evolua în ritmul lui, pentru a face față provocărilor impuse de învățare. Crearea unei mici comunități în fiecare clasă, unde toți se cunosc, se acceptă și încearcă să dea un sens activităților derulate împreună constituie un punct cheie pentru realizarea unei coeziuni la nivelul grupului de elevi. Clasa ar trebui să constituie un mediu securizant pentru fiecare elev în parte.

Consider că este datoria învățătorului să fie inițiator, dar și un monitor răbdător al unor activități menite să dezvolte comunicarea interpersonală, capacitatea de cooperare și acceptarea necondiționată, starea de bine la nivelul clasei.

O astfel de activitate am realizat de curând, când am sărbătorit cu elevii clasei pregătitoare primele 100 zile de școală. A fost un motiv de bucurie pentru cei mici, dar și pentru părinții lor.

Încă din septembrie, am început numărarea zilelor de școală și am bifat fiecare zi petrecută împreună prin scrierea într-un tabel (de dimensiuni mai mari – aproximativ 100 cm/ 100 cm) a numărului zilei. Cu toate că programa școlară nu prevede la clasa pregătitoare numerația până la o sută, am fost plăcut surprinsă de faptul că mulți elevi cunosc numerele până la 100. Pentru cei care nu le știau, am creat acest context de familiarizare (pentru unii doar vizuală) cu numerele până la 100. Tabelul respectiv a constituit în același timp un sprijin pentru rezolvarea unor sarcini matematice (identificarea vecinilor unor numere date, numărarea cu pas dat în concentrul specificat etc). Tot de la începutul derulării proiectului am stabilit ca fiecare copil să realizeze o colecție cu o sută de elemente, adăugând zi de zi câte un element, iar dacă este posibil gruparea elementelor câte 10, pentru a realiza mai ușor numărarea acestora.

Am marcat în jurnalul clasei evenimente unul câte unul:

  • învățarea primei litere
  • învățarea primei cifre
  • prima ieșire la teatru
  • prima serbare
  • primul proiect.

Sărbătorirea primelor 100 de zile de școală am realizat-o la sfârșitul lunii februarie, în cadrul întâlnirii de dimineață, avându-i ca invitați pe părinții elevilor.

Am parcurs momentele specifice întâlnirii de dimineață:
– Salutul – s-a realizat sub forma unui joc ritmic;
– Prezența – prin numărare și identificarea colegilor absenți;
– Calendarul zilei – stabilirea datei, zilei din săptămână și a semnificației acestei zile;
– Mesajul zilei – citirea mesajului de învățător împreună cu elevii (deoarece acesta conținea mai multe imagini), rezolvarea sarcinilor date;
– Prezentarea noutăților –  fiecare elev a prezentat colecția pregătită, iar colegii au adresat întrebări sau au formulat aprecieri.

Partea a doua a activității a constituit lucru pe centre de interes, elevii alegându-și centrul la care vor să lucreze în momentul inițial, apoi s-a realizat rotirea elevilor la centre în sensul acelor de ceasornic.

Sarcinile de lucru pregătite pentru elevi au reflectat numărul aflat în centrul atenției: numărul 100.

  • La centrul CITIRE, sarcina de lucru a constat în realizarea unei colecții din 100 de cuvinte (câte 10 pentru fiecare literă dată), decuparea cuvintelor din pliantul pregătit și lipirea lor în tabelul dat;
  • La centrul MATEMATICĂ, sarcina de lucru a presupus sortarea celor 100 de bețișoare date  pe culori și gruparea acestora câte 10;
  • La centrul CONSTRUCȚII, elevii au primit sarcina de a  realiza o construcție folosind 100 de piese LEGO;
  • La centrul ARTE, sarcina de lucru a constat în completarea unui desen dat cu 100 de elemente potrivite.

În rezolvarea sarcinilor de lucru au fost implicați și părinții prezenți la activitate, aceștia având rolul de a explica sarcinile de lucru, de a-i ghida și monitoriza pe copii în rezolvarea acestora.

Ca la orice sărbătoare momentul mult așteptat a fost servirea tortului – o surpriză dulce pregătită cu drag de părinții elevilor din clasă. Mari și mici, am cântat LA MULȚI ANI! și ne-am făcut urări pentru următoarele 100 de zile de aventură, de descoperiri, de provocări ce ne vor aștepta.

 

prof. Mihaela Mărculescu

Școala Gimnazială Nr. 4 Elena Donici Cantacuzino, Pucioasa (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mihaela.marculescu1

Articole asemănătoare