Societatea se află într-o continuă transformare tehnologică, iar elevii noștri, „nativi digitali” prin excelență, ne solicită, zi de zi, să ne adaptăm la un nou mod de a gândi și de a interacționa. Cursul de formare „Pedagogia în lumea digitală”, finalizat recent și susținut cu profesionalism de formatorul Hăinaru Leonard Haralambie, a reprezentat pentru mine o călătorie de învățare esențială, un ghid practic pentru a naviga eficient în acest nou peisaj educațional, centrat pe dezvoltarea competențelor digitale (DigCompEdu).
Acesta abordează crearea, selectarea și reutilizarea resurselor educaționale deschise (RED), subliniind importanța designului vizual și a suporturilor digitale în predare. Sunt detaliate diverse modele de învățare activă și colaborativă digitală, alături de strategii de evaluare prin tehnologii și analiza datelor (Learning Analytics). De asemenea, lucrarea tratează comunicarea și colaborarea online, cetățenia digitală cu accent pe alfabetizare, gândire critică și responsabilitate etică, incluzând protecția datelor și securitatea cibernetică. În final, sunt explorate impactul inteligenței artificiale asupra curriculumului și provocările etice asociate integrării acesteia în educație.
Cursul s-a concentrat pe șase domenii esențiale:
Implicarea profesională: Am învățat cum să utilizăm tehnologiile digitale pentru a îmbunătăți comunicarea cu elevii, părinții și colegii, dar și pentru a colabora la nivel profesional.
- Resurse digitale: Am aprofundat procesul de găsire, evaluare, creare și gestionare a resurselor digitale. S-au abordat principii de proiectare și etape de creare a resurselor atractive, precum și reutilizarea acestora.
- Predare, învățare și evaluare cu tehnologii digitale: Am explorat modalități de a integra instrumente și resurse digitale pentru a îmbunătăți procesele de predare, învățare și evaluare. Am descoperit cum să facem lecțiile mai interactive și cum să utilizăm platforme pentru a monitoriza progresul elevilor, oferind feedback personalizat.
- Capacitarea cursanților: Cursul a pus accent pe utilizarea tehnologiei pentru a personaliza procesul de învățare și pentru a adapta materialele la nevoile specifice ale fiecărui elev.
- Rolul tehnologiilor în educație: O secțiune importantă a fost dedicată integrării competențelor digitale în întregul curriculum și înțelegerii impactului acestora asupra parcursului profesional și personal.
- Potențialul tehnologiilor pentru învățare activă: Am explorat modele de lucru și abordări didactice moderne, cum ar fi învățarea prin colaborare și învățarea autoreglată, cu ajutorul tehnologiei.
Cursul a acoperit, de asemenea, aspecte precum cetățenia digitală, siguranța online și drepturile de autor. Am analizat limitele și provocările tehnologiei, precum și impactul inteligenței artificiale asupra predării și evaluării.
Unul dintre cele mai importante module a fost cel dedicat Resurselor Educaționale Digitale (RED), în special celor deschise, cunoscute sub denumirea de OER (Open Educational Resources). Am descoperit că aceste resurse, de la manuale la materiale multimedia și teste, sunt disponibile sub licențe libere. Mai mult decât atât, am învățat despre Principiile 5R: Păstrare, Reutilizare, Revizuire, Amestecare și Redistribuire. Aceste principii ne oferă libertatea de a adapta și de a combina resursele existente pentru a le personaliza în funcție de nevoile specifice ale elevilor noștri. Am explorat platforme precum MERLOT, OER Commons și, mai ales, Digitaliada, o inițiativă românească valoroasă care ne pune la dispoziție materiale adaptate curriculumului național.
Cursul a pus un accent deosebit și pe crearea de resurse digitale. Am avut ocazia de a ne familiariza cu o serie de instrumente interactive, de la platforme de gamification, precum Gamma și Edupuzzle, până la aplicații de editare video și creare de prezentări. Am înțeles că procesul de creare a unei resurse digitale nu se rezumă la tehnologie, ci implică o planificare pedagogică riguroasă, de la analiză și proiectare până la dezvoltare și evaluare. Acest aspect ne permite să avem un control total asupra calității și relevanței materialului didactic, contribuind la o colecție globală de resurse educaționale deschise.
O altă componentă vitală a cursului a fost discuția despre aspectele etice, limitele și provocările utilizării tehnologiei în educație. Am conștientizat importanța respectării drepturilor de autor și a licențelor Creative Commons, dar și a necesității de a le explica elevilor noștri aceste concepte esențiale. În plus, am abordat riscurile asociate cu suprastimularea, inegalitatea digitală și problemele de siguranță cibernetică și protecție a datelor, în conformitate cu GDPR. Am învățat cum să ne protejăm informațiile și să le transmitem elevilor noștri bune practici pentru a naviga în siguranță în mediul online.
În concluzie, cursul „Pedagogia în lumea digitală” nu a fost doar o simplă formalitate de formare profesională, ci o experiență transformatoare. Ne-a oferit instrumentele necesare pentru a ne adapta la cerințele unei societăți în continuă schimbare, centrată pe utilizarea tehnologiei. Ne-a deschis orizonturi noi și ne-a motivat să devenim, la rândul nostru, mentori digitali și facilitatori pentru elevii noștri.
Această formare continuă este relevantă pentru cariera didactică, oferindu-ne o perspectivă clară asupra modului în care putem integra eficient tehnologia în clasă, transformând procesul de predare-învățare într-unul mai interactiv și mai relevant pentru elevi, pregătindu-i pentru un viitor digital.
Bibliografie
• Punie, Y., & Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators (DigCompEdu). Publications Office of the European Union, Luxembourg.
• Șușnea, E. (2013). Instruire asistată de calculator. Editura Universității de Apărare Carol I, București.
• O. A. & P., S. (2020). Online Learning and Teacher Training: A Study on Digital Competence. International Journal of Online Pedagogy, 10(4), 55-68.
• T., D. (2021). Integrating Digital Tools in Modern Classrooms: A Teacher’s Guide. Academic Press.
• H., M. & V., J. (2020). The Impact of Digitalization on Pedagogical Practices. Journal of Pedagogical Innovations, 12(3), 15-28.
• B. R., P. & M., M. (2019). The Role of Digital Pedagogical Competencies in the Learning Process. Journal of Educational Technology & Society, 22(3), 190-205.
• A., A. (2020). Digital Competence as a Key Factor in the Development of Educational Professionals. International Journal of Educational Technology, 17(1), 121-135.
• Morrison R. G., Lowther L. D., DeMeulle L. (1999). Integrating Computer Technology into the Classroom. Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, Columbus, Ohio.