O lume curată, o lume responsabilă (Erasmus+)

O lume curată, o lume responsabilă! Cu acest slogan m-am întors în școala mea, Școala Gimnazială „Buică Ionescu‟, în comuna mea, Glodeni, împreună cu alte trei colege și ne-am propus ca la finalul implementării proiectului Erasmus+, toți  participanții  să reducă consumul, să reutilizeze, să recicleze selectiv.

În perioada 6-10 octombrie 2024, am participat la cursul de formare „Smart Teachers Play More Outdoors” desfăşurat în Reykjavik, Islanda în cadrul proiectului de mobilitate (de scurtă durată) în domeniul educației școlare, nr.referință: 2024-1-RO01-KA122-SCH-000218870, intitulat „Eco-resposabili prin activități outdoor‟. Proiectul este finanţat de Uniunea Europeană prim Programul Erasmus+, Acţiunea cheie 1, şi implementat de Școala Gimnazială „Buică Ionescu‟ în perioada 01.09.2024-31.08.2025.

Cursul s-a desfășurat pe o perioadă de șapte zile sub atenta supraveghere a formatoarei noastre, Sarah Jane, și a echipei sale: Thora, Rachel, Kristine. Aceste minunate formatoare, deschise dialogului, înarmate cu răbdare și zâmbet, ne-au încurajat să depășim bariera lingvistică și să ne exprimăm propriile opinii. Prima zi de curs a început cu un scurt exercițiu de prezentare personală vizând cunoașterea membrilor grupului și prezentarea programului de lucru pentru întreaga săptămână.

Activitățile celei de-a doua și a treia zi a cursului au fost activități outdoor care promovează educația pentru mediu, jocuri senzoriale, jocuri de mișcare, activități de relaxare outdoor, jocuri de respirație și mindfulness. Scopul acestor exerciții este de a te putea conecta la momentul prezent, iar ca acest lucru să se întâmple ai nevoie de foarte puțin: câteva minute în care să-ți limpezești mintea, să faci câteva exerciții de respirație corectă sau să meditezi.

În cea de a patra zi, am avut în program o vizită la școala islandeză Helgafellsskoli din Mosfellsbaer pentru cunoașterea sistemului de învățământ islandez, o școală cu o altă viziune decât școala tradițională, o școală bazată pe un învățământ nonformal, pe proiect. N-a lipsit nici seara culturală cînd am împărtășit experiențe culturale, artistice și culinare cu colegi din Islanda, Germania, Ungaria, Lituania, Croația și Olanda.

Joi, ziua a cincea a cursului, ne-a adus împărtășirea de bune practici și activități outdoor de storytelling folosind cuvinte, gesturi, sunete care promovează învățarea în aer liber, educația pentru mediu și conștientizarea importanței mediului înconjurător,  a naturii ca sursa și mediu de învățare.

În ziua a șasea, am desfășurat activități de utilizare a metodologiei „Play to learn more‟, activități outdoor de promovare a învățării în aer liber și de utilizare a resurselor didactice realizate din materiale prietenoase cu natura (materiale reciclabile).

În ultima zi de curs, am avut evaluarea și ceremonia de finalizare a cursului unde am primit certificatele de participare, momentul concluziilor, al exprimării părerilor experienței cursului, al stabilirii unor viitoare colaborări.

În opinia mea, Proiectele Erasmus+ sunt oportunități grozave de a intra în contact cu experiența dascălilor de pretutindeni, de a împărtăși experiențe, cunoștințe, emoții.

Din această experiență frumoasă avută în tărâmul vulcanilor, a apelor geotermale, a fiordurilor și a spectacolului oferit de gheizere, din lumea acesta curată și responsabilă vă propun exemple de bune practici prin metoda jocului.

Jocul literelor
Loc de desfășurare: un teren în formă de pătrat
Materiale: 5 cercuri, litere, coșuleț
Grupul de elevi este împărțit în patru echipe. Fiecare echipă ocupă un colț al pătratului, având în dreptul lor un cerc.
La fluierul profesorului, primii elevi de la fiecare echipă se deplasează  către centrul terenului în diferite variante de mers (mers ghemuit sau mers pe vârfuri sau mers fandat, mers cu ridicarea alternativă a picioarelor și bătaia palmelor sub piciorul ridicat, etc.) și extrag câte o literă din coșulețul aflat în mijlocul pătratului într-un cerc și o aduc în cercul echipei lor. Jocul continuă până se iau toate literele din coșuleț. Cu literele din cerc elevii vor forma cuvinte, apoi propoziții cu tema: Redu/Reutilizează/Reciclează. Fiecare cuvânt corect primește 1 punct. Fiecare propoziție corectă primește 2 puncte. Câștigă echipa cu cele mai multe puncte.

Șterge tabla!
Loc de desfășurare: în natură
Materiale: scaune, pixuri, coli de scris
Elevii sunt așezați în cerc, împărțiți pe perechi: unul așezat pe scaun cu ochii închiși, celălalt în picioare în spatele elevului de pe scaun. Elevul din spate va scrie cu degetul pe spatele colegului așezat o literă – inițiala unui cuvânt din natură, elevul așezat trebuie să recunoască litera și să o scrie în foaia sa.
Elevul care stă în picioare „șterge tabla‟ (șterge spatele colegului) și scrie o altă literă, se repetă de 3 ori. Apoi vor scrie un cuvânt format din 3 – 5 litere inspirându-se din mediul înconjurător, se repetă de 3 ori. Elevii vor schimba locurile între ei.
Câștigă elevul sau perechea care a recunoscut cele mai multe litere și propoziții.

Practicarea unei educații pentru mediu este sarcina fiecăruia dintre noi. Îmi doresc să-i învăț pe elevii mei să fie responsabili față de natură, să o protejeze, pentru că viitorul planetei depinde de noi.

Bibliografie
Suport de curs „Smart Teachers Play More Outdoors – Combine academic subjects and language learning with outdoor play and mindfulness activities to optimise learning”, furnizor de curs: Smart Teachers Play More ehf, 06-12.10.2024, Islanda

* * *

Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii  Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației  și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.

 

prof. Vasile Chițu

Școala Gimnazială Buică Ionescu, Glodeni (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/vasile.chitu

Articole asemănătoare