O călătorie Erasmus+ pe urmele lui H. C. Andersen

Povestea daneză începe cu dorința de a afla cât mai multe informații despre sistemul de învățământ, care mi-a captat în mod special atenția datorită renumelui său pentru calitate și inovare, și de a păși în fascinanta lume a povestitorului ANDERSEN, ale cărui povești mi-au creat încă din copilărie o legătură specială cu Danemarca. Astfel că, în perioada 29 aprilie – 3 mai 2024, am participat, alături de nouă copii și trei colegi, la o mobilitate în cadrul programului Acreditare Erasmus+ (2023-1-RO01-KA121-SCH-000126242) la Gislev Friskole, Faaborgvej, Danemarca. Prin acest proiect, școlile partenere și-au propus intensificarea colaborării la nivel european pentru creșterea performanțelor elevilor și îmbunătățirea activității didactice, asigurarea unor servicii educaționale de calitate prin adaptarea demersului didactic la nevoile individuale ale elevilor, cu scopul de a oferi o educație personalizată și eficientă, dezvoltarea competențelor TIC, prin formarea competențelor digitale atât ale profesorilor, cât și ale elevilor, esențiale în contextul actual al educației moderne, precum și promovarea unui mediu școlar sigur prin măsuri preventive de reducere a absenteismului și a violenței.

În cadrul activităților de Job Shadowing organizate, am urmărit lecții din școala primară pentru a înțelege metodele de predare, instrumentele digitale și strategiile anti-bullying aplicate în cadrul școlii. Această experiență mi-a îmbunătățit înțelegerea impactului lor asupra motivației elevilor și a interacțiunilor dintre elevi și elevi-profesori. De asemenea, am examinat strategii de reducere a absenteismului și de prevenire a violenței școlare. În acest context, discuțiile cu profesorii mi-au oferit informații valoroase despre crearea unei școli sigure, am aflat despre strategiile folosite în acea scoală pentru reducerea absenteismului și a violenței, am observat activități extracurriculare, am studiat modul în care acestea favorizează munca în echipă și creativitatea în rândul elevilor. În plus, mi-am îmbunătățit semnificativ competențele interculturale și capacitatea de a comunica peste granițele culturale.

Elevii danezi au interacționat cu elevii noștri, integrându-i în diverse grupuri în care au explorat împreună multiple discipline, de la limba daneză și limba engleză, până la matematică, educație fizică, robotică, educație muzică, chiar și un atelier de gătit. În cadrul acestuia, elevii au avut ocazia să pregătească și să savureze prânzul împreună, consolidându-și astfel abilitățile practice și sociale.

Profesorii danezi au impresionat prin accentul pus pe activitățile practice și adaptarea lecțiilor la nevoile individuale ale elevilor. Digitalizarea învățământului era evidentă sub fiecare aspect al demersului didactic, de la utilizarea manualelor digitale până la integrarea computerelor în activitățile de rutină. Lecțiile din sala de clasă alternau cu activități în aer liber sau în sala de sport, contribuind astfel la crearea stării de bine a elevilor și la conectarea lor mai profundă cu materiile studiate, dar și cu natura. Elevii erau încurajați să își aleagă mediul favorabil pentru studiul individual, fie că era vorba de sala de clasă, fie de curtea școlii sau alt spațiu.

Una dintre inovațiile remarcabile prezentate de profesorii danezi a fost strategia de combatere a bullyingului, care pune accent pe consilierea elevilor și a părinților pentru evitarea conflictelor. Atmosfera din școală era calmă, oferea o senzație de siguranță, elevii se comportau cu civilizat. Pauzele ofereau prilej de socializare. Copiii se jucau afară, în liniște, fără a crea probleme. Această atmosferă era susținută de o politică de respect reciproc și înțelegere.

Am vizitat împreună cu elevii și o școală privată, unde copiii au asistat la cursuri de științe și robotică. Unii au lucrat alături de colegii danezi pentru a construi un robot, în timp ce alții au participat la o lecție de muzică interesantă. Atmosfera liniștită și motivația lor au demonstrat impactul pozitiv al implicării active a părinților și a abordării educaționale centrate pe prevenirea bullyingului.

Într-o altă zi, elevii au participat la un workshop inspirat de operele lui Hans Christian ANDERSEN, după vizitarea muzeului dedicat acestuia. Copiii au creat opere de artă unice, inspirate de poveștile renumitului autor, descoperind astfel că „Rățușca cea urâtă” este o alegorie a vieții lui Andersen, care a devenit un autor celebru tradus în peste 100 de limbi. De asemenea, faptul că am văzut și casa memorială a marelui povestitor a avut un impact puternic asupra înțelegerii vieții acestuia.

Vizitarea în ultima zi a Legoland din Billund a fost o ocazie excelentă de conectare cu jocurile copilăriei și cu digitalizarea. Cu ajutorul aplicației LEGO, copiii au navigat printre atracțiile parcului și au descoperit noi modalități de a se bucura atât de copilărie, cât și de această minunată experiență.

Consider că experiența mea în programul de mobilitate Erasmus+ din Danemarca a fost benefică pentru viitoarele activități la clasă. Am avut ocazia să-mi îmbunătățesc abilitățile digitale și să învăț strategii inovatoare de combatere a bullyingului, care vor avea un impact pozitiv asupra mediului școlar în care lucrez, mai ales că sunt și consilierul educativ al școlii. Am constatat că importanța consilierii elevilor și părinților, precum și alegerea celor mai potrivite strategii de evitare a conflictelor, sunt esențiale pentru crearea unui mediu educațional sigur. Cred că implementarea acestor strategii în școala mea vor contribui la crearea unui mediu mai armonios și mai productiv pentru toți elevii. Mai mult, integrarea digitalizării în toate aspectele educației, de la manualele digitale până la utilizarea calculatoarelor în diverse activități, reprezintă un pas important spre modernizarea învățământului. De asemenea, activitățile în aer liber sunt excelente pentru promovarea activităților comune și distractive. Acestea nu numai că ajută elevii să se dezvolte fizic, dar devin și prilej pentru colaborare și formarea unor abilități sociale importante.

 

prof. Nadia Alina Dumitrescu

Școala Gimnazială Ion Mareș, Vulcana Băi (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/nadia.dumitrescu

Articole asemănătoare