O călătorie culturală: Proiectul eTwinning „A Cultural Journey”

Colegiul Național „Anastasescu” din Roșiori de Vede, jud. Teleorman, a desfășurată în anul școlar 2023-2024 un proiect captivant în cadrul programului eTwinning, intitulat „A Cultural Journey”. Acest proiect și-a propus să dezvolte abilitățile elevilor prin explorarea diversității culturale și învățarea interactivă, implicând tineri din mai multe țări europene.

Proiectul „A Cultural Journey” s-a bazat pe o abordare interdisciplinară, integrând domenii precum tehnologia, geografia, gastronomia, muzica și literatura. Elevii au auvut ocazia să realizeze cercetări și analize, dezvoltându-și cunoștințele despre aspectele esențiale ale culturilor implicate. Scopul acestui demers a fost de a oferi participanților o călătorie culturală în care aceștia să exploreze și să înțeleagă diversitatea culturală, promovând în același timp învățarea interculturală și comunicarea eficientă între tineri.

Proiectul „A Cultural Journey” a urmărit să atingă mai multe obiective esențiale pentru dezvoltarea culturală și educațională a elevilor participanți. În primul rând, să pună un accent deosebit pe promovarea produselor culturale locale, cu scopul de a identifica și susține elementele care contribuie la dezvoltarea economică și la conservarea tradițiilor comunităților. De asemenea, un alt obiectiv important a vizeazt explorarea sustenabilității culturale și economice, încurajând elevii să analizeze modul în care aspectele culturale pot influența pozitiv dezvoltarea economică a comunităților lor. În plus, proiectul și-a propus să faciliteze o mai bună înțelegere a diversității culturale. Prin activitățile și proiectele interdisciplinare, participanții au avut ocazia să își lărgească orizonturile culturale și să dezvolte o apreciere profundă pentru tradițiile și obiceiurile altora. Aceste obiective au fost concepute pentru a încuraja colaborarea, schimbul de cunoștințe și promovarea învățării interculturale, toate contribuind la formarea unei generații deschise și conștiente de diversitate.

Activitățile desfășurate în cadrul proiectului au fost variate și au implicat o gamă largă de metode de învățare:
1. Crearea Posterelor: Elevii au realizat postere prin care au promovat diversitatea culturală, stimulând creativitatea și colaborarea.
2. Materiale Vizuale: Echipele au pregătit materiale vizuale, videoclipuri și grafice pentru a evidenția frumusețile istorice și geografice din țările lor, precum și costume tradiționale. Un eveniment de echipă mixtă este planificat pentru anul 2024, iar elevii lucrează la un „Calendar Cultural pentru 2024”.
3. Prezentări Culturale: În activitatea intitulată „La ce sunt bun?”, elevii au prezentat obiecte specifice culturii țărilor partenere, facilitând astfel schimbul cultural. De asemenea, au învățat și jucat jocuri tradiționale din alte culturi.
4. Gastronomie și Cultură: Elevii au creat conținut foto și video în care au prezentat preparatele lor locale, îmbinând astfel învățarea culinară cu cea culturală.
5. Colaborare Creativă: Un aspect central al proiectului a fost realizarea unei povești colaborative, în care fiecare grup a continuat firul narativ, aducând perspective unice și idei originale. Această activitate a încurajat exprimarea liberă și creativitatea.

Proiectul a avut un impact semnificativ asupra elevilor, ajutându-i să dezvolte abilități esențiale pentru viitor, precum creativitatea, gândirea critică, colaborarea și competențele digitale. Povestea finală realizată de elevi nu este doar o realizare literară, ci și un exemplu de colaborare internațională. Elevii au devenit ambasadori ai culturilor lor, având ocazia să promoveze tradițiile locale în fața colegilor internaționali.

Concluzii

Proiectul „A Cultural Journey” s-a dovedit a fi o inițiativă de succes, oferind participanților oportunități valoroase de învățare și exprimare creativă. Aceasta nu doar că a facilitat înțelegerea diversității culturale, dar a și întărit legăturile dintre elevi și profesori. Într-o lume din ce în ce mai globalizată, inițiativele de acest tip sunt esențiale pentru a promova empatia, respectul și înțelegerea reciprocă între tineri din culturi diferite. Colegiul Național „Anastasescu” continuă astfel să contribuie la formarea unei generații mai conștiente și deschise spre diversitate.

 

prof. Despina-Florina Neguț

Colegiul Național Anastasescu, Roșiorii de Vede (Teleorman) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/despina.negut

Articole asemănătoare