Numeralul ordinal. Joc didactic: Al câtelea urs a dispărut? A câta veveriță a plecat?

În contextul actual al educației moderne, unde metodele tradiționale de predare se întâlnesc cu abordările inovative, este esențial să reflectăm asupra modalităților prin care putem îmbunătăți procesul de învățare. Materialul de față își propune să exploreze intersecția dintre teorie și practică, oferind cadrelor didactice instrumente concrete pentru a facilita dezvoltarea armonioasă a preșcolarilor, atât din punct de vedere cognitiv, cât și emoțional.

Schimbările rapide din societatea contemporană impun o reconsiderare a paradigmelor educaționale. Nu mai este suficient să transmitem informații; trebuie să cultivăm gândirea matematică, abilitățile de numerație și autonomia în învățare încă din grădiniță. Acest material prezintă o perspectivă ludică asupra numeralului ordinal, oferind un joc didactic structurat care transformă un concept matematic abstract într-o experiență plăcută și accesibilă pentru copii.

Utilizarea numeralului ordinal reprezintă o etapă esențială în dezvoltarea competențelor matematice la preșcolari. Capacitatea de a determina poziția unui element într-o succesiune ordonată constituie fundamentul pentru înțelegerea ulterioară a conceptelor matematice mai complexe. Jocul didactic „Al câtelea urs a dispărut? A câta veveriță a plecat?” valorifică curiozitatea naturală a copiilor și folosește personaje atractive pentru a facilita învățarea prin descoperire și experiență directă.

Numeralul ordinal. Joc didactic: Al câtelea urs a dispărut? A câta veveriță a plecat?

Dimensiuni ale dezvoltării:
– Cunoștințe, deprinderi elementare matematice pentru rezolvarea de probleme și cunoașterea mediului apropiat.

Comportamente:
– Demonstrează familiarizarea cu conceptul de număr și cu numerația;
– Efectuează operații de seriere, grupare, clasificare, măsurare a obiectelor

Scopul activității: consolidarea cunoștințelor și priceperilor de a determina locul fiecărui număr în șirul numeric.

Obiectivele operaționale:
O1 – să identifice aspectul cardinal și ordinal al numărului;
O2 – Să arate locul fiecărui obiect în ordinea de numărare, precizând al câtelea este;
O3 – să utilizeze numeralul ordinal în situații adecvate;
O4 – să ordoneze elementele așezându-le într-un spațiu dat;
O5 – să utilizeze un limbaj matematic adecvat;
O6 – să-și coordoneze mișcările oculo-motorii;
O7 – să manifeste dorința de a răspunde.

Sarcina didactică: Folosirea corespunzătoare a numeralului ordinal (primul, al doilea …. ultimul; prima, a doua…. ultima).

Regulile jocului: preșcolarii respectă cerințele formulate de către educatoare, numără obiectele așezate în fața lor, execută comenzile, își susțin echipa din care fac parte, aplaudă răspunsurile corecte.
Elemente de joc: surpriza, aplauzele, întrecerea.

Strategii didactice:

  • Metode și procedee: observația, conversația, exercițiul, problematizarea, algoritmizarea;
  • Mijloace de învățământ: Ursuleții mov, ursuleți bruni, veverițe (alte jetoane reprezentând viețuitoare ale pădurii), jetoane cu fire, tabla Smart, jobenul magic.
  • Forma de organizare: frontal, pe grupe
  • Resurse temporale: 30 minute

Reactualizarea cunoștințelor:
Solicit preșcolarilor să numere crescător până la 7, apoi descrescător pornind de la 7, să recunoască cifrele în concentrul 1 – 7, să găsească vecinii unui număr, să numere elementele grupelor ce se află pe tabla magnetică, apoi să așeze cifra corespunzătoare.

Captarea atenției:
Ursulețul (mov) Prietenos are un săculeț plin de surprize pentru copiii grupei. Le vom descoperi împreună, ajutând ursulețul să învețe matematică.

Enunțarea  temei:
Astăzi ne vom juca jocul :Al câtelea urs a dispărut? A câta veveriță a plecat?, ne vom reaminti cum să utilizăm numeralul ordinal, folosind termenii: primul / prima, al doilea / a doua…. ultimul / ultima.

Dirijarea învățării:
Explicarea jocului:
Copiii vor fi împărțiți în două echipe: echipa ursuleților și echipa veverițelor. Fiecare echipă va lucra pe rând la tabla magnetică. Sarcinile echipelor vor fi extrase învârtind roata aleatorie pe site-ul www.wordwall.com . Sarcinile se vor referi la utilizarea numeralului ordinal.
Vor fi scoși din săculeț ursuleții și veverițele ce vor fi utilizați la activitate.
Răspunsurile corecte vor fi răsplătite cu puncte
Jocul de probă:
Se execută o dată sau de două ori:
Vine câte un copil din fiecare grupă.
1. Prima sarcină este:
– Ursuleții: așază în șir cei 7 ursuleți mov ce se află în coș;
– Veverițele: așază în șir cele 7 veverițe ce se află în coș.
2. Numără ursuleții / veverițele (primul ursuleț, al doilea etc / prima veveriță, a doua etc)
Executarea jocului propriu zis:
Se va învârti roata aleatorie de pe wordwall.com, iar preșcolarii trebuie să rezolve următoarele sarcini:
1. Ia al doilea ursuleț și pune-l în coș / Ia a treia veveriță și pune-o în coș;
2. Dă-i primului ursuleț un borcan cu miere / dă-i ultime-i veverițe o alună;
3. Al cincilea ursuleț pleacă la plimbare / a patra veveriță merge la culcare (se va folosi roata în funcție de timpul disponibil).
Voi aranja din nou în rând cei 7 ursuleți și cele 7 veverițe și le voi solicita copiilor să închidă ochii. Vor dispărea pe rând cate un ursuleț sau câte o veveriță.
Îi voi întreba pe copii:
– Al câtelea ursuleț a dispărut?
– A câta veveriță a dispărut?
Sau pot dispărea în același timp și un ursuleț și o veveriță.
Îi voi întreba pe copii:
– Al câtelea ursuleț și a câta veveriță au dispărut?
În funcție de timpul disponibil, aceste sarcini vor fi repetate de 2 -3 ori.
Complicarea jocului:
Fiecare echipă va extrage din jobenul magic câte o cifră (vor fi cifrele 5 și 6).
Vor trebui să așeze în șir: echipa ursuleților borcane cu miere în dreptul ursuleților, iar echipa veverițelor nuci în dreptul veverițelor.
Sarcina 1:
– Al câtelea ursuleț a rămas fără miere? (ultimul)
– Care veverițe au rămas fără nuci? (a șasea și ultima).
Sarcina 2:
– Fă în așa fel încât ursulețul al cincilea să rămână fără miere.
– Fă în așa fel încât a doua și a patra veveriță să rămână fără nuci.
Fiecare răspuns corect va fi răsplătit cu un punct și cu aplauze.

Obținerea performanței:
Copiii vor primi o fișă pe care este desenat un șir de șapte cercuri. Sarcina fișei este:
Transformă primul cerc într-un ursuleț, al treilea cerc într-un soare și al șaselea cerc într-o minge.

Jocul didactic prezentat în acest material ilustrează modul în care conceptele matematice abstracte pot fi transpuse în activități atractive și stimulative pentru preșcolari. Prin intermediul personajelor familiare și plăcute (ursuleți și veverițe), copiii asimilează noțiunile legate de numeralul ordinal într-un context ludic, dezvoltându-și simultan atât competențele cognitive, cât și abilitățile sociale.

Activitatea propusă îmbină armonios obiectivele educaționale cu elemente de joc, respectând particularitățile de vârstă ale preșcolarilor. Diversitatea sarcinilor și gradarea dificultății acestora permit diferențierea și individualizarea procesului didactic, oferind tuturor copiilor șansa de a participa activ și de a experimenta succesul. Mai mult, integrarea tehnologiei (tabla Smart, platforme educaționale online) demonstrează adaptabilitatea jocului la cerințele educației contemporane.

Considerăm că astfel de abordări pedagogice, care pun accentul pe învățarea experiențială și pe implicarea activă a copiilor, contribuie semnificativ la formarea unor concepte matematice solide și la dezvoltarea unei atitudini pozitive față de matematică. Valorificarea jocului ca metodă didactică fundamentală în educația timpurie reprezintă nu doar o necesitate pedagogică, ci și o modalitate eficientă de a pregăti preșcolarii pentru provocările școlare ulterioare, cultivându-le curiozitatea, perseverența și bucuria descoperirii.

 

prof. Ana Grămescu

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 7, Deva (Hunedoara) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ana.gramescu

Articole asemănătoare