O țară? O insulă? Extremitatea sudică a Europei? O minunăție! Cipru, insula Afroditei – zeița frumuseții care s-a născut din spuma mării.
Am avut ocazia să mă deplasez în această tară pentru a participa la cursul „Non formal for inclusion” susţinut de Edu2grow în Larnaca. Cursul s-a desfășurat în perioada 23-29 octombrie 2022 în cadrul proiectului „Incluziune prin starea de bine”, nr. referință: 2022-1-RO01-KA122-SCH-000075211, finanțat de Comisia Europeană, în cadrul Acțiunii Cheie 1 a Programului Erasmus+. Proiectul „Incluziune prin starea de bine” este implementat de Școala Gimnazială Vulcana Pandele în perioada iunie 2022 – iulie 2023.
Cursul s-a desfășurat pe o perioadă de 7 zile şi am participat la activități precum:
- joc de intercunoaștere „Avionul”;
- jocuri non formale: „Boom, snap, clap”, jocuri ritmice, jocuri pentru dezvoltarea atenției
- vizită la o şcoală din Cipru;
- jocuri de îmbunătăţire a comunicarii non-verbale: „Double this/that”; „Clap: one to seven’’.
- promovarea incluziunii prin joc:„Pânza prieteniei”;
- activitate non-formală de construire a grupului: „Misiune imposibilă” ;
- dezvoltarea dinamicii grupului pentru transformarea acestuia într-o echipă;
- joc non formal de autocunoaștere: „5 valori personale”;
- joc de intercunoaştere: „Cravatele”;
- tipuri de comunicare (pasiv, asertiv, agresiv);
- joc non formal bazat pe lucrul în echipă: „Salto”;
- chestionar bazat pe strategii pentru conflict ;
- joc de rol, regizarea unei situații conflictuale şi interpretarea ei;
- joc de rol (abordarea conflictului între elevi);
- joc „3-6-9”;
- text încurcat: „Profesor de succes”.
Participând la aceste activități, am învățat multe jocuri care induc o stare de bine și promovează incluziunea.
- Jocul ,,Salto”
Se împarte clasa în două grupe, iar elevii se așază în șir indian. Fiecare grup primește un număr de coli mai mic decât numărul copiilor din echipă. Se stabilește o distanță pe care grupele trebuie să o parcurgă. Elevii trebuie să se organizeze în cadrul grupului, astfel încât să parcurgă distanța, călcând doar pe colile disponibile – care sunt mai puține decât numărul lor. Grupul care ajunge primul la linia de sosire, câștigă.
- Jocul „Sus/ Jos”
Elevii se așază pe scaune într-un cerc. Un singur elev va rămâne în picioare Fiecare elev va primi numele unui fruct/obiect. Elevul care se află în picioare va rosti un fruct/un obiect, iar elevii care au acest nume, se ridică și trebuie să ocupe un alt scaun în cadrul cercului. Elevul care rămâne în picioare va rosti un alt nume de fruct/obiect, iar jocul se va repeta de mai multe ori.
- Joc de bingo
Jocul necesită pregătirea în prealabil a unei fişe de Bingo care să cuprindă afirmații corespunzătoare grupului de elevi care va participa la activitate. Pe fișele de Bingo pot fi afirmații de genul: vorbeşte o limbă străină, îi plac pisicile, nu are fraţi, etc. Fiecare jucător se plimbă şi interacţionează cu ceilalţi participanţi. Scopul jocului este ca elevii să găsească colegi care corespund afirmaţiilor din fişa de Bingo, astfel încât să completeze o linie (verticală, orizontală sau diagonală), două sau trei linii. Numele unei persoane poate fi scris doar în dreptul unei sigure caracteristici și nu mai multe.
Am participat la un curs în care am învățat foarte multe despre relaționare, autocunoaștere și intercunoaștere. Am împărtăşit experienţa acumulată la activitatea de formare prin prezentări, ateliere de lucru, o lecţie demonstrativă şi am aplicat la clasă jocurile învăţate. Elevii sunt încântaţi să participe la astfel de jocuri şi sunt din ce în ce mai activi la lecţii.
Incluziune prin activități non formale pentru crearea unei stări de bine-cât de ușor se poate realiza, fără eforturi prea mari din partea profesorilor, cât de mult schimbă starea și atitudinea elevilor. Avantajul imediat sau ulterior este relaționarea pozitivă în cadrul grupului de elevi, comunicarea și exprimarea emoțiilor, întrajutorarea.
Bibliografie
Suport de curs “ Non formal for inclusion”, furnizor de curs: Edu2grow, 23-29.10.2022, Cipru
Disclaimer: Material realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene. Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conţinutul informaţiei.