Într-o lume în continuă schimbare, educația nonformală devine un instrument tot mai valoros în formarea copiilor și tinerilor. Dincolo de programa școlară, aceasta oferă un cadru creativ, liber și participativ în care învățarea capătă sens prin experiență. Două dintre cele mai eficiente și iubite metode sunt muzica și dansul – limbaje universale care unesc, inspiră și transformă.
Educația nonformală are loc în afara sistemului formal de învățământ și este bazată pe participare activă, colaborare, reflecție și experimentare. Aceasta încurajează dezvoltarea de competențe esențiale pentru viață: comunicare, creativitate, empatie, gândire critică și spirit de echipă. Spre deosebire de lecțiile tradiționale, activitățile nonformale sunt adesea mai apropiate de interesele și nevoile reale ale participanților, iar implicarea este voluntară, ceea ce le oferă o valoare educațională profundă. Muzica are puterea de a atinge sufletul și mintea în același timp.
În activitățile nonformale, cântecele nu sunt doar forme de divertisment, ci și unelte educaționale. Copiii pot învăța prin versuri concepte legate de mediu, sănătate, diversitate sau cooperare. Beneficiile muzicii în educația nonformală sunt semnificative:
- îmbunătățirea memoriei și atenției;
- dezvoltarea inteligenței emoționale;
- exprimarea liberă a ideilor și sentimentelor;
- creșterea încrederii în sine prin interpretare vocală.
Dansul este o formă de comunicare nonverbală, care transmite idei, stări și mesaje prin corp. În educația nonformală, dansul contribuie nu doar la sănătatea fizică, ci și la echilibrul emoțional și social al participanților. Beneficiile dansului nu sunt mai puțin importante:
- dezvoltarea coordonării și a disciplinei personale;
- creșterea energiei și a stimei de sine;
- încurajarea colaborării și respectului față de ceilalți;
- explorarea culturilor lumii prin dansuri tradiționale și moderne;
- crearea unei atmosfere de bucurie, libertate și apartenență.
Muzica și dansul sunt căi naturale prin care copiii și tinerii se conectează cu ei înșiși și cu ceilalți. În educația nonformală, ele devin punți de comunicare, mijloace de învățare și surse de bucurie autentică. De aceea, merită să le integrăm cât mai des în activitățile educative – nu doar pentru ce învață copiii, ci pentru cum și cu ce stare de spirit învață.
SFATURI PENTRU INTRAREA ÎN SCENA…Astăzi eşti un mic artist. Urmează să cânţi/dansezi pe o scenă în faţa unui public. Ştiu că ai emoţii, e NORMAL, dar ca să le POȚI depăşi cu brio, îţi dau câteva sfaturi:Respiră adânc. inspiră si expiră lent de mai multe ori. Gândeste-te la lucruri pozitive şi repetă ce ai tu de făcut pe scenă, nu intra în discuţii prea lungi cu ceilalţi, lasă-i şi pe ei să se concentreze. VORBEŞTE ÎN ŞOAPTĂ în spatele scenei, aşa îţi arăţi respectul faţă de solistul sau formația care este deja pe scenă, îţi protejezi vocea şi cel mai important NU DERANJEZI PE NIMENI! Informeză-te când trebuie să intri în scenă şi fii acolo cu 2sau3 numere mai repede (intrările sunt scrise pe un program, caută-l şi informează-te) Sper că guma de mestecat este deja la gunoi (dacă nu du-o repede acolo!!!) nu intra cu gumă în scenă! Când eşti la cortină, nu te uita de acolo la persoana din scenă (nu poţi fi şi actor şi spectator în acelaşi timp), se vede neelegant din public un curios pe lângă cortină…Când eşti pe scenă NU FACI CU MÂNA CUNOSCUŢILOR TĂI (şi nici altor oameni), NU TRIMIŢI PUPICI nimănui! DACĂ GREŞEŞTI MERGI MAI DEPARTE, DACĂ GREŞEŞTE COLEGUL, DE ASEMENEA, dacă simți că îți este rău, retrage-te ușor după cortină și anunță un adult SUCCES MULT!!!
Am coordonat activitățile elevilor atât în cadrul unor concursuri de dans, precum și în competiții dedicate formațiilor corale. Experiența trăită de copii pe scenă, în momentul în care primesc aplauzele publicului, este unică și de neînlocuit. Bucuria și încrederea reflectate în privirile lor nu pot fi comparate cu nicio reușită academică, fie ea în matematică sau limba română.
Scena are un caracter aparte, aproape magic, iar cât timp sunt mici, consider că este esențial să le oferim această oportunitate de a se exprima și de a străluci în lumina reflectoarelor.
Bibliografie
Lazar, I. (2019). Educatie globala in contexte pedagogice non-formale.Editura: PRESA UNIVERSITARA CLUJEANA
Chira, E. (2020). Dialoguri muzicale în educația timpurie. Ghid practic. Editura: TREND