Motivația e cheia succesului elevului

25 de ani de experiență ca profesor de limba engleză ar putea fi sintetizați  folosind un joc didactic, având în vedere tema motivației elevului. Consider că literele care formează cuvântul „MOTIVAȚIE” au fiecare semnificații speciale, creionând un set de practici, principii și convingeri bazate pe teorie și pe experiență.

M – memoria afectivă
De ce n-am selecta activități interesante de genul: jocuri didactice, debate, speaking, role play, concursuri, filme, melodii în limba engleză? Astfel i-am implica afectiv pe elevi în desfășurarea cursurilor, antrenând memoria de lungă durata și atingând obiectivele urmărite fără că elevii să realizeze că învață ,,distrându-se”.

O – originalitate
Nu-s originali în abordare profesorii care au elevi interesați și motivați? A fi original în abordarea metodelor didactice, a fi original în relaționarea cu elevii poate fi cheia succesului, poate convinge elevii că procesul didactic nu e întotdeauna insipid și sinuos. De ce n-am desfășura unele ore în natură, abordând teme care-i interesează, teme precum “Teenagers”, “Happiness”, “Animals and Pets”, “Annoying Things”, Childhood”, teme care pot fi discutate sub formă unor discuții libere sau dezbateri care dezvoltă fluența exprimării în limba engleză?

T – timp dedicat elevilor
Educația nu presupune doar transmiterea informațiilor științifice. Educația formală e completată de educația informală. Cursurile pot fi cu succes dublate și, de alte provocări. Concursurile și olimpiadele, activitățile extracurriculare de genul balurilor tematice, excursiilor și taberelor sunt doar câteva exemple de provocări benefice pentru dezvoltarea complexă și multilaterală a elevilor. Dacă am transmite doar informații științifice, am fi cu ușurință înlocuiți de roboți.

I – iubire
Dacă se simt iubiți și înțeleși, elevii sunt mult mai interesați de progres, sunt mult mai dornici să nu dezamăgească.

V – vivacitate, voința
Voința și motivația internă vor ilumina cel mai intens dezvoltarea personală a elevului. Motivația internă va fi dublată de vivacitatea elevului care va dori să depună tot efortul necesar pentru a-și demonstra valoarea.

A – aventură învățării
Să ne dorim că învățarea să fie o aventură e cheia succesului. Orice aventură necesită consum de adrenalină iar adrenalina face minuni!

Ț – ținte bine definite
Țintele sau obiectivele profesorului sunt foarte importante în motivarea elevilor. Pentru mine, ca profesor de limba engleză, obiectivul principal este dezvoltarea comunicării elevilor. Limba engleză nu este un set de reguli gramaticale, limba engleză este o limba vie, care trebuie să fie folosită în contexte autentice de comunicare.

I – impactul benefic al laudei
Orice progres, oricât de mic, e bine să fie semnalat și lăudat. Lauda dă încredere, stimulează, face minuni. Lauda binemeritată este foarte eficientă!

E – empatie
Ne întrebăm adesea: “Ce-și doresc elevii?” Recunoaștere, implicare, evoluție. Să-i implicăm în organizarea activităților extracurriculare de genul excursiilor, taberelor, proiectelor educative sau balurilor tematice. Să-i responsabilizăm și vom fi atât de plăcut surprinși. Vor străluci ca diamantele!

Închei șirul gândurilor concluzionând că motivația elevului care studiază limbi străine este ușor de stimulat, țînând cont de flexibilitatea de care se bucură profesorii în alegerea metodelor didactice.

 

prof. Dana-Magdalena Udrea

Școala Gimnazială Dimitrie Cantemir, Brăila (Brăila) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/dana.udrea

Articole asemănătoare