Motivarea învățării copilului cu ADHD

ADHD este o afecțiune tot mai des întâlnită în rândul copiilor. Părinții și cadrele didactice încearcă să găsească soluții eficiente pentru a minimiza efectele acesteia și pentru a obține rezultate cât mai bune cu copiii afectați cu această problemă.
În ciuda eforturilor specialiștilor în educație, a consilierilor din unitățile de învățământ sau a părinților,  majoritatea copiilor cu ADHD nu răspund pozitiv.

Prin modul lor de a reacționa, sfârșesc prin a obține ceea ce vor, deși această situație nu este neapărat în avantajul lor.

Aplicarea motivării pozitive a copilului cu ADHD pare să fie o soluție cu rezultate mulțumitoare.

Studiile au arătat faptul că ei pot răspunde la o serie de activități propuse de adult și care pot prezenta interes din partea copilului. În continuare voi menționa o parte dintre acestea!

1. Acordați-i încredere și responsabilități copilului cu ADHD

Pentru că este imposibil să obținem rezultate cu un copil căruia încercăm să îi impunem să facă tot ceea ce dorim noi, împotriva voinței sale, trebuie să aplicăm o tactică diferită. Copilul aflat în postura de lider se va implica în activitățile propuse și își va crește stima de sine, prin urmare va fi motivat prin noul rol de conducere, să ducă la bun sfârșit treaba pentru care a fost solicitat.

2. Propuneți-le părinților organizarea unui program clar, acasă

Dacă  se realizează un program clar, cu o planificare vizuală a activităților zilnice, a unei rutine pentru o zi, o săptămână, o lună, iar copilul va fi ajutat să vizualizeze această planificare, va fi mult mai ușor să se realizeze aceste activități, copilul fiind pregătit în prealabil, încercând astfel evitarea crizelor.

Exemplu: „Ne trezim la ora 7.00 , ne spălăm, ne îmbrăcăm, mâncăm, plecăm la școală, venim de la școală, mâncăm, dormim, facem temele, pregătim ghiozdanul pentru ziua următoare, ieșim în parc, mergem la cumpărături etc.”
Când urmează să se realizeze fiecare activitate, îi permitem copilului să citească /să observe cartonașul cu imaginea simbol pentru activitatea respectivă (dacă nu știe încă să citească), apoi să bifeze.

3. Folosiți cartonașe care să îl deconecteze pentru 1 minut de la ceea ce face.

De exemplu, se pot folosi indicații precum ”Numără până la 10 și înapoi”, ”Sari ca mingea de 10 ori și continuă treaba începută”. Astfel vom permite creierului său să se odihnească și îi vom atrage atenția spre treaba începută inițial, care trebuie continuată.

4. Realizați o planificare scrisă, zilnică, pentru activitățile care se vor desfășura pe parcursul întregii zile școlare

Activitățile îi vor fi comunicate la începutul zilei, astfel încât va ști la ce să se aștepte și va accepta mai ușor ce urmează să faceți.

5. Creați un sistem de recompense

La finalul zilei școlare, pentru că a avut un comportament potrivit și la fiecare oră a făcut ce trebuia etc., va fi recompensat cu o steluță pe panou. Se va avea în vedere o recompensare pe termen lung. Ex. ”La sfârșitul săptămânii (vineri), dacă luni, marți, miercuri, joi, vineri ai primit steluță, atunci pentru cele 5 steluțe adunate, părinții îți vor oferi o ieșire la Lego Land/la film/îți vor cumpăra jocul X (pe care ți-l dorești) etc.

Trebuie să identificăm ce își dorește copilul, apoi să îi reamintim constant de recompensa ce îl așteaptă! Este important să ne respectăm promisiunile!

6. Evitați etichetările și tonul ridicat

Deși este foarte dificil de lucrat cu acești copii, este recomandat să ne păstrăm calmul. Un ton răstit, nu va face altceva decât să aducă un refuz și irascibilitate din parte copilului. Se vor crea astfel noi bariere între copil și adult, care vor fi greu de îndepărtat și ne va îngreuna situația. De asemenea, colegii vor avea acest model de atitudine, care va crea agresivitate și violență din partea elevului cu ADHD, care va considera că este atacat și va aborda o atitudine defensivă.

7. Lăudați și încurajați copilul

Chiar și pentru cel mai mic efort al său, copilul va înțelege că este apreciat, dacă îl lăudați pentru ce face bine. Aceasta va ajuta creșterea stimei de sine și atitudinea pozitivă față de școală și învățător.

8. Activități unu-la-unu

Copilul se va simți susținut dacă adultul petrece timp cu el. Discuțiile despre ceea ce îl preocupă, despre interesele lui etc., îl vor face să se simtă important. Supravegherea lui în timp ce își face temele, poate fi utilă și motivantă. Astfel copilul nu va mai fi ușor de distras de la activitatea pe care o desfășoară.

 

prof. Larisa-Roxana Cîmpeanu

Școala Gimnazială Nr.3 Gheorghe Lazăr, Brașov (Braşov) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/larisa.cimpeanu

Articole asemănătoare