După părerea mea, îl poți motiva pe copilul preșcolar în primul rând prin aducerea noutăților în cadrul activităților, adică material intuitiv interesant, atractiv, viu-colorat, cu o mărime corespunzătoare pentru tipul de activitate pe care o vei desfășura. Materialul intuitiv reprezintă baza în cadrul preșcolarității, întrucât preșcolarul cunoaște, descoperă lumea prin intermediul acestor materiale.
În al doilea rând, putem stimula/ motiva copilul preșcolar prin utilizarea unor metode și tehnici moderne de lucru. Noutatea nu constă doar în materialul intuitiv, ci și în abordarea diferită a tipurilor de activități pe care le desfășurăm la grădiniță.
Așadar, preșcolarul este atras de tot ce este nou și interesant. De exemplu, săptămâna trecută i-am motivat pe preșcolari să participe activ la o activitate practică, utilizând mălaiul, ca material de lucru și tehnica de presare. Astfel că, am realizat un peștișor de aur cu mălai lipit pe solzii acestuia.
De asemenea, cu altă ocazie am propus mai multe experimente la care i-am implicat activ și pe cei mici: am realizat un experiment al curcubeului- copiii au așezat împreună cu educatoarea materialele de lucru, au pus apă și acuarelă, după care au așezat șervețele. În final, a mai rămas doar să așteptăm rezultatul experimentului: Se va forma un curcubeu sau nu? Ei bine, s-a format un adevărat curcubeu.
Așadar, toate aceste noutăți și activități interesante îl fac pe preșcolar să se implice, să prezinte interes.
Motivarea școlarului mic pentru a participa activ la activitate
În opinia mea, școlarul mic poate fi motivat utilizând tehnicile utilizate la preșcolari, însă se mai adaugă și altele. El poate fi motivat, prin implicarea lui activă în cadrul lecțiilor, adică învățătoarea trebuie să-l antreneze pe școlarul mic în diverse activități care să-i urmărească interesele, dar să se atingă și obiectivele propuse pentru acea lecție, în același timp.
Pe de o parte, cadrul didactic îi poate oferi diferite sarcini într-o activitate, în funcție de implicarea lui în cadrul acesteia, cum ar fi să împartă fișele celorlalți, să aibă anumite ritualuri pentru cei ce se implică activ zilnic la activități. Aceste ritualuri pot fi, de exemplu, diferite joculețe, recompense etc.
De asemenea, pentru că am amintit mai sus, consider că recompensele, fie ele sub orice formă, îl motivează pe școlarul mic. De exemplu, el începe să primească calificative, ceea ce îl împinge să se implice la activități, să răspundă, să ofere cele mai bune rezultate, adică să dea ce este mai bun din el.
Pe de altă parte, cred că încă mai funcționează recompensele la școlarul mic, recompense sub formă de bulinuțe, diplome, aplauze. Consider că, toate acestea îl motivează pe școlarul mic să se implice activ la activități. Faptul că, primește o diploma cu ”Cel mai bun…”, îl face să își dorească mai mult de la el, astfel implicându-se în cadrul activităților.
Așadar, și școlarul mic este motivat prin diverse metode de lucru/ de desfășurare a unor activități.