Modalități de prevenire a comportamentului agresiv la elevi

Comportamentul agresiv se poate manifesta prin lovituri, țipete sau neconformism și, dacă nu este tratat, poate duce la dificultăți sociale și emoționale de durată. Poate fi controlat prin abordări adecvate și un plan de acțiune timpuriu, care ajută la crearea unui proces pozitiv de dezvoltare comportamentală și emoțională. Astfel de comportamente pot fi fizice (de exemplu, lovirea, împingerea), verbale (de exemplu, jignirile, țipetele) sau non-fizice (de exemplu, distrugerea proprietății). Din când în când, agresivitatea este o funcție a dezvoltării naturale a copiilor mici, în special la vârsta preșcolară, când acest grup încă învață să-și regleze emoțiile.

Cu toate acestea, agresivitatea cronică sau excesivă la copii poate indica, printre alți factori, întârzieri de dezvoltare, deficit de atenție/ ADHD și comportament agresiv la copii, precum și expunerea la comportamente violente la preșcolari. Copiii învață uneori să recurgă la agresivitate ca mecanism pentru a face față frustrării, fricii sau nevoilor de bază nesatisfăcute, dar instruirea lor pentru a-și gestiona emoțiile în moduri alternative nu poate fi supraestimată.

Este important să știm ce tipuri de agresivitate există, adică agresivitatea reactivă (comportamente agresive instantanee) și agresivitatea proactivă (agresivitate cu scop și intenții). Părinții și îngrijitorii au o implicare esențială în procesul de substituire a agresivității cu comportamente pozitive prin antrenarea abilităților de rezolvare a problemelor, ca model de răspunsuri pașnice și prin promovarea exprimării pozitive a emoțiilor.

Intervenția proactivă este esențială pentru a permite copiilor să își stăpânească emoțiile și să dezvolte comportamente pozitive care reduc agresivitatea în timp.

Identificarea semnelor comportamentului agresiv la copii este primul pas către intervenție în orice direcție. Indicatorii comuni includ:

  • Izbucniri fizice frecvente, cum ar fi lovituri, lovituri cu piciorul sau mușcături.
  • Agresivitate verbală, inclusiv țipete, jigniri sau amenințări.
  • Crize de furie care escaladează în violență fizică.
  • Distrugerea jucăriilor, mobilei sau obiectelor de uz casnic.
  • Incapacitatea de a se calma după ce se supără
  • Agresivitate îndreptată către colegi sau profesori.

Profesorii nu pot neglija recunoașterea tipului de comportament în cazul în care acesta devine rutină, deoarece un comportament care duce în mod obișnuit la agresivitate ar putea necesita o evaluare profesională și/sau un curs de psihoterapie comportamentală

Mulți copii au dificultăți în a-și regla emoțiile, care se deteriorează până la izbucniri. Predarea strategiilor de reglare emoțională, de exemplu, respirația profundă, numărarea până la zece sau vocalizarea sentimentelor, are efecte clare în reducerea agresivității.

Enumerăm câteva soluții eficiente în prevenirea comportamentului agresiv la elevi:

  1. Încurajați exprimarea emoțională: Învățați copiii să își identifice și să își verbalizeze emoțiile. Ajutați-i și educați-i cu privire la faptul că este evident în regulă să fii furios, dar încercați să-i îndemnați mai mult spre o exprimare matură și sănătoasă din punct de vedere emoțional a furiei.
  2. Stabiliți reguli consecvente,  transparente și controlabile pentru comportamentul permis, și  informați elevii cu privire la limitele și standardele premise în grup.
  3. Promovați feedback-ul pozitiv: Identificați și lăudați comportamentele pozitive ale copiilor ca o întărire pentru mai multe comportamente bune.
  4. Încurajați activitatea fizică: Jocul activ ajută la eliberarea energiei și reduce stresul, ambele putând preveni comportamentul agresiv la copiii mici.
  5. Limitați expunerea la mass-media violentă: Evitați conținutul care prezintă agresivitate sau conflict. Alegeți mass-media adecvate vârstei, care încurajează cooperarea și empatia.

Combinând aceste strategii,  se poate  preveni agresivitatea și sprijini dezvoltarea emoțională a elevilor. Intervenția timpurie nu numai că le dezvoltă  abilități de rezolvare a problemelor, rezistență la stres, dar le îmbunătățește și relațiile sociale.

Bibliografie
• Neculau, A., (1996) – Psihologie Sociala, Editura Polirom, Iasi
www.rcsedu.info/index.php?option=com_content&view=article&id=26:violena-in-coal-agresivitate-in-randul-elevilor&catid=3:managementul-clasei-de-elevi

 

* * *
Autori:
Prof. Irina Mihăilă – Școala Gimnazială Dora Dalles, Bucșani, jud. Dâmbovița
prof Mădălina Burducea – Școala Gimnazială „Prof Paul Bănică”, Târgoviște, jud. Dâmbovița

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Irina Mihăilă

Școala Gimnaziala Dora Dalles, Bucșani (Dâmboviţa), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/irina.mihaila