Acest tip de formare a cadrelor didactice, de tip „job shadowing”, se desfășoară ca un stagiu de observare, în care profesori din țări diferite învață unii de la alții, descoperă sisteme de educație noi și își împărtășesc reușitele, dar și aspectele dificile sau care pun probleme în viața școlară , află despre noi metode de predare, despre integrarea noilor tehnologii în procesul instructiv-educativ, dar și despre reguli de conduită eficiente aplicate la nivelul școlii, toate acestea pentru a ameliora tipul de educație furnizată. Ce se urmărește prin astfel de proiecte?
- Dezvoltarea competențelor interculturale ale cadrelor didactice și descoperirea unor strategii de lucru diferite pentru o abordare curriculară adaptată la grupuri de elevi provenind din medii culturale diferite și care se află la nivele de învățare diferite.
- Participarea, în calitate de observatori, la orele de curs din școala-gazdă, pentru a învăța noi metode de predare- învățare activ-participative, inclusiv unelte de lucru digitale sau care țin de inteligenta artificiala, pentru a facilita accesul tuturor elevilor la o educație de calitate.
- Descoperirea specificului școlii: activități formale, non formale și extra curriculare cu tradiție și modalități de lucru cu elevii cu nevoi speciale.
Valorificarea culturii locale în activitățile instructiv-educative, conturarea unei atitudini pozitive față de mediul înconjurător și schimbul de bune practici în materie de management educațional.
În perioada 24-28 februarie 2025, profesorii Colegiului Național „ Petru Rareș” din Suceava Lucaci Cristina-Maria, Norocel Ancuta şi Ciurari Laurica au participat în cadrul proiectului Erasmus + ”Îmbunătățirea culturii școlare în cadrul comunității colegiului pe baza schimbării practicilor și mentalităților existente, în legătură cu creșterea calității accesului la informații de ultimă oră și la servicii de consiliere educațională”, cod 2024-1-RO01-KA121-SCH-000211169 (cu mobilități prevăzute pentru elevi și adulți-de tip curs si job shadowing) la un schimb care a avut loc la instituția școlară IES CAN PUIG, din localitatea Sant Pere de Ribes, regiunea Garafa, Barcelona, Spania.
Scopul acestei mobilități a fost de a aduce în școala noastră modele europene, in contextul educației moderne, un proces care poate fi îmbogățit cu metode și tehnologii actuale pentru a-i spori eficiența, interactivitatea și relevanța. prin care să creăm un mediu educativ prietenos, un mediu de învățare incluziv, deschis tuturor elevilor și de a fi conectați la practicile digitale specifice societății de astăzi. Moto-ul acestei instituții de învățământ este „Minimul pentru toata lumea si maxim pentru fiecare”.
Ce am descoperit în școala spaniolă?
- Limba de predare : catalana –limbӑ oficialӑ în statul spaniol.
- Ce oferă : Învățământ secundar obligatoriu 12-16 ani(ESO). Învățământul secundar superior durează doi ani, de obicei între 16 și 18 ani. Oferă elevilor două posibilități de continuare a studiilor, Bachillerato (filiera generală) și formarea profesională de grad mediu (ramură profesională).
- În prezent, institutul oferă învățământ secundar obligatoriu și Bacalaureat post-obligatoriu, CFGM Management Administrativ, FPI și IFE pentru elevii cu nevoi educaționale speciale.
Metodele moderne care pot fi integrate si in institutiile din tara noastra si cu care lucreaza profesorii din scolile spaniole:
Utilizarea platformelor de colaborare online (Google Workspace, Microsoft Teams, Miro, Padlet)
• Ce presupune: Elevii sau observatorii colaborează în timp real cu profesorii și alți colegi pe platforme digitale.
• Beneficii: Oferă un spațiu pentru notițe, întrebări, reflecții și feedback.
• Exemplu practic: Pe Padlet, fiecare observator scrie în timp real ce observă la lecție – metode, reacții ale elevilor, stiluri de comunicare etc.
Jurnale reflexive digitale (bloguri sau aplicații precum Notion, OneNote)
• Ce presupune: Participanții notează zilnic observațiile și reflecțiile lor într-un jurnal digital.
• Beneficii: Încurajează gândirea critică și dezvoltarea conștiinței profesionale.
• Exemplu practic: La finalul fiecărei zile, observatorul scrie ce a învățat, ce i s-a părut provocator și ce ar face diferit.
Folosirea realității augmentate sau virtuale (AR/VR)
• Ce presupune: Integrarea simulărilor sau vizitelor virtuale în clase-model sau lecții înregistrate 360°.
• Beneficii: Oferă o experiență imersivă în contexte variate (urban/rural, primar/gimnazial/liceal).
• Exemplu practic: Ochelari VR prin care se poate „intra” într-o sală de clasă și observa o lecție fără a fi fizic prezent.
Feedback în timp real prin aplicații interactive (Mentimeter, Slido, Kahoot)
• Ce presupune: Observatorii sau elevii pot trimite feedback anonim sau opinii în timpul lecțiilor.
• Beneficii: Permite profesorului să primească sugestii, întrebări sau reacții imediat, iar observatorului să se implice activ.
• Exemplu practic: Întrebări deschise la finalul lecției trimise anonim prin Mentimeter.
Pentru elevii cu nevoi speciale:
- Centrul dispune de resursele organizatorice și de consolidare pentru a răspunde individualității elevilor cu nevoi educaționale speciale, oferind un răspuns incluziv, promovând în același timp participarea lor la clasă alături de ceilalți colegi de clasă, stabilind grupări, activități și evaluare în funcție de posibilitățile și evoluția fiecăruia.
- Obiectivul fundamental pentru acești elevi este integrarea în mediul socio- profesional: odată ce au absolvit ESO (învățământ secundar obligatoriu), pot urma PFI (formare profesionala)-ul adaptat, legat de comerț, servicii pentru clienți și IFE -serigrafie și îngrijire a animalelor și spațiilor verzi, promovând autonomia personală, formarea și, prin urmare, posibilitatea profesionalizării elevilor.
- În incinta școlii există cantină unde se servește masa de prânz, dar elevii cu vârsta peste 16 ani pot părăsi incinta școlii pentru a lua masa, dacă au acordul părinților.
- Elevii nu au voie cu telefonul la școală și își petrec pauza obligatoriu afară;
- Elevii lucrează la ora de studii sociale pe teme actuale, de exemplu: pornind de la videoclipul generat de IA – „Trump Gaza” au dezbătut afirmațiile președintelui american in exercițiu referitoare la Ucraina, Groenlanda, Războiul Rusia-Ucraina
- Erasmus + – un curs in care elevii se familiarizează cu ideea de proiect Erasmus, țările Europene etc
- Procesul de predare-învățare se axează pe dezvoltarea competențelor elevilor, elevii sunt încurajați permanent să comunice.
Componenta de educație nonformala si culturală:
– Pentru acest an 2025, elevii din anul II de Bacalaureat au organizat Carnavalul care este un moment privelegiat în cultura şi civilizaţia spaniolӑ.
– Sloganurile pe care elevii le-au urmat în fiecare zi a sӑptӑmanii au fost următoarele:
Lunea începe săptămâna fără nicio dramă, venim cu toții la ore în pijamale!
Marțea e foarte diferită, tu alegi piesa; „aspect” retro vechi sau modă futuristă!
Miercuri cu clasă și distincție, îmbracă-te elegant pentru ocazie!
Joi , accesoriile sunt importante.
Vineri, lasă-ti imaginația sa zburde.
Această mobilitatea de tip job shadowing, realizată prin intermediul programului Erasmus+ a fost pentru noi o oportunitate atât de învățare practică, cât și de împărtășire a experiențelor din mediul educațional, de dobândire de noi competențe în plan profesional și personal. O experiență care contribuie cu certitudine la îmbunătățirea calității activităților educaționale din școală, la consolidarea relațiilor internaționale și la adoptarea unor perspective moderne și incluzive. Impactul său se va resimți nu doar la nivel individual pentru fiecare dintre participanți, ci și la nivelul instituției școlare și al comunității locale, transformând atât participanții, cât și colegiul într-un mod semnificativ.
* * *
Autori:
Cristina-Maria Lucaci
Ancuța Norocel
Laurica Ciurari