Stagiul, denumit „Le Grand Tour” en Europe: art, paysage, jardins, créativité, innovation”, a fost organizat de Associazione Laboratorio del cittadino Onlus din Castiglione del Lago, Italia. Activitatea de formare s-a desfăşurat la Paris, pe parcursul a 5 zile, având o durată de 40 de ore.
Obiectivele cursului s-au pliat pe o serie de aspecte considerate necesare în formarea cadrelor didactice:
- Cursul este conceput pentru profesorii, educatorii, formatorii care vor să-şi amelioreze profesionalismul lor prin învăţare pe perioda unei săptămâni de studiu, de esperimentare, printr-o metodă educativă eficace de cercetare-acţiune-formare, în cadrul tradiţiei europene „Grand Tour”, care a găsit în Paris unul dintre locurile privilegiate.
- Numeroşi scriitori, artişti, personalităţi au lăsat în fiecare ţară europeană amprenta geniului lor, a sensibilităţii şi a spiritului epocii în care au trăit.
- Călătoria fizică devine ocazia unei călătorii intelectuale şi afective în artă , ştiinţă şi istorie cu scopul de a povesti prin intermediul imaginilor şi a textelor o bulversantă experienţă transversală a culturii europene.
- Cursul vizează să sublinieze mai ales importanţa sufletului locului şi legătura foarte veche intre umanitate, locul de origine, între timp şi istorie, între tradiţie şi memorie.
- Scopul principal este de a lega firul comunicării între subiect şi contextul spaţio-temporal de referinţă.
- Participanţii la curs pot să-şi aprofundeze aspectele următoare: originale culturale ale Europei, bogăţia patrimoniului cultural şi natural, diversitatea tradiţiilor culturale europene;
Cursul a fost conceput cu ajutorul instrumentelor practice de formare capabile să combine diferite teme şi cunoştinţe într-un proiect interdisciplinar şi transversal în raport cu patrimoniul cultural şi natural al Parisului. Această formare mi-a oferit de asemenea şansa de a îmi îmbunătăţi competenţa de a structura un proiect interdisciplinar despre cultura, arta peisajul propriei ţări în vederea realizării unor alte proiecte, dar şi a unei reţele europene , prin realizarea unui site de istorie şi cultură care va menţine semnificaţia lor în lumea contemporană.
În timpul cursului profesorii au alternat secvenţe teoretice cu vizite , seminarii şi activităţi practice urmărind conceptul de călătorie, concept ce invită la descoperirea frumuseţii printr-o aprofundare interculturală, cronologică. Activităţile au fost de la istorie artei la literatură, la botanică, de la istorie la tradiţiile locale ale Parisului, oraş atât de încărcat din punct de vedere istoric. Această metodă m-a făcut să descopăr un instrument pedagogic important atât privind conţinutul cât şi păstrarea mediului cultural şi natural întărind capacitatea de a realiza proiecte de parteneriat şi împărtăşirea experienţelor în materie de protejare a mediului înconjurător.
Programul acestui stagiu a fost bine conceput: Luni: întâlnire la Maison de Métallos, prezentarea participanţilor europeni, a oraşului de unde provin, a învăţământului din ţările europene, prezentarea detaliată programului, realizarea unui atelier de creaţie „Mandala”. Au fost reprezentanţi din: România, Grecia, Italia, Danemarca, Germania; Marţi : vizită în Place de Vosge, casa lui Victor Hugo, vizită la Muzeul Carnavalet, vizită la Muzeul Cognac Jay , dezbateri, impresii.; Miercuri : vizită Grădinile Tuileries , ocazie de a înţelege noţiunea de peisaj, vizită la Muzeul Orangerie, studierea câtorva picturi de Monnet, reprezentând peisaje, vizită la Muzeu d’ Orsay cu sarcini de lucru (completarea unui chestionar bine întemeiat ce viza toate galeriile de artă din muzeu), discuţii, corectarea chestionarului.; Joi: vizită la Muzeul Luvru : 2 galerii Marile capodopere ale muzeului şi Noua expoziţie de artă islamică (discuţii, impresii, dezbateri); Vineri: Vizită la Muzeul Branly şi Grădinile verticale Gilles Clément, evaluarea cursului, impresii, dezbateri, posibile viitoare proiecte.
Un curs desfăşurat în spaţiul european mi-a adus în primul rând beneficii lingvistice deoarece, locuind acolo, comunicând numai în limba franceza mi-am dezvoltat competenţele lingvistice. De asemenea m-a motivat profund în păstrarea legăturii cu participanţii europeni, dar şi cu coordonatorul stagiului pentru realizarea unor proiecte, dar şi pentru a înţelege că rădăcinile, evoluţia, legăturile şi diferenţele depind în mare parte de implicarea noastră şi de calitatea relaţiilor noastre. Am reuşit prin actul de cercetare împreună cu partenerii europeni să descopăr într-un proces ce porneşte de la simplu la complex, de la cunoscut la necunoscut diferenţa creată de către mobilitate , element capabil de a arăta la fiecare minut complexitatea lumii şi a obiceiurilor sale.
Am reţinut frumuseţea mesajului pe care Simone Petrucci ni l-a transmis acela de a călători pentru a ne îmbogăţi sufletul atât pentru noi cât şi pentru elevii mei: cunoştinţe, fişe de lucru, texte, realizarea unui „carnet de voyage”, înţelegerea noţiunii de peisaj, protejarea mediului înconjurător.