Mobilitate Erasmus+. Modalități de abordare în activitatea didactică a celor 4C: comunicare, colaborare, creativitate și gândire critică

Suntem cu toții de acord că ne perfecționăm, ca indivizi, pe tot parcursul existenței noastre. Această nevoie de formare este cu atât mai evidentă în rândul cadrelor didactice, dornice să se alinieze la un învățământ centrat pe nevoile elevului și pe modalități inovative de abordare a demersului didactic. Astfel, în școala unde predau, a fost elaborat un proiect Erasmus+,  ICAR (Innovation and Creativity Arise Results), desfășurat în perioada 2023-2027 și văzut ca o oportunitate pentru realizarea unui schimb de experiență valoros atât pentru dascăli, cât și pentru elevii școlii. 

În primul an de implementare, s-au derulat trei fluxuri de mobilitate, ultimul fiind cel la care am avut ocazia să particip și eu: cursul The 4Cs: Communication, Collaboration, Creativity and Critical Thinking in Schools (Cei 4C: Comunicare, Colaborare, Creativitate și Gândire critică în mediul școlar), furnizat de Teacher Academy, în Florența, Italia, în perioada 22-27 aprilie 2024.

În prima zi de activitate, cursanții din cele cinci țări (Portugalia, Franța, Croația, Spania și România) s-au întâlnit cu formatoarea Susan Gagliano, s-au familiarizat cu locația desfășurării cursului, au fost informați cu privire la programul zilnic și le-au fost prezentate obiectivele cursului, Au avut loc activități de tip icebreaking ce au valorificat tehnici teatrale, cu scopul de a facilita cunoașterea membrilor din grupul de lucru, dar și de a crea o atmosferă propice colaborării, având la bază comunicarea între toți cei participanți.

În cea de-a doua zi de curs, bazată pe comunicare, s-au  parcurs noțiunile teoretice, apoi s-au purtat discuții privind tipurile de comunicare folosite în mediul școlar. În acest context, s-a subliniat importanța creării și a promovării tuturor mijloacelor  de comunicare, insistându-se atât pe comunicarea verbală, pe cea nonverbală, sau paraverbală, cât și pe abordări precum comunicarea digitală. Astfel, s-au valorificat instrumentele de muncă colaborativă și s-au desfășurat activități de consolidare a inteligenței emoționale prin jocuri interactive ce au valorificat spiritul de echipă.

Activitățile din ziua a treia au urmărit încurajarea creativității, bazându-ne pe mecanismele gândirii critice, ca pas secund al oricărui proces creativ. Cursanții s-au familiarizat cu aplicația CHAT GPT, utilă pentru o abordare inovativă a unei secvențe de lecție, iar PBL (Project-Based Learning) a completat într-un mod atractiv noțiunile prezentate.

Pornind de la importanța integrării celor 4C în demersul didactic pentru a obține rezultate semnificative, s-au prezentat strategii de implementare reușită în diverse arii de activitate, cursanții realizând activități practice. O astfel de activitate a presupus și utilizarea cartonașelor Brainspin ca punct de pornire pentru realizarea unor desene prin care să se apeleze atât la creativitate, cât și la gândire critică.
În ziua a cincea s-a urmărit o sinteză a noțiunilor dobândite, pornind de la scenarii ce încorporau comunicarea eficientă în timpul unor activități de grup. Prin acestea s-a urmărit colaborarea ca factor declanșator al creativității și al gândirii critice. Cu ajutorul jocului didactic DIXIT,  participanții la curs au alcătuit, pe grupe, o scurtă poveste, valorificând principiile celor 4C. Cu această ocazie, cursanții au descoperit și minusurile pe care astfel de activități le pot avea.

Ziua de sâmbătă a coincis cu finalul cursului, evaluarea competențelor dobândite ca urmare a participării la activitățile propuse, s-a oferit feedback formatoarei și furnizorului de curs și s-au purtat discuții pe marginea tehnicilor însușite și a activităților derulate. În continuare, cursanții au primit diplomele care atestă participarea la curs, apoi a avut loc o scurtă excursie în împrejurimile Florenței.

Astfel, cei 4C s-au împletit armonios în activitățile derulate în această săptămână de curs, demonstrându-ne că se poate apela la aceste metode în orice domeniu de activitate și în diverse momente ale unei lecții, deoarece comunicarea stă la baza colaborării în sala de clasă (și nu numai), gândirea critică ne ajută să-i provocăm pe elevi, iar creativitatea ne este utilă pentru a le oferi posibilitatea să ofere abordări proprii, adecvate diverselor sarcini de lucru.

 

prof. Daniela Igna

Școala Gimnazială Nr. 3, Cugir (Alba) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/daniela.igna

Articole asemănătoare