Mobilitate Erasmus+ în Bulgaria – O experiență de neuitat

 În perioada 28 aprilie – 2 mai 2025, 7 elevi din clasele a VI-a A și B, de la Școala Gimnazială George Coșbuc din Iași, însoțiți de doi profesori, au participat la o mobilitate de grup în Bulgaria, în orașul Sliven, la Școala Primară „Hristo Botev”, în cadrul Proiectului de Acreditare Erasmus+, anul 4. Odată cu ei, a participat la activități specifice de job shadowing și un profesor de biologie.

În dimineața primei zile, grupul a fost întâmpinat de către directorul școlii și de întreg colectivul de profesori și elevi. Primirea oficială, extrem de călduroasă, cu pâine, miere și cu sare, în holul mare al școlii, a fost impresionantă. Programul artistic variat, presărat cu cântece, poezii, dansuri cu majorete, soliști instrumentiști, soliști vocali și dansuri populare bulgare i-a introdus în atmosfera de sărbătoare. Varietatea costumelor specifice fiecărui moment, căldura și bucuria cu care copiii au interpretat fiecare cântec sau dans au fost impresionante și i-au determinat pe elevii și profesorii români să se prindă și ei în marea horă a copiilor din finalul programului.

Imediat după activitățile din laboratorul de TIC, elevii și profesorii au fost martorii unei lecții foarte interesante despre una din tradițiile culturale ale poporului bulgar. Este vorba despre Baba Marta (în traducere „Baba Martie” sau „Bunica Martie”), o tradiție populară bulgărească ce marchează începutul primăverii și este sărbătorită pe 1 martie. Este una dintre cele mai iubite sărbători din Bulgaria și are legături culturale și cu alte țări din Balcani, cum ar fi România (cu tradiția similară a Mărțișorului), Macedonia de Nord, Albania și Moldova. Baba Marta este o figură mitologică ce personifică luna martie. Se spune că este o bătrână morocănoasă care poate aduce fie vreme frumoasă, fie iarnă întârziată, în funcție de dispoziția ei. Oamenii speră să o îmbuneze oferindu-și „martenitsa” – șnururi împletite din fire roșii și albe, purtate la încheietura mâinii sau la piept. Acest simbol tradițional confecționat din două fire răsucite: alb (care simbolizează puritatea, sănătatea) și roșu (care simbolizează viața, energia, sângele) se poartă de la 1 martie până când oamenii văd un semn al primăverii, cum ar fi o barză sau un pom înflorit, moment în care își dau jos martenitsa și o agață de un copac. Se crede că purtarea martenitselor aduce sănătate, noroc și fertilitate. Este un gest de apropiere, prietenie și binecuvântare între oameni. Astfel, în timpul activității elevii bulgari au confecționat martenitse alături de elevii români, au împodobit cu ele un copac și au chemat-o pe Baba Marta. Au reușit să o îmbuneze cu ajutorul cântecelor populare pe care le-au interpretat, a dansurilor și a poeziilor recitate. Au fost în schimb răsplătiți cu pâine tradițională și miere, un simbol puternic al bunătății și deschiderii poporului bulgar.
În a doua parte a zilei, întregul grup a vizitat Muzeul Național de Industria Textilă din Bulgaria, care a fost o experiență deosebit de interesantă. Elevii și profesorii au descoperit evoluția industriei textile, de la metodele tradiționale până la tehnologiile moderne și au fost impresionați de colecțiile de războaie de țesut și utilaje istorice. Momentul cel mai captivant a fost demonstrația de lucru la războaiele de țesut, unde au putut vedea cum, cu multă migală și răbdare, firele de lână sau bumbac se transformă în țesături bogate în culori și modele simbolice. Cu toții au avut chiar șansa să încerce tehnica țesutului, sub îndrumarea ghidului, ceea ce i-a făcut să aprecieze și mai mult măiestria necesară pentru crearea acestor minunății. Această vizită i-a ajutat să înțeleagă mai bine importanța industriei textile în istoria și cultura Bulgariei. A fost o experiență memorabilă și inspirațională în cadrul proiectului Erasmus.

În cea de-a doua zi de proiect, echipa școlii a asistat la cinci lecții diferite la Școala Primară Hristo Botev din Sliven. În cadrul primei ore de limba engleză, elevii au participat la o lecție specială la clasa a șasea, dedicată Zilei Pământului, cu tema principală protejarea mediul înconjurător. Elevii au urmărit o prezentare despre protecția mediului, în care au învățat despre poluare, reciclare și economisirea energiei. La sfârșitul orei, două eleve au prezentat proiectele lor, în care au vorbit despre ele, școala lor și orașul lor, Sliven. Respectul și atenția elevilor la toate momentele orei au atras admirația colegilor români.

Cea de-a doua activitate, cea de arte, la o altă clasă a șasea, s-a desfășurat într-o atmosferă relaxată, copiii au ascultat muzică și au vizionat dansuri populare românești și bulgare. Elevii români au pictat împreună cu colegii lor bulgari imagini care reprezintă tradițiile românești, dar și ale școlii gazdă. Fiecare lucrare, atât și a colegilor români cat și a colegilor bulgari, a spus o poveste despre cultura țărilor implicate în proiect. A fost o oră creativă și plină de culoare, care i-a apropiat mult mai mult unul de altul.

Elevii de la clasa a treia au învățat la ora de științele naturii despre viața sănătoasă, despre cum să mănânce sănătos ca să aibă grijă de dinții lor. Cu ajutorul unor filmulețe și proiecte, doamna profesor le-a explicat copiilor denumirea tuturor grupelor de dinți și cum să îi spele corect. Au rezolvat apoi un rebus, ghicitori și fișe interactive. Spre final, două fetițe au interpretat o mică scenă de teatru în care pacientul avea o carie pe care dentistul a remediat-o. Elevii români au fost foarte impresionați că elevii bulgari învață de mici alimentația corectă și cum să aibă o bună igienă personală. Au fost de asemenea bucuroși, deoarece au fost întâmpinați de copiii bulgari cu un salut românesc „Bine ați venit în Bulgaria!”. După servirea mesei de prânz, echipa internațională s-a bucurat de o lecție de istorie chiar în incinta Muzeului de Istorie din oraș. A fost o zi minunată, plină de experiențe unice.

În cea de-a treia zi a minunatei experiențe din Bulgaria, de la Școala Hristo Botev din Sliven, au continuat activitățile la clasă care au reprezentat o combinație inspirată între învățare, descoperire și schimb de idei.

Ziua a debutat cu participarea la ora de literatură bulgară – Poduri literare pe fluviul Dunăre. La  această lecție de la clasa a VII-a, elevii au aflat de Spiro Macedonski (1854–1916), un cărturar, diplomat și scriitor aromân, născut într-o familie macedoneană, care avut o contribuție importantă în promovarea legăturilor dintre cultura română și cea bulgară. Chiar dacă lecția a fost în limba bulgară, înțelegerea ei a fost facilitată de varianta din limba engleză pe care elevii români au putut să o acceseze prin intermediul unui cod QR în aplicația Canva. Astfel, elevii români au aflat despre rolul important pe care l-a avut Spiro Macedonski în spațiul de sus și de jos de Dunăre. Acesta a fost un adevărat „ambasador cultural” între cele două popoare implicate în proiect, un model de intelectual deschis spre multiculturalism și cooperare regională, într-un context în care naționalismul devenea dominant.

Una din lecțiile preferate ale elevilor români a fost cea de modelaj de la clasa a doua. Doamna profesoară a avut invitați speciali de la galeria de artă din oraș care au oferit elevilor informații importante despre obiectele sculptate care se regăsesc în muzeu. Aceștia le-au explicat copiilor tehnicile existente și instrumentele folosite pentru a modela figuri în cele mai mici detalii. La finalul ei elevii bulgari au prezentat și expus obiectele realizate: obiecte decorative, insecte și animale sau figurine inspirate din natură sau din jocuri video. Lecția de modelaj a fost o experiență relaxantă și plină de creativitate.

La ora de biologie, elevii au asistat la o lectie interactivă despre lumea peștilor (jocuri de asociere, adevărat sau fals, găsește perechea corectă etc). Organizați în echipe, au realizat activitățile folosindu-se de cunoștințele acumulate, dar și de telefoane, de care au avut nevoie pentru a accesa activitățile. Acestea au fost realizate special de doamna lor profesoară de biologie pe Wordwall. Apoi elevii au mers la „Centrul Turistic de Protecție a Naturii”. Acesta este un punct de informare din Parcul Natural Sinite Kamani, Sliven („Pietrele Albastre”) care este o arie protejată situată în Munții Balcani, în apropierea orașului Sliven, Bulgaria. Acest parc este renumit pentru peisajele sale spectaculoase, biodiversitatea bogată și formațiunile geologice unice. Aici elevii au aflat informații despre protecția păsărilor. Parcul este implicat într-un proiect de reintroducere a vulturului grifon (Gyps fulvus) în Bulgaria.

La ora de sport, elevii români au fost învățați poziția de bază a jucătorului în jocul de volei, cum se pasează mingea și care sunt regulile esențiale ale acestui sport olimpic care este un joc dinamic, de echipă, ce dezvoltă nu doar condiția fizică, ci și comunicarea și colaborarea între jucători. Spre finalul orei, organizați în echipe mixte, elevii români și bulgari au participat la o partidă de volei.

După-amiază, o parte dintre elevii bulgari i-au însoțit pe elevii români la marginea orașului unde se află, pe un deal, fortăreața Tuida. De pe platoul fortăreței, se deschide o panoramă spectaculoasă asupra orașului Sliven și a Munților Balcani, în special asupra Rezervației Naturale „Stâncile Albastre”. Fortăreața este ușor accesibilă din centrul orașului și reprezintă o destinație ideală pentru iubitorii de istorie și natură.

Acest loc a fost locuit continuu din perioada târzie a Epocii Fierului (sec. VI î.Hr.) până în secolul XIII d. Hr. În perioada romană târzie și medievală, Tuida a fost un centru strategic și cultural semnificativ. Numele „Tuida” provine din surse scrise antice și este considerat de origine tracică. Fortăreața a fost construită după mutarea capitalei Imperiului Roman la Constantinopol în anul 325 d. Hr. Printre descoperirile arheologice se numără ziduri de fortificație, turnuri, porți, o bazilică creștină timpurie și un baptisteriu decorat cu mozaicuri și fresce. De asemenea, au fost găsite inscripții și două pedestaluri de marmură dedicate zeilor Apollo și Zeus. Fortăreața Tuida este un muzeu eco premiat, recunoscut pentru abordarea sa sustenabilă și educațională. Vizitatorii pot participa la ateliere de meșteșuguri tradiționale, pot învăța să tragă cu arcul sau pot asista la demonstrații de falconerie cu Draco, un șoim Harris. Evenimentul anual „Pomni Slavata” („Pomenește Gloria”) este o sărbătoare medievală care reconstituie viața și cultura din Antichitate și Evul Mediu, fiind organizată cu ocazia Zilei Orașului Sliven.

Seara, echipa din România a participat la o cină festivă. Elevii au avut ocazia să comunica și de a se împrieteni și mai mult cu elevii bulgari de care s-au atașat într-un mod special.

În cea de-a patra zi a frumoasei experiențe din Bulgaria, elevii români însoțiți de câțiva colegi bulgari și profesorii lor, au fost ghidați în două vizite a orașelor Burgas și Nessebar. Orașul Burgas, un important port la Marea Neagră și un centru cultural activ găzduiește, pe timpul verii, expoziția de flori de pe faleza mării, un eveniment colorat și spectaculos, unde pot fi admirate aranjamente florale, sculpturi vegetale și grădini tematice. Pentru elevii noștri, plimbarea printre florile expuse a fost o experiență relaxantă și educativă, legând natura de artă și creativitate.

Situat pe coasta estică a Bulgariei, Nessebarul Vechi este un oraș plin de farmec și istorie, aflat pe o peninsulă stâncoasă ce se întinde în Marea Neagră. Cu o existență de peste 3.000 de ani, Nessebarul este considerat unul dintre cele mai vechi orașe din Europa și face parte din patrimoniul mondial UNESCO. De-a lungul timpului, orașul a fost locuit de traci, greci, romani, bizantini și bulgari, fiecare civilizație lăsându-și amprenta asupra arhitecturii și culturii locului.

Echipa internațională formată din români și bulgari s-a bucurat de plimbările pe străduțele înguste pavate cu piatră, de casele tradiționale din lemn și ruinele antice ce creează o atmosferă aparte, perfectă pentru o excursie educativă. Pentru grupul de elevi vizita în acest oraș a devenit o experiență captivantă și memorabilă, datorită adevăratei călătorii în timp realizată cu ajutorul obiectivelor vizitate: zidurile vechi de apărare, Biserica Sfântul Ștefan cu fresce bizantine, ruinele Templului lui Apollo, precum și Muzeul de Arheologie, unde pot fi descoperite artefacte fascinante. Prin bogăția sa culturală și atmosfera sa autentică, considerăm că Nessebarul Vechi este o destinație ideală pentru proiectul nostru Erasmus dedicat descoperirii patrimoniului european. Orașul le-a oferit elevilor șansa de a învăța, de a se bucura de istorie și de a colabora într-un cadru care a îmbinat educația cu aventura.

În ultima zi a experienței din Bulgaria, elevii români și-au luat rămas bun cu regrete de la prietenii nou dobândiți, dar au lansat promisiunea de a se revedea cât mai curând în România. După o ultimă discuție fructuoasă despre viața școlară din Bulgaria, activitatea de oferire de feedback și de evaluare a proiectului, a urmat ceremonia de acordare a certificatelor. La amiază, au pornit la drum pentru cea de-a doua activitate, vizitarea orașului Veliko Târnovo. Acest oraș, fostă capitală a Țaratului Bulgar, este un oraș pitoresc situat pe colinele de pe malul râului Yantra. Este renumit pentru istoria sa bogată și pentru atmosfera sa medievală. Atracția principală este impunătoarea cetate Țareveț, aflată pe un deal fortificat, unde se păstrează ruinele palatului regal, ale patriarhiei și porțile masive de apărare. Elevii și profesorii au explorat împreună turnurile și zidurile cetății, iar elevii au putut învăța despre domnia țarilor bulgari și rezistența împotriva otomanilor. Veliko Târnovo a oferit astfel o lecție vie de istorie într-un cadru spectaculos.

Această experiență internațională a adus numeroase beneficii elevilor și profesorilor Școlii Gimnaziale George Coșbuc din Iași. Participarea la cursuri, la ateliere tematice, dar și vizitele culturale au contribuit la dezvoltarea competentelor lingvistice, culturale și personale, datorită programului Erasmus+ finanțat de Uniunea Europeană.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Ana-Maria Samson

Școala Gimnazială George Coșbuc, Iași (Iaşi), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ana.samson