Adesea conștientizăm nevoia unui lucru doar atunci când ducem lipsă de el. În această situație se află și pacea, subiectul propus de noi, partenerii în proiectul Erasmus+ KA2 219 „Ambassadors for Peace”. Ne aflam în momentul deciderii asupra unei teme pentru proiectul nostru când, din păcate, au avut loc atacurile teroriste din Franța și o întreagă Europă se afla încă sub șoc. Prin urmare, am considerat utilă abordarea temei păcii, conștientizarea tinerilor cu privire la importanța menținerii păcii, acceptării tuturor, indiferent de rasa, cultura și religia cu care ne naștem, precum și dezvoltarea sentimentului de interculturalitate.
Totul a început în urmă cu aproximativ trei ani, în timp ce lucram în mod activ în proiectul eTwinning ,, Welcome to Our Enchanted World”, proiect în care am observat implicarea atentă a coordonatorului francez, A. D. I-am propus alăturarea într-un proiect Erasmus+ , iar după ce aceasta a confirmat, ne-am unit forțele în căutarea și selectarea viitorilor parteneri pe platforma eTwinning.
Deși am avut oportunitatea, în cadrul acestui proiect, de a vizita țări precum Finlanda, Larsmo-renumită pentru sistemul de învățământ avansat, Italia, cu insula Sicilia-renumită pentru lupta intensă contra mafiei, Croația, Vinkovci-cu cel mai vechi oraș din Europa, ce a fost întemeiat de romani, țară ce a ieșit de curând dintr-un război crunt intern, totuși, am simțit valoarea proiectului în țara coordonatoare, Franța (Crolles, Grenoble) în aprilie 2019. Consider că această școală a înțeles cu adevărat mesajul și importanța promovării păcii, în contextul atacurilor teroriste recente din Paris și Nice, care au cutremurat întreaga Europă.
Întâmpinarea a fost călduroasă, copiii fluturând steagurile fiecărei țări și recitând mesaje de pace în cele șase limbi partenere. A fost un moment marcant și emoționant.
Ceea ce apreciez în legătură cu această mobilitate reprezintă pasiunea cu care colega noastră din Franța s-a dedicat întru totul proiectului, căutând atingerea obiectivelor proiectului cât mai corect. Astfel, au reușit aducerea unui fost lector universitar, scriitor și poet pe nume Denis Hirson, de origine sud-africană și cetățenie franceză. Sarcina acestuia a fost de a duce la îndeplinire obiectivele stabilite pentru această mobilitate. Ideea a fost considerată excelentă de către Agenția Națională din Franța, deoarece sunt asigurate obiectivele proiectului și ale mobilității prin realizarea acestuia de către un expert.
Din prima zi de lucru, am observat dăruirea cu care acest profesor a reușit să capteze atenția elevilor, prin interacțiune, utilizarea de întrebări ce trezeau curiozitatea, stabilirea regulilor jocului și antrenarea elevilor în a pune întrebări și a gândi cât mai profund. Tema păcii poate fi abstractă, dar elevii noștri au reușit să pătrundă în lumea cuvintelor și să realizeze sarcinile cerute. S-a compus un cântec în propria limbă ce are ca temă pacea, s-a compus o poezie cu mesaje profunde de pace, s-au adunat experiențele copiilor sau rudelor acestora în ceea ce privește bullyingul, violența sau războiul. Elevii francezi au discutat despre atacurile teroriste din Nice sau Paris la care rude personale au asistat, elevii italieni au prezentat consecințele crimelor mafiote siciliene, cei finlandezi au discutat despre războiul de independență ce a avut loc cu 101 ani în urmă, o elevă croată și-a împărtășit momentele grele prin care a trecut în școală datorită discriminării și bullying-ului, iar două eleve românce au prezentat trauma prin care au trecut bunicii lor în timpul celui de-al doilea război mondial.
Toate aceste activități au fost expuse în cadrul unui eveniment festiv la Primăria orașului Crolles, unde au fost invitați părinții și rudele copiilor gazdă, cât și primarul orașului care a ținut un discurs de apreciere a proiectului Erasmus+ care are loc în contextul situației incerte de pace datorită atacurilor teroriste ce au avut loc recent. Noile generații de copii trebuie să fie conștientizați de nevoia de menținere a păcii și de reducere a violenței și a conflictelor. Scriitorul Denis Hirson a afirmat ulterior într-un email adresat coordonatorilor din acest proiect că: „Trebuie să recunosc că am fost puțin sceptic în legătură cu proiectul când am auzit pentru prima dată de el pentru că mă gândeam că pacea este prea abstractă ca și temă și că, de asemenea, nu o să fie timp suficient în Crolles să ducem la împlinire prea multe cu 42 elevi. Ei bine, am greșit din ambele puncte de vedere și acest lucru se datorează în mare parte perseverenței lui A.(coordonatorul proiectului) în a aduce proiectul la îndeplinire, dar și muncii voastre (…) și desigur, energiei și voinței participanților înșiși. Cele trei părți ale evenimentului de la Primăria din Crolles sunt un rezumat al câtorva realizări din săptămâna din Crolles: poezia pe care noi am scris-o a permis membrilor fiecărui grup ca cel puțin să se deschidă la a asculta muzica și să înțeleagă mesajul în toate limbile noastre, ceea ce înseamnă să devii conștient la enorma diversitate de potențial la nivel european. Cântecele, de asemenea, au fost simboluri ale bogăției, dezvăluind uimitor chiar esența specificului muzical al fiecărei culturi. Acest lucru este parte a misiunii unui profesor (…): nu doar de a transmite cunoștințe esențiale, dar de a stimula cunoștințele aflate în rețeaua proprie de relații ale elevilor, de-a lungul a cât mai multe generații posibile, precum și de a dărui elevilor posibilitatea să exprime în cuvinte, dificultățile cu care se confruntă în viețile lor de zi cu zi.”

În ultima zi de activități, profesorii coordonatori au depus în Capsula Păcii o selecție a celor mai valoroase produse în format electronic sau printat care urmează să fie trimise la Bruxelles- Uniunea Europeană și Paris. Acțiunea a fost urmată de o manifestare uriașă de elevi (cca 750 elevi), în care s-a dansat Dansul Păcii, s-a cântat Cântecul Păcii și s-au lansat numeroase baloane. În acest timp, profesorii coordonatori și câte un elev reprezentant pe țară oferea un interviu la radioul local și ziar. Ne-am luat rămas bun în lacrimi și cu speranța ca, și la încheierea proiectului în acest an, relațiile să nu se încheie aici.
Prin urmare, aș dori să adaug faptul că, este crucial pentru ca un profesor al societății actuale să adopte metode noi, interactive și să cunoască șansele pe care ți le oferă platforma eTwinning. Mai mult, proiectele Erasmus+ reprezintă o extensie a proiectelor eTwinning, având nu numai finanțare, dar și posibilitatea de a cunoaște alte culturi, de a face schimburi de experiență în cadrul mobilităților. Cu aceste proiecte nu îți limitezi orizontul de cunoaștere doar la metodele tradiționale deja epuizate.Astfel, poți să devii un profesor modern! .
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.