Metode nonformale în învățare: Jocul Selfie Hunt

Jocul „Selfie Hunt” este un joc deosebit de interesant, care îmbină într-un mod ingenios tehnica tradiţională a binecunoscutei „Treasure Hunt”, cu tehnologia  modernă (telefoane mobile, camera sau aparat foto), atât de îndrăgită de elevul din ziua de azi. Este un joc de teambuilding, de tip competiţional, potrivit atât ca activitate în şcoală, cât mai ales ca activitate în cadrul unor tabere şcolare. Atuul unui astfel de joc este aparenta seriozitate, care, pe parcursul jocului, se poate transforma într-o veritabilă distracţie. Jocul nu presupune o strategie deosebită, însă este absolut necesar ca echipele formate să colaboreze, pentru a putea să-şi îndeplinească foarte bine sarcinile de pe indicii.

Vârsta jucătorilor: Peste 14 ani.
Numărul copiilor: Este recomandabil un număr fix de participanţi pentru fiecare echipă.
Spaţiul de joaca: Afară şi/sau în spaţii închise de dimensiuni medii sau mari (de ex, o cabană mai mare).
Materiale necesare: 6 mere, 6 baloane, 6 hârtii igienice mari, 6 markere, 6 bucăţi bandă adezivă (scoch), telefoane mobile sau aparate foto.
Utilitate: în Săptămâna Altfel, la orele de dirigenție, pe durata unui semestru sau a unui an școlar, la orice disciplină, ca sarcină de lungă durată.

Din punctul de vedere al participanţilor, echipele ar trebui să fie cu un număr aproximativ egal de membri, pentru a da şanse egale tuturor, iar ca număr de echipe, se recomandă ca activitatea să fie făcută de 3-6 echipe, pentru creştere subtanţială a nivelului competiţional al activităţii. Titlul jocului explică, de fapt, scopul central al lui: „selfie” este un termen modern care presupune, în cadrul acestui joc, realizarea unor fitografii situaţii inedite, care scot elevul din confortul lui obişnuit. Termenul „hunt” îi va provoca pe participanţi să „vâneze” indicii, în diverse locuri din spaţiul de joc, indicii care îi vor ghida în realizarea unui selfie inedit şi plin de neprevăzut.

Trebuie menţionat faptul că este absolut necesar ca jocul propriu-zis să fie precedat de o etapă preliminară, care nu se va desfăşura în prezenţa participanţilor, ci va fi realizată facilitator/ facilitatori. Această etapă presupune alegerea clară şi definitivă a locurilor în care vor fi amplasate indiciile, crearea propriu-zisă a indiciilor, respectiv amplasarea lor în locurile alese. Fiind o vânătoare de indicii, este obligatoriu ca amplasarea lor şi alegerea locurilor, respectiv a traseului de parcurs, să fie făcute în absenţa totală a participanţilor. Orice descoperire a vreunui loc sau indiciu de către un membru al vreunei echipe oferă un avantaj considerabil acelei echipe, înlăturând ideea de competiţie şi riscând compromiterea totală sau parţială a jocului.

Se recomandă, de asemenea, prezenţa unui număr mai mare de facilitatori (între 2 şi 4), în funcţie de numărul de echipe şi de participanţi, din două motive: în primul rând, pentru a realiza cât mai rapid, eficient şi corect etapa preliminară; în al doilea rând, pentru a asigura, pe parcursul jocului, o bună desfăşurare a lui, pentru a gestiona eventuale conflicte între echipe sau rare situaţii de trişare. Menţionez că rolul facilitatorului este completat de cel de arbitru, respectiv de evaluator al fotografiilor realizate de către fiecare echipă, iar decizia lui nu poate fi contestată de niun participant la joc, indiferent de echipă.

Formularea indiciilor se va face pe bilete separate, fiecare indiciu va fi formulat pentru fiecare echipă în parte, astfel că, dacă există 8 indicii şi 6 echipe, este necesar un număr de 48 de bilete în total. Ar fi de preferat ca fiecărei echipe să i se atribuie o culoare, astfel că, la locul unde se află indiciul, echipa respectivă va deschide biletul de culoarea aferentă ei, fără a avea voie să se atingă de celelalte bilete şi să saboteze celelalte echipe în vreun fel.

Echipa care va sabota sau va încerca să încalce regulile fair-play-ului, prin orice mijloace, va fi descalificată de facilitatori. În plus, este recomandabil ca indiciile să fie concepute creativ, sub forma unor ghicitori sau subtile aluzii, cu scopul de a complica jocul, dar şi de a stimula capacitatea elevilor de a fi receptivi, de a problematiza, de a gândi logic şi de a-i provoca.

O altă etapă importantă a jocului este întâlnirea facilitatorilor cu participanţii. Această întâlnire are mai multe obiective: crearea echipelor; prezentarea jocului şi regulilor de respectat; explicarea titlului şi a scopului activităţii; prezentarea modalităţilor de a căştiga şi a criteriilor de evaluare a fotografiilor; cum se realizează premierea câştigătorilor; deplasarea cu fiecare echipă la locul de start al jocului. În crearea echipelor, se alege un criteriu aleatoriu (de ex., să numere până la 6 etc.), în niciun caz elevii nu trebuie lăsaţi să se aleagă cum doresc în echipe. Acest lucru duce sigur la o pierdere a egalităţii şanselor, lucru asigurat de varietatea în echipă. Dacă, după alegerea echipelor, din cauza unui număr inegal de participanţi, echipele sunt disproporţionate ca număr şi ca valoare, facilitatorii pot face eventuale mici modificări, dar care să nu încalce selecţia obiectivă iniţială. În ceea ce priveşte deplasarea la locul de start, în funcţie de numărul echipelor, se recomandă ca fiecare echipă să înceapă traseul şi căutarea indiciilor din puncte diferite, pentru a se evita eventuale îmbrânceli sau dezordine în derularea jocului.

Etapa propriu-zisă a jocului este cea de deplasare a echipelor de la un indiciu la celalălat şi de realizarea a fotografiilor (una/indiciu), într-un timp delimitat (1-2 ore, în funcţie de numărul de probe, de distanţa de deplasare şi de numărul de participanţi. În cadrul fiecărei probe, elevii pot realiza mai multe fotografii, urmând să o aleagă pe cea mai reuşită, în funcţie de indiciul formulat pe bilet. La finalul timpului regulamentar, nicio echipă nu mai are voie să continue jocul, chiar dacă nu a reuşit să parcurgă toate problele şi să realizeze toate fotografiile. După terminarea jocului propriu-zis, echipele vor avea la dispoziţie un timp mai îndelungat dedicat selectării şi trimiterii fotografiilor (selfie-urilor) realizate. Menţionez că participanţii trebuie să trimită un număr de fotografii egal cu numărul probelor, în timpul-limită precizat, pe telefonul unui facilitator, direct sau pe un cont de socializare al acestuia. Dacă vreuna dintre echipe nu a reuşit să realizeze toate fotografiile, probele respective nu se iau în considerare. Dacă fotografiile nu sunt trimise până la termenul precizat, echipa respectivă va fi descalificată.

Etapa de evaluare aparţine exclusiv evaluatorilor. Ei trebuie să evalueze fotografiile realizate, după criterii obiective, ţinând cont de indiciile formulate, de termenii-limită, de creativitate şi originalitate. Facilitatorii vor crea un punctaj care poate varia, de exemplu, puncte de la 1 la 5, în funcţie de valoare fotografiei, 5 fiind cel mai mare punctaj. Va câştiga echipa cu punctajul cel mai mare, ca suma probelor terminate. Dacă există egalitate între primele echipe, departajarea se poate face prin referire la una dintre probele jocului (de ex., punctajul la proba 1 al fiecărei echipe din frunte etc.)

Ultima etapă este cea de sărbătorire, etapă în care facilitatorii anunţă clasamentul şi, implicit, echipa câştigătoare. Eventual, se recomandă, în limita bugetului existent, răsplătirea tuturor participanţilor cu diplome de premii sau de participare, sau chiar cu dulciuri, fructe, băuturi răcoritoare.

Ca o etapă facultativă ulterioară, facilitatorii ar putea organiza o mică sesiunea de debriefing, în care participanţii pot fi întrebaţi în legătură cu dificultăţile jocului, dacă au existat, cum le-au depăşit, cum au colaborat în echipă, cum s-au înţeles, cum au rezolvat eventualele conflicte sau contradicţii din interiorul echipei sau cu alte echipe adverse. O altă variantă a acestei etape poate fi chestionarul, cu conţinutul de întrebări enunţat mai sus.

Pentru exemplificare, aleg o variantă aplicată deja în cadrul unei tabere la munte, având ca spaţiu de desfăşurare o cabană unde elevii au fost cazaţi şi spaţiile outdoor aferente acesteia. La acest „Selfie Hunt” au participat 6 echipe a câte 9 copii fiecare. Etapele jocului au respectat ordinea menţionată în prezentarea de mai sus. Iată are este conţinutul indiciilor folosite:

Indiciul 1: Într-o cameră din cabană vă aşteaptă 5 mere minunate. Nu le mâncaţi decât după ce cel puţin 5 membri ai echipei vor face un selfie cu mărul muşcat de toţi, în acelaşi timp (punctajul creşte, dacă sunt mai mulţi membri decât 5). Pentru următorul indiciu, mergeţi la cel mai apropiat copac de cabană. Proba e destul de grea, din cauza raportului foarte mare între dimensiunea redusă a mărului şi numărul mare de participanţi, care trebuie să muşte din el, în acelaşi timp, realizând şi selfie cu această operaţie dificilă.

Indiciul 2: Un monstru al iernii se ascunde după copaci. Trebuie să faceţi o poză cu monstrul, după un copac, în care să apară 6 capete, 16 mâini şi 10 picioare. Pentru următorul indiciu, mergeţi în camera___. O probă dificilă, prin prisma faptului că orice abatere de la numerele indicate diminuează drastic punctajul acordat acestei probe.

Indiciul 3: Vă plac mumiile? Într-o cameră, aveţi material de îmbrăcat mumii. Fiecare echipă are la dispoziţie un singur sul de hârtie pentru înfăşurat. Îmbrăcaţi-vă un coleg de echipă în hârtie igienică şi apoi faceţi toţi un selfie cu mumia, fără să se vadă vreo parte a corpului acesteia descoperită. Pentru următorul indiciu, ieşiţi din cabană şi căutaţi sub cea mai mare piatră pe o rază de 10 metri de cabană.

Dificultatea probei constă în faptul că hârtiea igienică este foarte sensibilă, se rupe uşor şi nu stă înfăşurată, fiind foarte greu să se acopere corpul în întregime. Acest aspect poate naşte frustrări, dar şi mici invidii faţă de echipe care reuşesc cumva să ducă proba la bun sfârşit. Orice tentativă de a sabota celelalte echipe, prin utilizarea a mai mult de un sul de hârtie sau prin ascunderea ei, va atrage descalificarea echipei in cauză de către facilitatori.

Indiciul 4: Sunteţi în aer liber. Căutaţi frunze uscate sau pietricele şi scrieţi cu ele pe pământ cuvântul DAR. Faceţi apoi o poză cu totă echipa, lângă acest cuvânt. Pentru următorul indiciu, mergeţi în camera___. La această probă, cuvăntul poate să varieze, în funcţie de contextul desfăşurării jocului, de nivelul de dificultate, de mijloacele existente în spaţiul de joc.

Indiciul 5: Baloanele vesele. Vă aşteaptă un balon colorat. Umflaţi-l şi scrieţi pe el cu markerul cuvântul DAR. Faceţi o poză toată echipa cu balonul, astfel încât să se vadă clar cuvântul scris. Pentru următorul indiciu, mergeţi afară şi căutaţi bradul cel mai înalt, din faţa cabanei. E indicat ca baloanele să aibă culorile fiecărei echipe, pentru a nu se confunda. Dacă un balon se sparge, echipa nu are voie să ia balonul altei echipe, urmând să scrie cuvântul şi să facă poza pe şi cu balonul spart. În caz contrar, echipa va fi descalificată. La fel ca la indiciul 4, cuvintele pot varia.

Indiciul 6: Sunteţi regele animalelor, LEUL. Trebuie să pozaţi afară, pentru o şedinţă foto a junglei. Un membru al echipei face o poză celorlalţi care vor crea din corpuri un leu viu. Pentru următorul indiciu, mergeţi afară şi căutaţi un copac stufos sau o tufă. La această probă, punctajul se va acorda în funcţie de gradul de asemănare dintre un leu şi leul creat de fiecare echipă.

Indiciul 7: Vă plac fructele? V-aţi imaginat că sunteţi un fruct care vă place cel mai mult? Încercaţi să vă transformaţi în fructe şi faceţi o poză toţi odată în care să vi se vadă doar capetele printre crengile unui copac sau a unei tufe. Nu uitaţi: NU trebuie să vi se vadă nicio parte a corpului, în afară de cap. Pentru următorul indiciu, mergeţi afară şi căutaţi pe scaările din faţa cabanei. Facilitatorii trebuie să fie puţin mai vigilenţi la această probă, deoarece, dacă 2 sau 3 echipe ajung concomitent la acelaşi copac, se pot declanşa mici conflicte sau echipele pot distruge coroana copacului sau a tufei respective. De asemenea, evaluarea probei se face în funcţie de alte părţi ale corpului care apar în fotografie.

Indiciul 8: Vă place locul unde aţi venit acum? V-ar plăcea să vadă şi alţii cabana unde locuiţi? Faceţi o poză în care să fiţi cel puţin 6 membri ai echipei şi să cuprindeţi cu mâinile în formă de inimă cabana în care sunteţi cazaţi. Pentru următorul indiciu, mergeţi în camera__.

Evaluarea acestei probe se va face în funcţie de perfecţiunea formei inimii şi de încadrarea cât mai exactă a cabanei în interiorul inimii formate.

De la prima la ultima probă, traseul este ciclic, indiferent din ce punct al lui se începe, fiecare echipă va trece, pe rând, prin toate probele şi va lua contact cu toate indiciile. De asemenea, de la prima la ultima proba, gradul de interes va creşte considerabil, fiecare participant fiind nerăbdător să afle ce îi va rezerva următorul indiciu şi în ce ipostaze îi va pune situaţia probei respective. Un joc foarte complex, care necesită pregătire temeinică prealabilă a facilitatorilor, dar şi concentrare, ambiţie, motivaţie şi maxim interes, din partea participanţilor. Este un joc care va rămâne în conştiinţa colectivă, pentru că rezultatul este unul concret: fotografii care atestă pricepere, amuzament şi, de ce nu, amintiri de neuitat.

 

prof. Adrian Fărău

Colegiul Național Avram Iancu, Brad (Hunedoara) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adrian.farau

Articole asemănătoare