Metode de reducere a anxietății în timpul testelor la matematică

Nu este neobișnuit ca un copil să se lupte cu matematica încă din primi ani de școală. Pe măsură ce creierul copilului se dezvoltă, copiii învață să rezolve probleme logic și să aplice gândirea analitică – o dezvoltare care este în mod natural hrănită de drumul lor spre dobândirea abilităților de a rezolva probleme. Creierul lor vrea să găsească răspunsul, creierul lor știe că deține răspunsul, dar în timp ce face aceste conexiuni, nivelul anxietății și al stresului crește simțitor.

Aceasta se întâmplă în mod special în timpul unui test de matematică, deoarece se adaugă pe lângă presiunea testului și cantitatea de cunoștințe pe care au reușit sau nu să și-o însușească. Această presiune poate cauza multă anxietate și nu este neobișnuit ca un copil care dă un test la matematică să simte următoarele efecte:

  • Minte încețoșată. Anxietatea are efectul de a reduce concentrarea și claritatea. Aceasta poate fi neliniștitoare atunci când copilul încearcă să găsească soluția unei probleme complexe de matematică și poate conduce la și mai multă anxietate.
  • Stres fizic. Anxietatea în timpul unui test la matematică poate duce la disconfort fizic. Copiii care încearcă să stea așezați și să se concentreze la rezolvarea problemei găsesc deseori acest disconfort copleșitor și acest efort de a se concentra îi poate împiedica să dea tot ce pot în rezolvarea testului.
  • Percepția asupra timpului. Cercetătorii au păreri împărțite asupra faptului că anxietatea alterează percepția asupra timpului. Dar în mod subiectiv, mulți copii spun că li se pare că timpul trece prea greu sau prea ușor în timpul unui test și ambele variante pot afecta capacitatea copiilor de a realiza un test.
  • Îndoirea de sine. Este nevoie de încredere în forțele proprii pentru a rezolva probleme de matematică.  Îndoindu-se de ei,copiilor le vine mult mai greu să găsească răspunsul corect, pentru că se întreabă permanent dacă răspunsul din mintea lor este cel corect. Anxietatea alimentează propriile îndoieli.

Anxietatea poate cauza și transpirații, comportament nervos și ticuri. Toate acestea adunate îngreunează succesul rezolvării corecte a unui test la matematică.

Și totuși, ce se poate face? Anxietatea matematică este un lucru înșelător de cucerit, deoarece spre deosebire de alte forme de anxietate, nu putem învăța copiii să o evite total în timp ce se străduiesc să rezolve o problemă matematică. Un anumit nivel al anxietății este normal și benefic, iar unii cercetători cred că și încrederea exagerată în sine a copilului poate cauza probleme.

Cu siguranță cel mai bun fel de a reduce anxietatea este învățarea, pentru că pe măsură ce copiii sunt obișnuiți să rezolve probleme, acestea devin mai puțin intimidante pentru ei. Cu toate acestea, există anumite strategii pe care profesorii și părinții îi pot învăța pe copii pentru a evita anxietatea.

– Crearea unei strategii personale de a da un test. Majoritatea copiilor nu au nici o strategie atunci când dau un test. Primul lucru ar fi parcurgerea integrală a testului și alegerea sarcinilor de lucru ușoare sau cunoscute de copil. Ce este de făcut atunci când nu știu răspunsul la o problemă sau nu sunt deloc siguri de el? Trebuie trecut imediat  la următoarea întrebare sau problemă și trebuie să se revină la prima mai târziu. Fiecare copil trebuie să aibă o astfel de strategie pentru a nu pierde timpul de lucru și a nu se simți copleșit de la prima întrebare.

– Învățarea unei tehnici personale de relaxare. Este complicat să înveți un copil să se relaxeze ca un adult prin tehnici de respirație sau relaxare progresivă a mușchilor. Dar putem învăța copiii să se relaxeze în modul lor. Imediat ce se simt frustrați în timpul unui test de matematică trebuie să se oprească și să facă o activitate care să îi detensioneze cum ar fi joaca cu un creion sau intonarea în mintea lor a unui cântec care le place. Aceste lucruri nu vor înlătura complet presiunea, dar îî vor opri să se simtă copleșiți.

– Oferirea unei metode ajutătoare de a promova un test. Nu toți copiii vor fi capabili să rezolve un test în întregime, dar oferirea posibilității de a atinge gradual o anumită notă le va reduce nivelul anxietății și le va oferi copiilor mai puțin talentați la matematică satisfacția promovării.

Cu siguranță, testele la matematică sunt o provocare pentru copii, indiferent de nivelul lor de pregătire. Profesorul este cel care dă măsura unui test în concordanță cu conținuturile și competențele dorite, cu particularitățile de vârstă ale copiilor și cu nivelul clasei. Chiar și testul de matematică conține însă o doză de subiectivism prin faptul că nu poate acoperi total conținuturile, că unii elevi manifestă anxietate în timpul unui test scris, iar alții în timpul unei ascultări orale. Cu toate acestea, testele de matematică sunt folosite preponderent pentru evaluarea la această materie în sistemele de învățământ din întreaga lume.

Bibliografie:
1. Cucoş C. – Pedagogie, Editura Polirom, Iaşi, 2006.
2. Curtain-Philips M. –How to reduce math anxiety in the classroom, at work and everyday personal use, Boston,  1999.
3. Neacşu I – Instruire şi învăţare, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1999.
4. Banea H – Curs de metodica predării matematice, Universitatea Transilvania din Braşov, 2002.

 

prof. Magdalena-Ioana Stancu

Liceul Voievodul Mircea, Târgoviște (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/magdalena.stancu1

Articole asemănătoare