Potrivit Dicţionarului explicativ al limbii române, cuvântul fluenţă face referire la cursivitatea, claritatea în exprimare, iar a fi fluent presupune o vorbire uşoară, fără efort. Importanța fluenței în vorbire este una majoră, deoarece reprezintă piatra de temelie a felului cum oamenii îşi percep interlocutorii, reprezentând cheia învăţării cu succes a unei limbi străine.
Fluenţa într-o limbă străină este caracterizată prin capacitatea de a comunica uşor şi firesc, de a lua parte, dezinvolt, la conversaţii din viaţa de zi cu zi şi de a vorbi limba respectivă cu uşurinţă, fără teama de a greşi sau de a fi corectat. Totodată, a fi fluent într-o limbă străină înseamnă a da naştere unui flux de cuvinte, care se leagă între ele, transmiţând semnificaţii, uşor de înţeles de către interlocutori.
Fluenţa în limba engleză este foarte importantă pentru elevii din întreaga lume, deoarece stă la baza întregii lor vieţi sociale online, în jocurile pe calculator şi pe reţelele de socializare, fiind, totodată, cheia succesului în studenţie şi pe piaţa muncii. Ce trebuie să conştientizăm, ca profesori, este faptul ca fluenţa nu se produce peste noapte, ca prin magie, ci este produsul unui lung proces ce presupune multă răbdare şi multe metode de predare-învăţare activ-participative, după cum urmează:
1. Activităţi de vorbire, în care elevii să poată decide ce doresc să spună în limba engleză şi cum doresc să facă acest lucru, în mod liber şi fără a fi presaţi de timp, în cazul elevilor de nivel intermediar şi avansat.
2. Folosirea unor sarcini de lucru care să le stârnească elevilor interesul de a comunica în limba engleză ( ascultare şi vorbire). Este foarte important ca emiţătorul să îşi dorească să transmită un mesaj şi ca receptorul să aibă un motiv pentru care să-şi dorească să îl asculte.
3. Folosirea situaţiilor din viaţa de zi cu zi ( a face cunoştinţă, a vorbi despre vârstă, preferinţe personale, etc.) în dialoguri între două persoane, începând cu primii ani de studiu, deoarece, prin exersarea vorbirii, de la vârste timpurii, elevii vor reuşi mai uşor să devină fluenţi, în limba engleză.
4. Folosirea unor dialoguri simple şi organizarea clasei în şiruri de elevi, care îşi inversează rolurile de emiţător şi receptor, după caz. Rostirea întrebărilor şi răspunsurilor în cor, duce la îmbunătăţirea stimei de sine a elevilor şi implicit a fluenţei în limba engleză.
5. Expunerea frecventă a elevilor la filmuleţe scurte, ajutătoare, care se le îmbunătăţească fluenţa în limba engleză, dar şi capacitatea de înţelegere a unor interlocutori nativi.
6. Participarea la diverse proiecte internaţionale, ce implică comunicarea faţă în faţă, online sau în scris cu vorbitori de limba engleză, de vârstă apropiată, din alte ţări.
Aşadar, fluenţa în limba engleză sau într-o oricare altă limbă străină este un proces de lungă durată, ce poate fi simplificat cu ajutorul unor instrumente adecvate, oferite elevilor în timpul orelor de curs sau înafara acestora.
Bibliografie
1. dexonline.ro
2. www.cambridge.org