Metoda proiectului îmbină cercetarea cu acțiunea, antrenează copiii în rezolvarea unor probleme practice, acumulând un plus de informație și stimulându-i în autoevaluare. Este facilitată de realizarea unor lecţii-excursie, lecţii-vizită, lecţii-medalion, implică abordări pluridisciplinare; are la bază un plan de realizare şi trebuie să i se acorde şansa prezentării publice (grupă, serbare, revistă şcolară etc.). În contextul epidemiei de coronavirus, putem adapta cu succes activitățile la mediul online.
În continuare, voi prezenta un exemplu de proiect ce vizează educația ecologică, intitulat „Și eu sunt responsabil!”. Scopul proiectului constă în dezvoltarea unei atitudini ecologice a preșcolarilor prin activități specifice vârstei: colectare de materiale refolosibile și utilizarea lor în scop educativ, cunoaşterea plantelor, legumelor şi diversitatea acestora. De asemenea, urmărim dezvoltarea spiritului de inițiativă și imaginației.
Obiective:
- Dezvoltarea imaginaţiei copiilor în crearea de decoruri specifice sărbătorilor de toamna şi costumelor de carnaval;
- Participarea la acţiuni practice de îngrijire, ocrotire şi protejare a mediului;
- Să-şi asume responsabilităţi de îngrijire şi ocrotire a mediului prin refolosirea de materiale (confecţionarea de jucării, tablouri, felicitări etc)
- Să cunoască regulile de protecţie a mediului şi să anticipeze efectele negative ale încălcării lor, luând atitudine faţă de cei care greşesc.
Grupul ţintă: preşcolarii grădiniţei.
Metode: observația, învățarea prin descoperire, explicaţia, jocul de rol, jocul didactic, experimentul, conversaţia euristică, exerciţiul, problematizarea.
Resurse:
-umane: preşcolari, educatoare, părinti, etc.
-materiale-frunze uscate, ghinde, seminţe, conuri de brad, măceşe uscate, castane, nuci, diferite seminţe, crenguţe diferite, muşchi şi scoarţă de copac, pietricele, flori presate, dopuri şi sticle de plastic, hȃrtie colorată şi de ambalaj, cofraje de ouă, cutii de carton, aţă, cutii de suc, lipici, polistiren, etc.
Așteptările educatorilor se subsumează următoarelor aspecte principale:
– Comunicare şi colaborare între copii şi adulţi în toate etapele proiectului;
– Grija sporită faţă de natură şi ocrotirea ei;
– Stimularea iniţiativei copiilor în confecţionarea unei jucării;
– Educarea simţului practic şi estetic.
Evaluarea proiectului se realizează prin metode ce vizează popularizarea proiectului şi acţiunilor propuse, pentru ca toti cei implicaţi să-şi organizeze resursele materiale şi de timp; realizarea de fotografii şi obiecte confecţionate de copii in timpul desfăşurării proiectului.
Calendarul activităților:
1. „Pădurea, prietena noastră” – plimbare în mijlocul naturii şi colectare a diferitelor materiale necesare confecţionării de jucării (frunze, ghinde, castane, crenguţe etc.)
2. „Ce este poluarea?” – vizionare film educativ online, exprimare de păreri
3. „Ne pregătim de carnaval online” – activitate practică-valorificarea materialelor din natură, prin confecţionare de măşti pentru Carnavalul Toamnei
5. „O jucărie pentru prietenul meu” – confectionarea unei jucarii din materiale reciclabile
6. Expozitie online
Prin toate acțiunile organizate (lectura educatoarei, memorizări, realizarea unor lucrări în orele de abilităţi practice, folosind materialele strânse din pădure în timpul drumeţiilor, lecţie de desen în pădure, expoziţie cu lucrări confecţionate din materialele din natură – „Jucării-fantezii… din materiale naturale, conuri, ghinde, seminţe, măceşe, pietricele etc.), copilul învață să iubească natura, are numeroase ocazii de a se transpune într-un „mic ecologist”, responsabil, implicat și creativ. De asemenea, învață să prețuiască materialele oferite cu dărnicie de natură, dar şi hârtia, pet-urile sau alte materiale aparent nefolositoare, astfel devenind un copil fericit şi responsabil.
Bibliografie
1. Metoda proiectelor la vârstele timpurii, Editura Miniped, Bucureşti, 2002.
2. Oprea C., Strategii didactice interactive, 2009, Editura Didactică și Pedagogică, București;