Metoda 6-3-5 – un instrument de gândire creativă în proiectele eTwinning

În contextul transformărilor educaționale contemporane, metodele de predare-învățare care promovează gândirea critică și colaborarea au devenit esențiale pentru dezvoltarea competențelor cognitive și sociale ale elevilor. Printre instrumentele pedagogice care facilitează învățarea activă și participativă, metoda 6-3-5 se distinge ca o tehnică structurată de brainstorming colaborativ care combină creativitatea individuală cu procesul de evaluare critică în grup.

Această metodă, fundamentată pe principiile constructivismului social și ale învățării collaborative, oferă un cadru sistematic pentru generarea, analiza și îmbunătățirea ideilor în mediul educațional. Aplicarea sa în contexte educaționale diverse, inclusiv în proiectele eTwinning, demonstrează potențialul metodei de a stimula atât gândirea divergentă, cât și cea convergentă, facilitând în același timp dezvoltarea competențelor de comunicare și lucru în echipă. Următoarea prezentare ilustrează implementarea practică a metodei 6-3-5 în cadrul proiectului eTwinning „10 Steps Towards a Greener City”, evidențiind mecanismele sale de funcționare și impactul asupra procesului de învățare.

Prezentarea metodei didactice 6-3-5

Această metodă a gândirii critice îşi primeşte denumirea din activitatea desfășurată la clasă:
6 – Metoda debutează cu activitatea profesorului care împarte clasa în grupuri de câte șase elevi. Fiecare elev primeşte o coală de hârtie după care profesorul citeşte textul de analizat sau aduce spre rezolvare o situație problemă.
3 – Pe coala de hârtie fiecare elev notează trei idei în legătură cu textul analizat, sau trei posibile soluții la situația problemă prezentată.
5 – Fiecare idee este prelucrată de alte cinci persoane (membrii grupului). După ce elevii au trecut pe foaia de hârtie cele trei idei, activitatea se desfășoară, în cadrul fiecărui grup, astfel: fiecare elev îşi schimbă foaia cu ceilalți și notează eventualele comentarii, îmbunătățiri sau critici aduse ideilor celorlalți membrii ai grupului. Activitatea se termină în momentul în care fiecare foaie a trecut pe la toți membrii grupului. La sfârşit liderul grupului strânge foile, analizează împreună cu membrii grupului ideile propuse şi elaborează strategia finală ce va fi prezentată clasei.

Aplicarea metodei 6-3-5 în proiectul eTwinning „10 Steps Towards a Greener City”

În cadrul proiectului eTwinning „10 Steps Towards a Greener City”, elevii Colegiului Naţional Pedagogic „Dumitru Panaitescu Perpessicius” din Brăila au participat în anul şcolar 2024 – 2025 la activitatea „Feed Birds During Winter”, în care au învățat despre importanța hrănirii păsărilor în sezonul rece. Pentru a stimula gândirea critică și creativă, dar și implicarea activă a elevilor în găsirea de soluții sustenabile am aplicat metoda 6-3-5 împărţind clasa în grupuri de șase elevi. Fiecare elev a primit câte o coală de hârtie, iar situația-problemă propusă a fost: „Cum putem hrăni păsările iarna într-un mod ecologic și eficient, folosind materiale reciclabile și implicând comunitatea locală?”

În urma aplicării metodei 6-3-5, elevii au propus o varietate de idei creative și practice pentru a sprijini păsările pe timpul iernii. Printre sugestiile cel mai des întâlnite s-au numărat: construirea de căsuțe din lemn şi montarea lor în copacii din curtea şcolii, folosirea de recipiente reciclate, amestecuri de semințe dar și organizarea unor afișe informative pentru comunitate despre importanța protejării păsărilor în sezonul rece.

În etapa următoare, foile au fost rotite în cadrul grupurilor, fiecare elev analizând și adăugând comentarii, sugestii sau îmbunătățiri la ideile colegilor. Acest proces a continuat până când toate foile au trecut pe la toți cei cinci colegi din grup.

La final, liderul fiecărui grup a colectat și analizat ideile propuse, împreună cu colegii, și a redactat o strategie finală pentru hrănirea păsărilor pe timpul iernii, care a fost apoi prezentată întregii clase.

Prin aplicarea metodei 6-3-5, elevii nu doar că și-au exersat gândirea critică, colaborarea și creativitatea în cadrul unui proiect eTwinning, dar au reușit să propună soluții reale și originale pentru sprijinirea biodiversității urbane în timpul iernii.

Proiectul „10 Steps Towards a Greener City” a reunit elevi și cadre didactice din 9 ţări: România, Turcia, Belgia, Croaţia, Spania, Iordania, Albania, Macedonia şi Macedonia de N. Scopul acestui proiect a fost de a-i ajuta pe tineri să înțeleagă importanța protejării mediului urban și să devină promotori ai schimbării în propriile comunități, folosind tehnologia ca mijloc de învățare și comunicare.

Bibliografie
Ioan Scheau, Gândirea critică – Metode active de predare-învăţare, editura Dacia, Cluj-Napoca, 2024.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Mirela Iordache

Colegiul Național Pedagogic D.P. Perpessicius, Brăila (Brăila), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mirela.iordache