Meet and Code: Super RoboMind

Elevii  clasei a VII-a B de la Școala Gimnazială „Profesor Nicolae Simache” din Ploiești s-au întâlnit atât online prin intermediul platformei Google Meet. cât si față în față, în laboratorul de informatică, unde au desfășurat trei activități Meet and Code. Evenimentul s-a adresat elevilor cu de 12 și 13 ani de la Școala Gimnazială „Profesor Nicolae Simache”, Ploiești, Prahova. Elevii  au asamblat trei tipuri  de roboți:  Panda, cu braț robotic  și cu ultrasunet,  testarea si programarea acestora  au făcut-o cu aplicațiile Arduino și limpajul de programare C++ .

Obiectivul propus a fost dezvoltarea unei gândiri logice și creative prin cooperare, colaborare în asamblarea și programarea roboților.
Activitățile  derulate în cadrul  evenimentului Meet and Code „Super RoboMind” au avut ca  scop dezvoltarea abilităților practice în asamblarea,  construirea  de roboți, codarea și programarea  acestora, utilizând  Arduino UNO și  limbajul de programare  C++ , pentru desktop  precum și aplicatiile specifice  pentru android.

Elevii  nu au experiență în utilizarea  aplicației  Arduino si programare roboti, însă aceste kit-uri sunt foarte utile pentru ei pentru că vor studia în  acest an școlar la disciplina Informatică și TIC limbajul C++ dar și la robotică virtuală în cadrul opționalului „Competențe în era cunoașterii”.

Cu aceste kituri, vor aprofunda noțiuni despre S.T.E.M., programare și au dobândit cunoștințe despre  electronică  într-un mod distractiv, din care au putut  învăța despre Arduino și rolul acestuia în funcționalitatea roboticii. Roboții pot  fi controlati  cu telefonul prin Bluetooth cu ajutorul unei aplicatii special concepute, ce  i-a ajutat  să  acumuleze cunostinte  despre electronică si electrotehnică într-un mod plăcut și distractiv. Și-au  dezvoltat  creativitatea prin procesul de asamblare,  punerea  în funcțiune  a roboților utilizând   placa de bază  Arduino Uno, pe care  o vor utiliza și  la alte proiecte.

Robotica  încorporează o gamă largă de competențe pe o varietate de discipline, cu activități care a combinat   pasiunea elevilor pentru construcții, tehnologii și  introducerea în tainele roboticii  și programării. Construirea roboților  și asamblarea   acestora  a fost  distractivă, însă nu a fost ușoară, necesitând  îndemânare pentru îmbinarea  pieselor, a cablurilor de legături și conectarea plăcuței Arduino la calculator.

Activitatea nr. 1. Construirea  roboților pe  echipe
Elevii clasei  au avut o primă întâlnire  la clasă unde s-au familiarizat cu părțile componente ale roboților, au vizualizat  tutoriale video pentru a le fi mai ușor în asamblarea acestora, mai ales că pentru a-i asambla  au fost necesare  mai multe cunoștințe teoretice, practice dar și cunoștințe despre electronică.

Activitatea nr. 2. Instalarea aplicației  Arduino  Uno, pe laptop-uri și pe telefoanele android.
După asamblarea roboților a urmat a doua activitate  în mediul online, unde elevii au instalat pe propriile telefoane aplicațiile Code Blocs și Arduino, după care  li s-au  prezentat  comenzi despre servomotoare,  partea de electronică, mișcare înainte, înapoi,  ocolire obstacole,  oprire la întâlnirea  unor bariere.
Dezvoltarea de abilități privind programarea roboților care să execute  comenzi  de  mișcare  după anumite direcții, trasee, identificând obstacolele și evitarea acestora.

Activitatea nr. 3. Testarea și încărcarea liniilor de cod în aplicația Arduino, conectarea la computere
După asamblarea roboților și conectarea la calculatoare, elevii  au putut observa rolul plăcuței Arduino și fiecare echipă printr-un reprezentant a introdus liniile de cod în aplicație,  în funcție de ceea ce și-au dorit a se executa:  robotul Panda să danseze, cel cu braț robotic să se miște și să ridice obiecte conform instrucțiunilor precizate în ghidul de prezentare al produselor, iar robotul cu ultrasunet să se deplaseze și să ocolească sau să se oprească la întâlnirea unor obstacole pe traseu.

A fost pentru prima dată  când au asamblat  roboți prin intermediul plăcuței Arduino Uno și utilizarea  limbajului C++ , urmărind tutorialele din prezentarea aplicațiilor, pentru a reuși să-i programeze  să  execute comenzile si  asta i-a  bucurat  cel mai mult. Cu ajutorul acestora, au  înțeles  noțiuni de matematică, informatică și inginerie și  vor mai fi utilizați în cadrul orelor  de informatică opțional  unde vor testa  și alte comenzi din lecțiile  recomandate.

Au fost trei activități utile, interesante cu aplicabilitate pentru viața reală și care și-au atins scopul  si obiectivele propuse. Elevii au învățat să utilizeze aplicația Arduino, cum să o conecteze la Laptop dar și de pe telefoanele  mobile prin introducerea liniilor de cod specifice pentru deplasări, ridicare de obiecte, urmărire traseu, evitare obstacole. Spre finalul orei au fost purtate discuții  despre îmbinarea componentelor roboților, gradul de implicare  al fiecărui membru,  ce au observat în mișcările  roboților, cum au răspuns roboții  la comenzile  introduse  și de ce. Activitatea s-a încheiat cu impresii ale elevilor  despre  cele trei activități  la care au participat si au fost recompensați cu premii.

Ne propunem ca pe viitor  să scrie si alte  comenzi pe care să le execute cei trei roboți  Panda, cu braț robotic și cu ultrasunete.

Evenimentul  a fost  finanțat cu ajutorul programului Meet and Code (meet-and-code.org) susținut la nivel european de compania software SAP.

 

prof. Lidia Ristea

Școala Gimnazială Profesor Nicolae Simache, Ploiești (Prahova) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/lidia.ristea

Articole asemănătoare