Elevii clasei a VII-a B de la Școala Gimnazială „Profesor Nicolae Simache” din Ploiești s-au întâlnit atât online prin intermediul platformei Google Meet. cât si față în față, în laboratorul de informatică, unde au desfășurat trei activități Meet and Code. Evenimentul s-a adresat elevilor cu de 12 și 13 ani de la Școala Gimnazială „Profesor Nicolae Simache”, Ploiești, Prahova. Elevii au asamblat trei tipuri de roboți: Panda, cu braț robotic și cu ultrasunet, testarea si programarea acestora au făcut-o cu aplicațiile Arduino și limpajul de programare C++ .
Obiectivul propus a fost dezvoltarea unei gândiri logice și creative prin cooperare, colaborare în asamblarea și programarea roboților.
Activitățile derulate în cadrul evenimentului Meet and Code „Super RoboMind” au avut ca scop dezvoltarea abilităților practice în asamblarea, construirea de roboți, codarea și programarea acestora, utilizând Arduino UNO și limbajul de programare C++ , pentru desktop precum și aplicatiile specifice pentru android.
Elevii nu au experiență în utilizarea aplicației Arduino si programare roboti, însă aceste kit-uri sunt foarte utile pentru ei pentru că vor studia în acest an școlar la disciplina Informatică și TIC limbajul C++ dar și la robotică virtuală în cadrul opționalului „Competențe în era cunoașterii”.
Cu aceste kituri, vor aprofunda noțiuni despre S.T.E.M., programare și au dobândit cunoștințe despre electronică într-un mod distractiv, din care au putut învăța despre Arduino și rolul acestuia în funcționalitatea roboticii. Roboții pot fi controlati cu telefonul prin Bluetooth cu ajutorul unei aplicatii special concepute, ce i-a ajutat să acumuleze cunostinte despre electronică si electrotehnică într-un mod plăcut și distractiv. Și-au dezvoltat creativitatea prin procesul de asamblare, punerea în funcțiune a roboților utilizând placa de bază Arduino Uno, pe care o vor utiliza și la alte proiecte.
Robotica încorporează o gamă largă de competențe pe o varietate de discipline, cu activități care a combinat pasiunea elevilor pentru construcții, tehnologii și introducerea în tainele roboticii și programării. Construirea roboților și asamblarea acestora a fost distractivă, însă nu a fost ușoară, necesitând îndemânare pentru îmbinarea pieselor, a cablurilor de legături și conectarea plăcuței Arduino la calculator.
Activitatea nr. 1. Construirea roboților pe echipe
Elevii clasei au avut o primă întâlnire la clasă unde s-au familiarizat cu părțile componente ale roboților, au vizualizat tutoriale video pentru a le fi mai ușor în asamblarea acestora, mai ales că pentru a-i asambla au fost necesare mai multe cunoștințe teoretice, practice dar și cunoștințe despre electronică.
Activitatea nr. 2. Instalarea aplicației Arduino Uno, pe laptop-uri și pe telefoanele android.
După asamblarea roboților a urmat a doua activitate în mediul online, unde elevii au instalat pe propriile telefoane aplicațiile Code Blocs și Arduino, după care li s-au prezentat comenzi despre servomotoare, partea de electronică, mișcare înainte, înapoi, ocolire obstacole, oprire la întâlnirea unor bariere.
Dezvoltarea de abilități privind programarea roboților care să execute comenzi de mișcare după anumite direcții, trasee, identificând obstacolele și evitarea acestora.
Activitatea nr. 3. Testarea și încărcarea liniilor de cod în aplicația Arduino, conectarea la computere
După asamblarea roboților și conectarea la calculatoare, elevii au putut observa rolul plăcuței Arduino și fiecare echipă printr-un reprezentant a introdus liniile de cod în aplicație, în funcție de ceea ce și-au dorit a se executa: robotul Panda să danseze, cel cu braț robotic să se miște și să ridice obiecte conform instrucțiunilor precizate în ghidul de prezentare al produselor, iar robotul cu ultrasunet să se deplaseze și să ocolească sau să se oprească la întâlnirea unor obstacole pe traseu.
A fost pentru prima dată când au asamblat roboți prin intermediul plăcuței Arduino Uno și utilizarea limbajului C++ , urmărind tutorialele din prezentarea aplicațiilor, pentru a reuși să-i programeze să execute comenzile si asta i-a bucurat cel mai mult. Cu ajutorul acestora, au înțeles noțiuni de matematică, informatică și inginerie și vor mai fi utilizați în cadrul orelor de informatică opțional unde vor testa și alte comenzi din lecțiile recomandate.
Au fost trei activități utile, interesante cu aplicabilitate pentru viața reală și care și-au atins scopul si obiectivele propuse. Elevii au învățat să utilizeze aplicația Arduino, cum să o conecteze la Laptop dar și de pe telefoanele mobile prin introducerea liniilor de cod specifice pentru deplasări, ridicare de obiecte, urmărire traseu, evitare obstacole. Spre finalul orei au fost purtate discuții despre îmbinarea componentelor roboților, gradul de implicare al fiecărui membru, ce au observat în mișcările roboților, cum au răspuns roboții la comenzile introduse și de ce. Activitatea s-a încheiat cu impresii ale elevilor despre cele trei activități la care au participat si au fost recompensați cu premii.
Ne propunem ca pe viitor să scrie si alte comenzi pe care să le execute cei trei roboți Panda, cu braț robotic și cu ultrasunete.
Evenimentul a fost finanțat cu ajutorul programului Meet and Code (meet-and-code.org) susținut la nivel european de compania software SAP.