Managementul clasei reprezintă o parte important a activității didactice. O clasă bine organizată oferă un mediu propice învățării, stimulează participarea activă a elevilor și reduce conflictele. În contextul provocărilor actuale – diversitate culturală, etnică, influența tehnologiei, accesul la informație, dificultăți emoționale – profesorul trebuie să fie un bun manager educațional și să găsească soluții rapid la situațiile spontane din clasă.
Provocări actuale întâmpinate în buna gestionare a colectivului de elevi
Printre dificultățile frecvente se numără slaba motivație a elevilor, comportamentele perturbatoare ale unor elevi, diferențele mari de nivel (după pandemie mai ales, au apărut în sălile de clasă diferențe mari de nivel între elevi, lipsind de multe ori elevii de nivel mediu, făcând astfel discrepanță diferențele dintre cei de nivel maximal, comparativ cu cei de nivel minimal), dificultățile de concentrare sau lipsa sprijinului familial. În fața acestor provocări este esențial ca profesorul să aibă o abordare proactivă și empatică.
Strategii de gestionare eficientă a situațiilor provocatoare din punct de vedere managerial:
- Stabilirea regulilor de la începutul anului și aplicarea lor consecventă;
- Crearea unui climat bazat pe respect și colaborare;
- Folosirea metodelor interactive și atractive pentru menținerea atenției;
- Implicarea elevilor în luarea deciziilor privind activitățile clasei;
- Rezolvarea conflictelor prin mediere și dialog constructiv.
Rolul profesorului ca lider versus formator de lideri în/pentru societate
Profesorul trebuie să fie neapărat un model de calm, echilibru și corectitudine. Autoritatea sa trebuie să fie bazată pe competență și empatie, nu pe inducerea sentimentului de frică în rândul elevilor. Un lider adevărat știe să-i inspire pe elevi și să creeze un mediu sigur, în care aceștia să se simtă acceptați și încurajați. Un bun management al clasei nu înseamnă control rigid, ci echilibru între fermitate și înțelegere. Într-un astfel de cadru, elevii se simt motivați, respectați și pregătiți pentru succesul școlar și personal.
Evidențierea etapelor cheie și a reușitelor ajută la demonstrarea progreselor pe care echipa le-a făcut împreună și oferă garanția cuvenită tuturor celor care au dedicat timp implementării schimbării în școală. De asemenea este validat motivul pentru schimbare și îi menține pe toți angajații din unitate în proces.
Însă profesorul de astăzi nu mai este privit doar ca un model de lider ci și ca formator de viitori lideri. Profesorul modern face ceea ce se numește leadership. Leadershipul schimbării a apărut ca un rezultat firesc al condițiilor de transformare din toate domeniile de activitate în care omul se regăsește. Atunci când identifică o nevoie, factorii decizionali și liderii educaționali au misiunea de a-și proiecta, împreună cu echipele de lucru, o strategie de îmbunătățire a unei situații, precum și conducerea tuturor elementelor implicate spre o altă situație, prin diferite metode și strategii manageriale/educaționale.
Toate procesele de schimbare ce se termină cu succes au o constantă. Acea constantă este motivația de a face acea schimbare, mai puternică decât suma tuturor barierelor întâmpinate, a eforturilor implicate și a timpului personal alocat cauzei. Liderii de școli și grădinițe sunt des confruntați cu schimbări în organizațiile lor. Multe dintre aceste schimbări vin din zona tehnologizării și implică o transformare profundă a modului cum lucrează și cum comunică însă cu siguranță dacă ne dorim să fim profesori transformaționali, reușim să depășim orice obstacol.