„Mă joc în siguranță” – activitate rutieră pentru elevii din ciclul primar

Anual, accidentele rutiere omoară sau mutilează extrem de mulţi copii. Depinde de noi, adulţii, dacă, atunci când sunt pe stradă, copiii vor fi victime ale unor accidente rutiere sau nu. De aceea este necesar, încă de la ciclul primar, să se înveţe primii paşi în educaţia rutieră și primele norme de circulaţie.

Este cunoscut faptul ca prin joc pot fi acumulate cunoștințe diverse, complexe si precise, iar copilul îşi dezvoltă deprinderea de a gândi şi de a acţiona corespunzător în acea situaţie rutieră în care ajunge să fie implicat.  Jocul didactic poate consta în dezvoltarea cunoștințelor elevilor, dezvoltarea capacităților de gândire, de comunicare și de cooperare, abilitatea de a lucra în echipă cu alți copii sau adulți sau orice alt scop cu caracter educațional.

Educația rutieră care reprezintă educația pentru viață, se impune a fi prezentă în permanență în școli pentru că cei mici trebuie să învețe și în același timp să respecte regulile de circulație.

Titlul activității: Mă joc în siguranţă

Obiective:

  • Conştientizarea importanţei respectării regulilor de circulaţie şi în timpul activităţilor recreative;
  • Însuşirea unui set de reguli prin care se asigură propria siguranţă în timpul activităţilor recreative;
  • Cunoaşterea modului în care poate fi acordat primul ajutor în cazul unui accident în timpul activităţilor recreative.

Resurse (materiale, de timp)

  • imagini cu copii în timpul unor activităţi recreative în parc sau pe stradă;
  • foi A4 şi creioane colorate;
  • o oră de curs (45 minute).

Metode: conversaţia euristică; problematizarea; jocul de rol.

Desfăşurare:

1. Analiza şi discutarea imaginilor propuse ori altele asemănătoare – identificarea unor potenţiale pericole, dar şi a modului în care copiii se pot proteja;

2. Lucru în perechi/ în grup
– Realizarea unui set de reguli de respectat în timpul de joacă în parc;
– Discutarea seturilor de reguli enunțate de fiecare pereche/ grup şi evidențierea regulilor care se regăsesc în cele mai multe cazuri;
– Afișarea listelor de reguli realizate de elevi;

3. Situația problemă – ,,Ce faci dacă… ?”
(Elevii sunt solicitaţi să precizeze modul în care acţionează în diverse situaţii / joc de rol)
…unul dintre prietenii tăi a căzut în timp ce mergea cu rolele/ skateboard-ul şi s-a rănit?
…prietenul tău a căzut de pe skateboard şi şi-a rupt piciorul (nu mai poate călca pe un picior)?
… pe stradă, apare un câine fără stăpân şi nu eşti sigur de modul în care va reacţiona?
…un grup de copii circulă cu bicicletele în mare viteză prin parc, printre copiii mai mici?
…observi un copil mai mic care se îndreaptă alergând spre ieşirea din parc care este foarte aproape de şosea?

4. Idei de subliniat:
– solicitarea ajutorului unui adult – părinte, agent de pază, poliţist; solicitarea ajutorului de specialitate la 112;
– păstrarea poziţiei şi evitarea mişcării victimei după o căzătură cu pierderea conştienţei sau suspectarea unei fracturi de coloană;
– evitarea mişcării piciorului în cazul suspectării unei fracturi închise de genunchi;
– presarea unei răni în cazul sângerării abundente până la sosirea echipajului medical.

Evaluarea activității: aprecieri verbale, interevaluare etc.

Bibliografie
1. Chifu, F., Bîrsan, G., Motoc, M., Educație rutieră pentru ciclul primar – manual opțional, Editura Corint, 2006;
2. *** Strategia națională pentru siguranța rutieră 2013-2020, București, 2013.

 

prof. Geta Han

Școala Gimnazială Nr. 1, Limanu (Constanţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/geta.han

Articole asemănătoare