Locul și rolul proiectării în demersul curricular

Într-o lume educațională aflată într-o continuă transformare, proiectarea curriculară devine piatra de temelie a unui învățământ eficient, adaptat cerințelor actuale ale societății. Aceasta oferă cadrul conceptual și practic pentru planificarea, organizarea și evaluarea experiențelor de învățare, asigurând coerența între obiectivele educaționale și rezultatele dorite.

Proiectarea curriculară reprezintă procesul sistematic prin care se stabilesc finalitățile educaționale, se selectează conținuturile de învățare, se aleg metodele didactice și se planifică instrumentele de evaluare. Aceasta este esențială pentru structurarea logică și funcțională a procesului de predare-învățare, fiind primul pas în realizarea unui curriculum eficient. Curriculumul modern nu mai este doar o listă de conținuturi, ci un ansamblu coerent de experiențe de învățare, conceput pentru a forma competențe relevante pentru viața personală și profesională.

Conform modelului lui Pogolșa, proiectarea curriculară implică trei niveluri decizionale: macrostructural (viziune și idealuri educaționale), intermediar (planuri-cadru și profiluri de formare) și microstructural (conținuturi concrete și metode de evaluare). Diversitatea modelelor de proiectare reflectă nevoile educației contemporane. De la modelul tradițional monodisciplinar, până la modelele interdisciplinare, centrate pe competențe sau adaptative, fiecare propune o abordare distinctă a învățării. Modelul bazat pe competențe, de exemplu, promovează o educație aplicabilă și relevantă, axată pe formarea unor capacități transferabile.

Un curriculum bine proiectat nu poate funcționa fără un management eficient. Managerii educaționali au responsabilitatea de a integra teoria curriculară cu practica educațională, de a planifica, implementa și evalua constant eficiența strategiilor aplicate. Proiectarea devine astfel un proces dinamic, adaptat realităților școlare și sociale.

În contextul unei societăți bazate pe cunoaștere, accentul se mută de la acumularea de informații la formarea de competențe. Proiectarea curriculară modernă urmărește dezvoltarea competențelor cognitive, afective și sociale, favorizând învățarea activă, responsabilitatea personală și gândirea critică. Situațiile de învățare sunt proiectate pentru a fi relevante, autentice și ancorate în viața reală.

Proiectarea curriculară este mai mult decât un exercițiu tehnic – este o artă strategică prin care educația se aliniază nevoilor individuale și cerințelor societale. Printr-o abordare coerentă și centrată pe competențe, proiectarea devine garantul unei educații moderne, echitabile și eficiente. Profesorii, ca designeri ai învățării, au oportunitatea de a crea experiențe educaționale care modelează personalități pregătite pentru viață.

Bibliografie
Mândruț, O., Ardelean, A. (2020). Contribuții la teoria curriculumului: proiectarea documentelor reglatoare şi metodologice, Universitatea de Vest “Vasile Goldiş” Arad Centrul de didactică şi educație permanentă, „Vasile Goldiş” University Press, Arad, 2015. Disponibil la www.uvvg.ro/docs/cercetare/cdep/Contributii-la-teoria-curriculumului.pdf
Pogolşa, L. (2012). Managementul modelării curriculumului. Univers Pedagogic, 36(4), 3-10.
Stoicescu, D., Noveanu, G. (2010). Proiectarea şi implementarea curriculumului centrat pe competențe.

 

prof. Claudia-Sorina Mitiriță

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 2, Brașov (Braşov) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/claudia.mitirita

Articole asemănătoare