Limba franceză este o limbă de circulație internațională, utilizată și în școlile românești, apreciată pentru similitudinile cu limba română, pentru farmecul său aparte și pentru plăcerea de a pronunța cuvintele într-un ritm armonios.
In general, elevii apreciazã limba francezã pentru faptul ca li se pare mai interesantã decat limba englezã pe care o cunosc de la vârste fragede, pentru cã este mai melodioasã şi mai uşoarã. Pentru elevii din mediile dezavantajate predarea limbii franceze reprezintã totuşi un avantaj, deoarece îi ajutã sã cunoascã noi orizonturi, noi culturi şi, de ce nu, sã comunice mai uşor şi sã înveţe lucruri frumoase despre popoare europene.
Copiii din mediile dezavantajate nu beneficiazã de bucuria celor care au totul la dispoziţie, începând de la dotarea sãlilor de clase cu aparaturã modernã şi mobilier corespunzãtor, pânã la faptul cã scoala este localizatã intr-un mediu mai puţin favorabil din punct geografic.
Un exemplu concret din activitatea desfãşuratã la catedrã este acela al unui proiect de corespondenţã, BON ANNIVERSAIRE, MON AMI !, în cadrul cãruia activitãţile erau acelea de a realiza o legãturã între doua clase de copii din medii dezavantajate. O clasã provine din mediul rural, dintr-un sat de munte îndepãrtat, Sãruleşti, iar alta din mediul urban, dar dintr-un cartier mãrginaş al oraşului Buzãu. Copiii din ambele clase sunt dezavantajaţi din punct de vedere al amplasãrii şcolilor , oarecum depãrtate de centru, dar şi din punct de vedere al dotãrilor, care lipsesc în ambele, acestea fiind concretizate prin lipsa unui mobilier nou, a unor dotãri cu videoproiector în clasã, lipsa unei imprimante.
In urma acestui proiect s-a realizat totuşi o conexiune între cele douã şcoli, acest lucru fiind posibil datorita limbii franceze şi a profesorilor care s-au gândit sã demareze proiectul. Copiii au corespondat pe tema zilei de naştere, realizând felicitari în limba francezã, s-au împrietenit şi în Scoala Altfel au reuşit sã se vadã, sã se cunoascã personal, legându-se prietenii.
Ceea ce am reuşit a fost sã îmbinãm utilul cu plãcutul şi sã demonstrãm cã se poate şi cu resurse materiale puţine sã ducem la bun sfârşit un proiect ambiţios, care nu ţine cont de dezavantajele mediului în care îşi desfãşoarã activitatea.