A vorbi despre lectură în zilele noastre a devenit o modalitate de a rezolva din start o problemă. Se consideră că generațiile actuale, aflate în școală nu mai citesc suficient. Este evident că s-a schimbat atât lectorul cât și tipul de lectură abordat. Succesul școlar, măsurabil în rezultate se bazează pe foarte multe aspecte. Un aspect extrem de important este asumarea rolului de elev în cadrul procesului instructiv-educativ.
Alături de cadre didactice și familie, elevul este un factor care trebuie să își înțeleagă destinul încă de mic. Asumarea, conștientizarea presupune acceptarea sarcinilor școlare. A citi suplimentar este una dintre sarcinile adesea refuzate de școlari. Nu găsesc motivația pentru a face acest lucru cu pasiune și însuflețire. „La ce mă ajută lectura?” este întrebarea adesea adresată de școlar.
Acum, școala, dar și familia trebuie să formeze o echipă sudată pentru ca subiectul să înțeleagă de ce este nevoie de lectură suplimentară în viața sa. Lectura suplimentară școlară va deveni lectura particulară dacă cel care citește înțelege că este extrem de important să o facă în mod conștient și asumat. Școlarul mic trebuie învățat cu acest obicei. „Avem de citit în plus”, așa îmi amintesc de mine din clasele mici. „Și ce trebuie să citești?”, mă întrebau acasă părinții mei. „Continuarea poveștii” sau „o altă poveste scrisă de același autor”. Și de aici începea căutarea. Este important ca elevul acasă să găsească ce are de citit, să aibă suportul familiei dacă în bibliotecă nu extistă volumul de care are nevoie. Să existe dorința de a merge la biblioteca de la școală sau la cea din oraș. Să aibă un permis la o sală de lectură.Vremurile actuale încep să șteargă drumul școlarului de acasă către bibliotecă deorece există concepția greșită că găsesc pe internet orice este nevoie. Și , într-adevăr există foarte multe site-uri oficiale care încarcă în format pdf volume întregi, cărți de specialitate , adeseori cu posibilitatea descărcării în dispozitivul de acasă( laptop, computer, tabletă, e-book, telefon). Dar nu întotdeauna găsim pe internet ceea ce avem nevoie. Biblioteca rămâne spațiul privilegiat , locul în care găsim absolut orice avem nevoie pentru a citi, a ne informa. Lectura devine obișnuință dacă elevul are exemplul personal în familie, și dacă de la școală este îndrumat în acest scop. Trebuie să citim copiilor mici, să îi punem în contact cu orice carte ca obiect fizic, să îi familiarizăm cu foaia , cu pagina , să îi lăsăm să descopere fascinanta lume a literelor.
Lectura dezvoltă imaginația și creativitatea, trezește în noi sentimente diverse și profunde, ne arată experiențe variate, personaje cu care uneori ne identificăm si de care ne legăm sufletește, crâmpeie din vieți trecute, dar care ne fac să întelegem cine suntem, de unde ne tragem. Mai mult decat atât, prin lectura, învățam să gândim, dobandim curajul de a hotarî ce si cum vrem sa fim, să evoluam. „Omul nu poate descoperi noi oceane, câta vreme nu are curajul de a pierde din vedere țarmul.” (Andre Gide).
Lectura, pasiune sau necesitate? Cum puteam îndruma școlarul mic către lectură? Există modalități de a-i face să înțeleagă importanța lecturii în viața lor? Cu răbdare și măiestrie putem forma abilități de lectură conștientă pentru lectorul aflat în plină dezvoltare. De asemenea, este foarte important să-i îndrumăm către lecturile potrivite vârstei și pasiunilor.
„Eu mi-am imaginat intotdeauna Paradisul sub forma unei biblioteci, alte persoane considera ca ar fi o gradina, altii si-l pot inchipui ca un palat, eu l-am imaginat intotdeauna ca o biblioteca si aici ma aflam eu.” Jorge Luis Borges