Learning Social Sciences and learning how to use ICT – un program integrat de activități al proiectului Erasmus+ TLOWP

Vizita  partenerilor europeni ai proiectului Erasmus+ Teach and Learn Outside the Walls through Playing, într-o săptămână în care se celebra Ziua Europei, a prilejuit proiectarea de activități de învățare bazate pe colaborare, interacțiune și schimb de experiență între parteneri. Jocul didactic a ieșit din cadrul convențional al clasei şi a valorificat, prin locații inedite, învățarea experiențială. Centrul Cultural şi Educațional ne-a devenit, astfel, gazda perfectă, şi ne-a favorizat desfășurarea activităților Europuzzle şi Children of Europe chiar în ziua în care Europa celebrează nașterea uniunii sale, 9 mai 1950, prin declarația rostită de Robert Shuman.

Programul mobilității a debutat la Consiliul Județean cu primirea oficială a delegațiilor partenerilor noștri, reprezentanți ai Greciei, Poloniei și Turciei. Aici s-a dat startul unei săptămâni dedicate temei Learning Social Sciences and learning how to use ICT, un program integrat de activități dedicate schimbului de experiență între cadre, dar și al colaborării între echipele internaționale de elevi împlicați. Festivitatea de deschidere a programului desfășurată în instituție a afirmat, prin pașii de dans ale elevilor clasei a II-a E, unitatea și dorința de pace a copiilor europeni. Vizita școlii a permis partenerilor cunoașterea specificului sistemului educațional al țării gazde, urmând ca partea a doua a zilei să se desfășoare la Centrul Cultural Alexandru Marghiloman.

Activitatea a debutat cu un scurt video dedicat tuturor celor 27 de țări ale Uniunii Europene, urmat de cele 2 sesiuni de formare pe tema Integrarea aplicațiilor de învățare în scenariile didactice.

Aplicația interactivă Genial.ly a permis promovarea beneficiilor educaționale ale altor aplicații elearning cu diferite funcții didactice, mentorate de formatorul sesiunii, coordonatorul român al proiectului. Aplicații precum Prezi, Canva, Mentimeter, Padlet, Coggles, Lino, Slido, MindMeister, Quizziz, Kahoot, Dotstorming, Powtoon sau Biteable au permis participanților discutarea avantajelor integrării în proiectarea didactică a aplicațiilor elearning, formatul multimodal optimizând și susținând efortul de învățare, prin captarea atenției şi motivare intrinsecă. Elevii participanți au derulat simultan două activități bazate pe joc, tema centrală a proiectului: Europuzzle şi Copiii Europei.

Prezența reprezentanților Primăriei şi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Buzău a reconfirmat perspectiva europeană a instituției noastre, dar și preocuparea actorilor importanți ai comunității de a conlucra în a moderniza și racorda învățământul românesc la cele mai noi tendințe ale educației.

Vizita documentară de la Palatul Parlamentului și a Muzeului Satului a permis incursiuni culturale prin care partenerii noștri au interacționat direct cu specificul tradițional al poporului român. Workshop-ul dedicat Cusăturilor tradiționale de la Muzeul Județean de Istorie a recompus atmosfera tradițională a șezătorii de odinioară, în care partenerii au devenit membrii ai comunității buzoiene în acordurile rapsozilor populari. Activitatea Matematică și șah a pus în valoare spațiul educațional amenajat la inițiativa asociației de părinți ai școlii „Sprijiniți Școala” prin proiectul „Împreună pentru viitor”, finanțat prin Cercul de Donatori organizat de Fundația Comunitară Buzău. Vizita documentară de la Stațiunea Viticolă Pietroasele a permis partenerilor să afle de preocupările milenare ale românilor și să retrăiască, pentru câteva momente, exaltarea țăranilor care au descoperit tezaurul național, Cloșca cu Puii de Aur. Capture the flag, o activitate pe echipe în aer liber, a reiterat credința în valori comune a tuturor partenerilor.

Activitățile Cufărul emoțiilor și Emoțiile mele au consolidat relațiile de prietenie ce s-au legat între elevii participanți. Grupele internaționale au conlucrat pentru a realiza sarcini didactice comune, ceea ce a permis dezvoltarea competențelor sociale și de comunicare în limba engleză. Competențele de sensibilizare și expresie culturală s-au dezvoltat și aprofundat prin festivalul dansurilor tradiționale.

Programul mobilității a prevăzut învățarea și exersarea unui dans tradițional al fiecărui partener implicat, astfel încât, momentul festiv al dansurilor tradiționale de la Cob Village să încheie o săptămână de imersiune culturală ca o formă de celebrare a unității în diversitate. După ce partenerii și-au reconfirmat colaborarea prin realizarea figurinelor de turtă dulce, au pășit în acorduri tradiționale pe drumul prieteniei consolidate de valori și principii comune. Dincolo de obiectivele educaționale specifice, relațiile umane create constituie valoarea incontestabilă a acestor schimburi interșcolare. Ele pun baza unor prietenii ce pot dura o viață, relații sociale care transcend granițele popoarelor și unifică umanitatea prin valori și credințe comune, exprimate unic prin obiceiuri și tradiții locale.

Nu în ultimul rând, participarea în astfel de schimburi interșcolare reconfirmă necesitatea extinderii ofertei educaționale a instituției, prin înființarea unei clase a V-a cu studiu intensiv al limbii engleze în anul școlar 2022-2023. Acreditarea Erasmus+ în domeniul educației școlare 2021-2027 va permite acestor elevi participarea în mobilități internaționale, ceea ce le va oferi oportunități reale de a-și aprofunda și extinde competențele limbii engleze.

 

prof. Camelia Timofte

Școala Gimnazială George Emil Palade, Buzău (Buzău) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/camelia.timofte

Articole asemănătoare