Călătoria cunoașterii unei limbi străine la nivel de liceu este o adevărată provocare, având în vedere faptul că elevii au cunoștințe lacunare care nu asigură o bază de lucru suficientă pentru înțelegerea generală. În acest context, ne-am gândit că ar fi binevenit un subiect care să abordeze metodele eficiente de predare interactivă la clasă.
Aspectul ludic este caracteristic celei mai fragede vârste – copilăriei, regăsindu-se apoi la toate celelalte vârste. Jocul oferă copilului posibilitatea de a-și a crea propria lume, de a păși pe un tărâm fascinant al existenței, văzut prin propriul spectru de nuanțe și culori.
La vârsta adolescentină, jocul prinde noi forme și conotații, păstrând ceea ce este esențial: bucuria, plăcerea și mirajul în fața unei lumi nedescoperite încă, în fața unei provocări ce poate deschide noi orizonturi. Fie că se desfășoară în cadrul unui grup, fie individual, jocul poate fi o provocare plăcută de acumulare de cunoștințe într-o limbă străină.
Flashcard-urile sunt un instrument de lucru foarte util la clasă atât pentru fixarea unor noțiuni de vocabular, cât și de gramatică. Ca materiale necesare sugerăm un set de imagini care reprezintă aceeași familie lexicală de cuvinte. Așezăm cardurile în ordine pe tabla magnetică și repetăm cuvintele în cor cu toată clasa. După ce s-au fixat, elevii închid ochii, profesorul ia câte un card, iar sarcina elevilor este să identifice ce cuvânt lipsește, câștigând un punct pentru echipă.
Cursa la tablă este un joc de gramatică care se realizează tot cu ajutorul flashcard-urilor. Avem nevoie de un set de imagini cu verbe de mișcare care fac parte din categoria verbelor neregulate. Elevii vor fi aranjați pe trei șiruri egale, constituind fiecare o echipă. Se vor așeza cardurile pe catedră în trei teancuri, câte un teanc pentru fiecare echipă. Primii elevi de la fiecare grupă vor veni și vor lua fiecare un card de la grupa lor, vor scrie pe tablă verbul la forma a doua și vor preda ștacheta următorului elev de echipă. Vor continua jocul toți elevii până când se vor termina cardurile la una dintre echipe și elevul respectiv va spune stop. Acest grup va avea un punct bonus pentru rapiditate. Profesorul va evalua formele corecte, va acorda câte un punct pentru fiecare verb corect și va face punctajul final la fiecare grup. Grupul câștigător va avea punctajul cel mai mare.
O alternativă de joc pentru învățarea, fixarea si testarea vocabularului ar fi jocul de cărți grab the word. Avem nevoie de câte un pachet de cărți cu imagini pentru fiecare grupă de elevi. Imaginile vor reprezenta cuvinte din aceeași categorie morfologică sau lexicală. Fiecare grup va sta în jurul unei mese, având toate cartonașele cu fața în sus, iar când profesorul va spune grab the book, elevii vor lua cardul cu cartea. Cei care au luat primii cartonașul vor acumula un punct. Elevii cu cele mai multe puncte vor câștiga jocul. Ca alternativă, jocul se poate adapta cu cuvinte în loc de imagini sau cu sinonime, respectiv antonime la cuvântul vizat.
Jocul cu maxime este o variantă pentru avansați, folosind cărți joc care conțin câte un citat celebru. Fiecare jucător trage câte o carte și încearcă să aducă cel puțin un argument pentru a susține acel citat. Pentru fiecare argument se oferă un punct.
Un alt joc propus are ca obiectiv aranjarea unor cuvinte pentru a forma propoziții corecte în engleză. Avem nevoie de seturi de cartonașe colorate de diferite culori și fiecare set conține cuvinte care urmează să fie puse în ordine pentru a forma o propoziție. Se poate juca atât individual, cât și pe echipe. Echipa care lucrează la topica unei propoziții trebuie să se aranjeze în ordine cuvintele care formează propoziția respectivă. Se poate juca și individual, iar persoana care aranjează cuvintele corect și cel mai repede, câștigă.
În concluzie, putem afirma că jocul didactic este un instrument puternic de predare a limbii engleze, contribuind la motivarea intrinsecă a elevilor. În plus, conferă plăcere, bucurie și amuzament în procesul cunoașterii, constituind o modalitate de învățare atractivă.