Copilul este tentat să se joace cu jucării colorate, viu colorate, atractive. Prin joc va învăța cu ușurință culorile, va fi curios să sorteze doar culorile ce-l caracterizează comportamental și va fi tentat să aleagă de cele mai multe ori culoarea lui preferată, de: roz, mov pentru fetițe și albastru, portocaliu, roșu pentru băieței, dacă vei încerca să afli de ce aleg aceste culori? Imediat fetele-ți vor spune că „asta-i culoarea rochiței păpușii, asta-i culoarea mingii cu care se joacă” pe când băieții vor exemplifica imediat că „de aceeași culoare-s mașinile, tractoarele combinele”; mai ales dacă trăiesc în mediul rural, găsesc imediat argumente în natură.
Prin culori, copiii își exprimă trăirile, sentimentele, atitudinile și dezideratele.
Nu ne este de loc simplu să acceptăm că fața păpușii este colorată în verde, sau copilul are aceeași culoare atât pe față cât și pe haine, dar o culoare este atât de mult dorită și plăcută, încât atunci când colorează copilul, în special până la 4 ani, colorează totul de-o culoare, dacă-i ceri o motivare a culorii alese, va spune „așa-mi place mie”, „asta-i culoarea mea preferată”.
Noi, educatoarele, prin tot ceea ce facem, atât la activitățile liber alese, cât și în cadrul activităților de la domeniile experiențiale, vom dirija copilul spre lumea culorilor, sa le învețe, sa le distingă, sa le sorteze, sa le grupeze sa le folosească corect și mai cu seamă să le denumească.
În cadrul jocurilor liber alese, la sectorul construcții putem face jocuri de construcții prin intermediul cărora copiii sa fie deprinși cu diverse culori și sa le denumească, asambleze piese de culoarea ceruta, sa realizeze mici construcții de tipul „căsuță galbenă și acoperișul rosu” sau „gardul grădinii albastru și iarba verde”, construcții din piese lego. Astfel, copilul va fi deprins atât cu îmbinarea pieselor pentru a obține o căsuță sau un gard, dar și sa respecte cerința de-a construi c-o anumita culoare
La activitățile din domeniul experiențial estetic si creativ, copiii sunt deprinsi cu culorile primare: rosu, galben, albastru. Prin aplicarea lor pe suprafețe date, copilul este deprins cu folosirea corecta a acestor culori. Apoi se va trece la culorile binare: portocaliu, verde si violet. Tot la acest domeniu vom vorbi cu ei despre culorile reci si calde, determinându-i prin joc să selecteze piesele ce se încadrează la culori calde: galben, rosu, portocaliu etc. și piesele de culori reci: albastru, violet, negru, etc.
La jocurile din cadrul DPM, folosim cu mare eficienta jocuri cu mingi colorate, cercuri, popice , ocazie cu care copiii vor fi deprinsi cu familiarizarea culorilor, li se va dezvolta atentia, memoria vizuala si mai cu seama percepția.
În cadrul jocului de atentie „Denumește culoarea!”, copiii vor sta așezați pe covor , cu piciorușele așezate în forma de V, în mijloc va fi așezat un copil care va rostogoli mingi de diverse culori, migea va lovi un copil, iar acesta va avea sarcina sa denumească culoarea mingii si sa spuna totodata unde mai gasim culoarea respectiva in natura.
La activitatea DPM, sari prin cerc, copiii vor sari cu ambele picioare în cercuri colorate, iar la semnalul educatoarei de stop, sau la fluieratul educatoarei, culoare are cercul în care se află copiii întrebați ce culoare are cercul in care se afla vor trebui sa răspundă.
La activitățile DS – activitățile matematice , folosim popicile la jocul “Spune câte-ai doborât!”, în cadrul temei de descompunere a numerelor. Popicile vor fi de culori diferite, iar atunci când sunt doborâte, vor fi denumite și culorile celor căzute.
Astfel copilul va fi familiarizat atât cu culorile, cât și cu numărarea si descompunerea numerelor.
Prin intermediul jocului “Pune aceeași culoare !” copilul va avea de sortat toate piesele de aceeași culoare, de a le pune într-un loc (coșuleț, găletușă, cutie). Prin intermediul acestui joc, copiii își dezvoltă motricitatea, atenția, memoria vizuala, răbdarea, atenția, dar și limbajul fiind solicitat sa denumească culoarea selectata. Aceeași variantă o putem folosi și-n cadrul jocului „Construiește gardul!” , când copiilor li se va da o cutie cu bețișoare de mai multe culori, ei le vor selecta pe culori și le vor înfige în polistiren pe care este trasat cu marker de culori diferite, aceleași cu ale bețișoarelor, segmente colorate. După ce selectează bețișoarele, copiii le vor înfige, imitând astfel gardul, fiecare copil denumind culoarea gardului sau.
Putem folosi, de asemenea, jocul „Roata culorilor”, pe o coala de hârtie se va desena un cerc, care va fi împărțit în 6 parți egale, ce vor fi vopsite în: rosu, galben, albastru, verde, portocaliu, mov și copiii vor avea o cutie cu clești de rufe pe care vor trebui sa le prindă de marginea cercului de aceeași culoare cu a cleștelui. La sfârșitul activității, copiii vor descoperi dacă au sortat bine cleștii și că au construit o floare cu petale multicolore.