Jocul didactic matematic ca metodă interactivă de predare

Jocul este o formă de manifestare foarte des întâlnită la copiii tuturor popoarelor lumii din cele mai vechi timpuri. În activitatea de zi cu zi a copilului, jocul ocupă un loc foarte important deoarece, prin joc, copilul îşi satisface nevoia de activitate.

Modelul românesc de învăţământ, ce este bazat mult pe teorie, tinde să fie din ce în ce mai depăşit de dezvoltarea actuală a societăţii noastre, motiv ce stă la baza necesităţii de transformare şi de a adopta metode noi de învăţare, care  să pună accentul pe învăţarea practică, în primul rând şi dezvoltarea competenţelor de lucru ale elevului. Metodele moderne de predare au la bază o implicare destul de redusă a cadrului didactic, acesta având rol de consiliere şi îndrumare, acestea având o contribuție majoră la stimularea creativităţii şi modului independent de gândire al elevului.

Abordarea integrată a învăţării şi utilizarea metodelor alternative de predare și evaluare stimulează crearea de relaţii de colaborare, de încredere şi respect reciproc între elevi și între cadrul didactic şi elevi. Avantaje ale metodelor moderne de predare:

  • Învăţarea se bazează și pe abilități, nu numai pe conţinuturi.
  • Principiile şi strategiile constructiviste susţin realizarea învăţării prin înţelegere.
  • Metodele interactive implică elevul.
  • Metodele interactive ajută la formarea deprinderilor practice, abilităţilor de comunicare, cultivă independenţa elevilor, stimulează conexiunile logice.
  • Cooperarea presupune atât învăţare școlară cât şi învăţare socială.
  • Stimulează imaginaţia.
  • Stimulează interesul faţă de nou.

Jocul matematic poate fi de mai multe forme:
– sub forma de rebus;
– scara cunoaşterii;
– spirala cunoașterii;
– probleme ce au un continut distractiv;
– dezlegarea unor puzzle etc.

Folosind jocul, se observă că:
• Elevul învaţă din plăcere cu un efort minim;
• Elevul devine interesat de activitatea desfăşurată;
• Elevii timizi devin mai volubili;
• Elevul nu este constrâns, din contră, motivat;
• Elevul îşi reglementează comportamentul;
• Elevul învaţă să colaboreze mult mai ușor.

Folosirea metodelor alternative de evaluare încurajează crearea unui alt tip de climat de învăţare și anume un climat plăcut și relaxat, elevii fiind evaluaţi în mediul obişnuit de învăţare, prin sarcini diferite. Este foarte important ca elevii să înţeleagă criteriile de evaluare, procesul evaluativ, pentru a putea reflecta asupra performanţelor obţinute, a le explica şi a găsi modalităţi de progres.

Importanţa instructiv-educativă a jocului este destul de mare. Jocurile au darul de a-i stimula pe elevi la căutări, la folosirea unor strategii de gândire, dar în același timp le dezvoltă spiritul de echipă, pe lângă caracterul lor afectiv si competitiv.

Bibliografie
1. “Profesorul azi. Metode moderne de predare”- Geoff Petty, Editura Atelier Didactic, 2007
2. “Metode şi tehnici de învăţare eficientă”- Ioan Neacşu, Editura Polirom, 2015
3. Cerghit, I., -Sisteme de instruire alternative şi complemantare, Ed.Aramis, Bucureşti, 2002

 

prof. Octavia Vlaicu

Școala Gimnazială Nr. 3, Lupeni (Hunedoara) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/octavia.vlaicu

Articole asemănătoare